Vrije Vlucht Vliegende Vleugels.

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door bdoets, 18 dec 2021.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja juist bij die gepijlde modellen lijkt de variatie eindeloos. Als je dan ook nog erg gesteld bent op het vliegbeeld en bochtgedrag van dit soort vleugels... ja dan ben je verkocht...
     
    lecraM vindt dit leuk.
  2. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Het model van Sigurd Heinig. (#3)

    Heinz N1Heinig.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    bdoets vindt dit leuk.
  3. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Leuk dit.
    Van C. Wolthoorn heb ik ook een vliegende vleugel overgenomen....tenminste..twee vleugels.
    Ik mis de romp. Wellicht kunnen forumleden me helpen met de naam van het model en daarmee tekeningen/ een idee voor de romp...
    Foto's volgen.
     
  4. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Terlet 1958.

    Heinz Document_20220110_0001 (4).jpg Document_20220110_0002 (2).jpg
     
    Peter Den en flymax vinden dit leuk.
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Iemand enig idee welk model dit is en wat voor romp er tussen de vleugels hoort?

    De vorige eigenaar had het idee dat er geen romp bij hoorde en dat het eventueel een eigen ontwerp was.
    Gebouwd ergens in de jaren tachtig...
    IMG_20220112_134040.jpg
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Spannend. Turbulatordraad vóór de LE voorzien. Merkwaardige klep aan één kant. FAI stickers. Kan je die stickers eens closer fotograferen?
     
  7. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hallo Erik, kun je een foto maken van de stickers zodat het schrift kan worden gelezen?
    IMG_20220112_134040 (2).jpg
    Heinz
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Er staat een fai nummer op en 'C. Wolthoorn'
    Ik lees de rest eerst even, maar ik geloof dat er verder geen avg data op staat.
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Als je hem direct van Cees Wolthorn hebt overgenomen dan zou hij toch moeten kunnen vertellen wat voor romp er bij hoort?
    Cees Wolthorn heb ik gekend, maar ik kan me hem niet meer voor de geest halen.
    Uit mijn gammele archiefje vind ik hem met vliegende vleugels terug tot 1964, daarna eigenlijk alleen met A1 en A2 modellen.
    In die tijd waren er een paar Rotterdammers vrij aktief in de A2-vliegende vleugels: Cees Wolthoorn, Roel de Vrij en Arthur Leeuwang, van wie Arthur nog steeds aktief met een indrukwekkende staat van dienst.
    Als relatieve nieuwkomers en jong werden ze bepaald niet gewaardeerd door de oudere garde, zoals ik overigens ook heb mogen ervaren bij mijn entree in de Wakefield klasse.
    Uit het gegeven dat de vleugel geen tipvinnen heeft mag je concluderen dat deze kist een stik-romp met kielvlak had zoals op de foto van Roel de Vrij.
    De kielvlak op een stick-romp stond ter discussie: was dit wel echt een ''staartloze'', maar de regelementen verzetten zich hier niet tegen.
    Deze configuratie was overigens beduidend beter (towline en bochtgedrag) dan de tipvin varianten.
    Turbulentiedraad zet deze kist ook in midden jaren 60.
    Deze stick rompen en ook de turbulentiedraad waren deels te danken/wijten aan ons clupje: de Delftse Modelvliegclub en oa van invloed op Roel de Vrij.
    De FAI sticker duid er op dat er minstends ambitie is geweest om met de Europa cup mee te doen, maar ik vind hem niet terug in de uitslagen.
     
    crins, hastf1b en bdoets vinden dit leuk.
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Leuk om te lezen!
    Kees kon zich geen romp herinneren en er is er ook geen boven water gekomen bij de verhuizing.
    Wellicht ga ik zelf aan de slag als ik de vleugels ooit vliegend wil krijgen.
    Ik vind het jammer dat er geen modelnaam bekend is. Dat had geholpen bij het tekenen en bouwen van een romp.
    De draad-voor-de-romp wilde ik eerst verwijderen, maar las het bij het tijdsbeeld hoort herstel ik m wel (twee triplex 'vinnetjes' zijn stuk)
    Kees heeft ook wat A-2 modellen van de hand gedan en een A-1. Bij navraag zat er in die koffers ook geen romp 'teveel'...

