Vragen over regelgeving/beginnen

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Napoleonzuurtje, 4 apr 2011.

1. Hallo, ik zal me even voorstellen
    Ik ben napoleonzuurtje, ik ben 14 jaar oud, en wil graag beginnen met het bouwen van modelraketten, omdat ik al sinds groep 3 gefascineerd ben door ruimtevaart en alles er omheen.

Ik heb me al enkele weken ingelezen in het onderwerp.
    Ik heb al begrepen dat je om in Nederland legaal te mogen lanceren, je lid moet zijn van een vereniging.
    Ik zie hier echter het nut niet van in, omdat in het zuiden des land woon, en mijn ouders me niet zouden willen brengen naar lanceerdagen, wat toch eigelijk dé reden is om bij een vereniging te gaan.
    Echter, het is ook een voordeel, want ik zit tussen 2 landen ingeklemd, met andere wetgevingen.
    Ik heb begrepen dat er in belgië geen regels zijn omtrent modelraketten, betekend dat dat ik hier legaal mag lanceren?
    Over de regels in duitsland heb ik echter nog niets kunnen vinden.

Mijn vragen aan jullie:
    -hoe is de regelgeving omtrent modelraketten in belgië en duitsland?
    -wat zijn de straffen op illegaal lanceren?
    -Waar kan ik een kaart van vliegroutes krijgen, waar ik dus niet moet gaan schieten? (wegens nabijheid van Beek, Luik, Geilenkirchen, Merzbrück)
    - nog enige starterstips?

Alvast hartelijk bedankt:D

2. Willemkn

Willemkn

Lid geworden:
    12 apr 2009
    lanceren in Europa

Ik denk dat je een groot probleem krijgt als je toch gaat lanceren in Nederland, Duitsland, of Belgie,zonder lid te zijn van een vereniging
    In deze landen wordt het lanceren prive als een misdrijf gezien volgens de luchtvaart wetten. In Duitsland heeft men strenge controles aangekondigd. In Belgie is het zelfs dacht ik strafbaar als je in het bezit bent van motoren. De regelgeving is er niet voor niets en geld ook voor mensen die denken daar niet onder te moeten vallen omdat ze het onzin vinden. Er staan hoge boetes op het lanceren in Nederland en verschillende landen, en in Nederland heb je direct een strafblad als je prive toch denkt te moeten lanceren.
    Ook beseffen mensen niet wat voor krachten er soms vrijkomen tijdens een lancering Waardoor het levensgevaarlijk kan zijn als je zonder kennis maar lukraak wil gaan lanceren. Als ik het goed heb is het zelfs in Belgie helemaal verboden een modelraket te lanceren. In Duitsland moet je een T1 of T2 vergunning hebben vergelijkbaar met de WECG die je in Nederland nodig hebt voor sommige motoren.

Laatst bewerkt: 4 apr 2011
  3. oke, dus duitsland valt af.
    ik heb gister gehoord dat het mag in belgie, a;ls het onder siervuurwerk valt, dus niet onder knalvuurwerk.
    alleen weet ik nog niet het verschil tussen die 2 (mbt modelraketten.

4. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Laatst bewerkt: 5 apr 2011
  5. Even wat duidelijk maken

Hallo, ik wil even wat duidelijk maken om misverstanden te voorkomen.
    Ik wil graag beginnen met modelraketten, het liefst onder begeleiding van ouders.
    Ik ben al enkele weken bezig met het opzoeken van informatie en tips.
    (niet achter elkaar)
    Het is dus niet zo dat ik maar wat wil 'klooien', of bommen maken, ik wil volgend jaar hier aan werken voor mijn profielwerkstuk.
    Dit kan ik beter aan professionals overlaten (of sommige leeftijdsgenoten ;)) .
    Het is ook niet zo dat clubs in het geheel 'onzin vind', ik vind alleen dat als je bij een club zit, je er ook naar toe moet gaan, en dat is bij mij niet mogelijk.
    :sleepy:

De bovenste link geeft informatie over die situatie in nederland, het was mij al bekend dat je in nederland maar op 1 dag bepaald vuurwerk mocht schieten.
    De onderste link is wel goed, daarvoor dank :)

6. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Voor een paar tientjes per jaar ben je lid van de NERO. Das ongeveer de prijs van twee doosjes motoren.

Volgens mij hebben die ook een afdeling modelraketten, en zij kunnen je zeker zonder problemen helpen met je profiel werkstuk.

7. Willemkn

Willemkn

Lid geworden:
    12 apr 2009
    Ik denk dat het lid worden geen probleem is. Dat kunnen zijn ouders wel betalen. Maar de bijkomende koste zullen het probleem zijn het wegbrengen en WECG kosten e.d.
    Zoals hij al aangaf was het begeleiden (naartoe brengen) naar een vereniging het probleem.
    Maar daar ontkom je nu eenmaal niet aan. Ik denk ook dat hij alleen maar met motoren tot E kan vliegen omdat hij denk ik te jong is om een WECG te krijgen
    Dus motoren vanaf E en hoger afvallen. Maar dan blijft nog het probleem dat hij naar een lanceerveld moet worden gebracht.

8. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Tot E heb je toch geen wecg nodig of ben ik abuis ?

En er rijden ook treinen en bussen door Nederland. fiets is ook nog een optie ;-)

9. Willemkn

Willemkn

Lid geworden:
    12 apr 2009
    Dat zei ik ook tot E geen WECG nodig.
    Vanaf E en hoger wel. Maar is te jong voor WECG (14 jaar)

10. Oke, ik hoef niet al te heftige raketten te maken, daar heb ik (nu) geen behoefte aan, dat laat ik liever over aan de meer ervaren mensen.
    Ik woon een aantal kilometers van de Brunsummerheide, daar is volgens mij wel genoeg ruimte, er is toch een verplichte afstand van 150 meter tot enige bebouwing?
    Om bij een club te komen, is er enige vorm van test, of is het gewoon betalen en dan afschieten? (dat zou wel erg raar zijn)
    bedankt voor uw reacties ;)

Edit: 20 euro per jaar kan ik wel bij elkaar krijgen

Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2011
  11. Willemkn

Willemkn

Lid geworden:
    12 apr 2009
    Misschien kan je hier wat mee,

Ik zou als ik jou was lid worden van een raketvereniging Dan heb je een ontheffing van de Wet luchtvaart. Dan moet je alleen nog aan een paar dingen voldoen.
    Zoek een stuk land welke geschikt is voor lancering en waarvan je toestemming heb van een eigenaar om daar te lanceren. Het moet 10 km van elk vliegveld verwijderd zijn en ook niet in laagvlieggebieden van Defensie.
    Op de heide zou ik niet lanceren vanwege brandgevaar en zal sowieso daarom verboden zijn Informeer eventueel bij de plaatselijk Politie of er geen APV is die het verbied. Gebruik motoren van A tm D dan heb je geen WECG nodig.

Deel Deze Pagina