    fai sticker zal ik vanavond nog eens nader bekijken..
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Mysterieus blijft die flap in de linker(?)vleugel. Zou er een asymmetrische thermiekrem op gezeten hebben? Daar zou ik me misschien iets bij voor kunnen stellen...
    Als er een romp op heeft gezeten maar de enige functie was het elastiek van de aandrijving te huisvesten... dan kan je natuurlijk ook zonder. Maar omdat het niet lijkt of er winglets op de tippen hebben gezeten heeft er waarschijnlijk ook een vin achterop die romp gezeten, die kan je natuurlijk niet missen.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
  12. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Ik vermoed dat de flap voor de glide turn is. Bij het opstarten is de flap neutraal en wanneer de lijn wordt losgelaten, wordt de curve geactiveerd.

    Heinz
     
    Peter Den en crins vinden dit leuk.
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja dat lijkt logisch. Wel een joekel van klep voor dat doel, die hoeft maar een paar mm uit te slaan denk ik.
     
    crins vindt dit leuk.
  14. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik vermoed dat best veel specifieke details, experimenteel zijn uitgepeild en geoptimaliseerd. kan best dat deze vorm, de beste werking heeft, met behoud van stabiliteit.
    of de juiste balans tussen richting- en hoogteroer effect.
    ik vermoed dat die koorde stap van de fifty-50, ook een gunstig effect heeft (gehad). en vandaar zo meegenomen in het ontwerp. een soort Prandtl, Horten achtig effect.
    doet me ook denken aan een soort roofvogel tip maar dan met 1 vlak of veer.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Dat vind ik een hele grappige opmerking.
    De modellen uit die tijd van mensen als Cees Wolthorn cs waren eigenlijk altijd eigen ontwerpen en werden voortdurend aangepast aan nieuwe ideetjes.
    Dus ook als je de naam zou weten is het zeer onwaarschijnlijk dat je er meer gegevens over kunt vinden.
    Ik mis dit wel in deze huidige tijd; modelvliegers die zelf iets ontwikelen en bedenken, maar dat zal de leeftijd wezen.
    Voor de romp? je bedoelt denk ik voor de vleugelneus.
    De turbulentiedraad is wel degelijk een essentieel onderdeel van het ontwerp.
    Zonder zal het overigens best vliegen, maar het hoort er wel bij.: je mag verwachten: iets betere daalsnelheid en betere overtrek eigenschap.
    Voor het ''draad'' gebruikten we het zogenaamde ''Uiltje'' draad (merknaam) een vrij dikke (0.6mm) rimpel-elastiek uit de fourniturenwinkel, maar die zijn ook bijna uitgestorven.
    Elastiek,omdat bv een strakke dynema lijn de zaak steeds kapot trekt.

    Overigens zou je even de oppervlakte moeten nameten: als het totaal ruim onder de 32 tot 34/dm2 zit was de originele constructie waarschijnlijk: de gepijlde vleugels verbonden door een recht middenstuk zoals oa op de foto's van posting #3 en de Fyfty.
    Ook als je een rompje free-styled bouwt zal je het ontwerp weinig geweld aandoen: maak een eenvoudig podje waar de spulletjes inkunnen, met een stick er uit en een kielvlakje, meer zal het niet zijn.
    Bedenk overigens wel: de vliegende vleugels van deze generatie zijn sneller aan de lijn dan een F1A/A2, dat wordt dus conditie opbouwen of een bungee gebruiken!

    Wat voor bekleding zit er overigens op die vleugel en in wat voor staat is het?
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je een rompje met vin bouwt, dan werk dat alleen als de romp ver genoeg naar achteren uitsteekt. Bouw je een korte romp, dan moeten er vinnen aan de vleugeltippen. Hoe verder een vin achter het zwaartepunt zit, hoe beter.
     
    crins vindt dit leuk.
  17. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ja dit gaat best diep, ik denk er ook veel over na. ik kan iig van mezelf zeggen, dat ik er werkelijk blij van word alsof het geld is, als ik een vliegtuig kan zien en dan kan proberen uit te lezen, ontwaren, welke dingetjes er allemaal aan gedacht en ingebouwd zijn. of erover praten. ik zelf heb als het ware een arsenaal aan bekendheid met fenomenen en effecten die ik inpas en combineer mentaal. soms vind ik dan "eureka" een soort bijzonder punt wat iemand er ooit in gedacht heeft. dat is voor mij net alsof een gokautomaat gaat uitbetalen (qua mentaal "betalen"). ik kan me ook heel goed voorstellen en vind prima, dat vele anderen, geen, of bijna geen "arsenaal" heeft waar ze dat ook mee doen.
    zij zien een soort sociaal gereedschap, ter recreatieve ontspanning. als zij mijn vliegtuigen of "momenten" van vliegstijl zien, zijn ze wsl verveeld en denken dat ik helemaal niet stuur.
    ik ben dan thermiek aan het "lezen" of bijvoorbeeld het vliegtuig aan het trimmen. zodoende vind ik ook vrije vlucht, vliegeren leuk.
    aldus denk ik, dat men liefst als kind een systeem "moet" leren, om het later leuk of nuttig te kunnen vinden. als men de hobby vooral bekijkt vanuit mannen op een veld die indruk op elkaar maken, dan vindt men het vernuft maar overbodig gedoe. het liefst slaat men vernuft over. dit vind ik ook helemaal prima. ik doe daar niet echt aan mee (dat techniek overslaan), vind beetje storend dat men dat zo vermijdt de techniek, maar alas.
    ik denk echt dat het aan een mentaal systeem ligt dat men aanleert en wat dan als leuk bevonden wordt.
    ik was als jochie ook dol op electronica, heb jaren een "apparaatje" (zo noemden familie, leerkrachten, dat) van een platte 4,5V batterij, en 1 of 2 kroonsteentjes strips met een elastiekje bevestigd (tevens anti-slip). ik nam die bijna "dwangmatig" overal mee naar toe. bed, school, botsautos. enkele transistoren en leds, weerstandjes. en dat deed dan iets, bijv. IR van afstandbediening zichtbaar maken. op warmte reageren. zulks. men had daar weinig begrip voor (dat ik dat perse wilde, en wat het precies is), en ze hebben blijkbaar geen notie gehad, van wat er in mijn hoofd afspeelt als ik bezig ben. het is gewoon een systeem, mentaal. ik was ook dol op stereo torens (op visite etc), alarm systemen.
    een keer bleef ik op de basisschool toen er alarm aangelegd werd, heb nog een 1N4001 en een tien slagen potmeter gekregen van de monteur (had ie in de gereedschapskist).
    de lerares vond het heel erg raar dat ik wou blijven. maar goed dat komt dus door "vernuft in het hoofd", een creatief, systeem.
    Philips had experimenteer dozen, die waren eigenlijk om jeugd te prikkelen, zodat ze later mss bij Philips zouden gaan werken. of anderzijds electronica bevorderen.
    en nu, heeft zowat ieder kind een mobiel! en heeft nog nooit van een transistor gehoord, geen idee wat een transistor is.
    ik heb jaren en jaren "terror" en tegenwerking gehad met mijn apparaatje. (pre-mobiel tijd)
    in die lijnen, verklaar ik de moderne trends in modelbouw ook. als het te koop is, wil menigeen geen theorie meer aanzien. dit is niet erg het is als het ware "natuur".
    zelfde, met alle techniek in moderne huizen. een groot deel zou nog geen lichtknopje (kunnen) vervangen. het begon met excentrieke mannen in (huis)labs. die vast als "mafketel" werden gezien. ik vermoed wel, dat als modelvliegen ineens heel duur of "onbereikbaar" wordt, dat er ook weer meer vernuft optreedt.
    ik denk dat ik mezelf het best moeilijk maak, maar ik vind het heel moderne, makkelijke, juist niet zo leuk.
    vissen ook zoiets overigens; ik, hou van dingen uitdenken, voorzichtig uitproberen. mooie plekken zoeken. ik ging ook wel met vrienden mee maar dan merk ik; veel minder systeem denken, een half uur vissen, en dan met algen gaan gooien, schateren. ook niet erg maar als ik serieus wil vissen ga ik niet met hen.
    ik vind de concrete resultaten ondervinden, leuker. leuker dan gewoon schateren met vrienden. is ook leuk maar ik denk dan, als ik ga vliegen ga ik vliegen.

    [/offtopic]
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Modelbouwer heeft al veel geholpen. Ik ga tzt een eigen romp maken.
    En gelukkig wordt er nog steeds links en rechts zelf ontwikkeld, ook zonder er een naam aan te geven.
    Leuk om te lezen dat er elastiek werd gebruikt en dat Dyneema de boel juist zou frustreren. (En ik bedoel idd voor de neuslijst, niet de romp)
    Er zit volgens mij zijde op de vleugel en de staat lijkt ok (voor de leeftijd) maar fragiel. If benader ze bijna met dezelfde snelheid als de F1D's van Kees...
    (zitten hier ook in een koffer)
    Kunnen jullie me ook een hint geven voor de haakpositie op een dergelijke vleugel?
    XX % voor het zwaartepunt? Wat zou een goede, veilige positie zijn?
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Een gelijke positie tov het zwaartepunt als bij zwevers zoals een A1, dus een stukkie er voor..
    De echte vraag is denk ik: waar zit het zwaartepunt ongeveer.
    Aangezien het een vleugel met vaste verdraaing lijkt, heb je weinig meer afstelmogelijkheden dan alleen zwaartepunt schuiven.
    Dus: eerst een beetje met handstartjes een leuk zwaartepunt uitvogelen( zal ongeveer op de achterlijst liggen ter hoogte van de de deling) en dan alsnog een starthaak (liefst verstelbaar) inzetten.

    @lecraM heb ik je uitbarsting getriggerd? Herkenbaar zeker wel dus mijn sympathie, maar niet zo geschikt voor het draadje denk ik. (conversatie altijd ok natuurlijk)
     
  20. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    @Peter Den, nee niet direct getriggerd, het was alleen iets waar ik al lang mee zit en over denk, en wat precies de spijker op de kop slaat, waarom ik me vaak "alleen" voel in mijn diepe interesse in juist de techniek van modelvliegen. juist dit soort kisten en dergelijke. ik denk dan dat dat ligt aan dat sommigen juist wel de techniek aspecten kunnen waarderen, maar, er zijn ook de wat "kwetsbaar narcistisch" aangelegder personen, die techniek "kleineren", en vooral op de gemeenschap beleving van sociale aspecten vliegen.
    dan kan het zijn dat iemand (ik) met iets heel technisch of vernuftigs aankomt, en een beetje afgedaan wordt als "saai", "niet sociaal" of een andere flauwe, overbodige, opmerking. ik zou me dan bijna schuldbewust eraan kunnen voelen maar het is juist gewoon het punt dat die personen, die hele techniek beleving niet hebben. je kan dit navragen aan zo'n persoon, dan wordt ie mss wel boos maar kan echt geen antwoord geven. ergo die techniek beleving is dan absent. dat is niet erg maar wel als het juist op diegene neerkomt die met iets nieuws aankomt.
    dan zou het mooier zijn als techniek hobby gewoon (h)erkend wordt. daar ontbreekt het dan aan. er groeien hele generaties op die dat mislopen. en die gaan wel lopen
    "pissen" op iets, waar iemand op een dag mee aankomt. en nieteens echt weten waar dat ding oid om gaat.
    het gaat me hier juist wel om de vele details, van kisten zoals in deze thread.

    inderdaad verstelbare haak dacht ik ook aan. het lier punt net als zwp kan iets nauwer komen dan bij staartkisten.
     

Deel Deze Pagina