vrije vlucht ?

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door shiwa, 24 jan 2007.

  1. shiwa

    shiwa Guest

    vrije vlucht ?

    ik heb al verschillen de topic gelezen maar ik snap het nog altijd niet
    VV is dus een vliegtuige zonder besturing
    en werkt dan met een elastiek ( denkt ik )

    worden deze moddelen als kit verkocht
    en hoe lang vliegt het ong
    kost het minder dan 100 euro ?

    ik heb ergens 1 filmpje gezien en et leek me wel leuk



    shiwa
     
  2. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Shiwa,

    inderdaad, vrije vlucht vliegen is vliegen met vliegtuigen die niet bestuurd kunnen worden, zodra ze eenmaal vliegen. Er zijn verschillende manieren om je vliegtuig de lucht in te krijgen. En hoe lang je vliegtuig blijft vliegen verschilt van enkele secondes tot wel een uur (of soms ongewild nog langer).
    Het verschilt ook nog of je buiten gaat vliegen of binnen in bijvoorbeeld een gymzaal.

    Over de kosten : je kunt het zo duur maken als je zelf wilt!
    Een eenvoudig zweefmodel (hand gelanceerd) kun je al bouwen voor een paar euro (materiaal is < 5 euro). Hetzelfde geldt voor indoor modellen. Deze zijn vaak aangedreven door een rubbermotor (elastiek) dat een propellor laat ronddraaien. Zo'n model kost misschien 3 of 4 euro aan materiaal en vliegt toch al snel zonder problemen een minuut. Bouwtijd is ook minimaal. Binnen 1 avond kun je zo'n model in elkaar zetten.

    Wil je meer lezen over vrije vlucht, dan zou je eens op de volgende websites kunnen kijken:

    www.vrijevlucht.nl

    en

    www.nijmeegseluchtvaartclub.nl

    Hier staat redelijk wat informatie over vrije vlucht vliegen.

    Kun je misschien aangeven waar je ongeveer woont? Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen, dan ben je altijd welkom om eens bij ons op de club te komen kijken. Wij bouwen hoofdzakelijk vrije vlucht modellen bij de NLC. Trouwens, ook als je niet in de buurt van Nijmegen woont, ben je natuurlijk altijd welkom om te komen kijken :)


    Groeten,
    Jurgen
     
  3. shiwa

    shiwa Guest

    ik weet niet of die club dicht in de buurt is ik woon zelf in gent ( belgie)

    die vliegtuigejes zijn dan wel goedkoop ( dus voor 10 euro kan al een vliegtuigje kopen ? )

    weet je ergens info staan hoe je het percis maakt
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vind het leuk dat je geinteresseerd bent in vrije vlucht. Natuurlijk bestaan er onbestuurde modellen. Er werd al lang met modelvliegtuigen gevlogen voordat er besturing (radiobesturing of lijnbesturing) bestond. Een vrij vliegend model kan een zwever zijn. Die moet zo lang mogelijk in de lucht blijven, maar zal uiteindelijk moeten landen. Om de vlucht lang te laten duren kun je een zwever van een toren of helling gooien of hem met een hoogtestartlijn eerst als een vlieger optrekken en op het hoogste punt ontkoppelen. Je kunt het model ook van een aandrijving voorzien. Dat kan inderdaad een rubbermotor zijn (opgedraaide elastiek), maar ook een brandstof of electromotor, of zelfs motoren die worden aangedreven door samengeperste lucht of koolzuurgas. Een gemotoriseerd model kan de hele vlucht aangedreven worden (tot de motor stopt) of alleen in het begin kort om hem op hoogte te brengen waarna hij verder zweeft.

    Ik vind het wel belangrijk, om teleurstelling te voorkomen, dat wij niet te hoge verwachtingen moeten wekken. Als je een goed vliegend model wilt moet je daar wel wat voor doen, al hoeft het model op zich niet veel te kosten. Een goede hoogtestart zwever waarmee je uiteindelijk vluchten van enkele minuten per keer kunt maken hoeft niet meer dan 10-20 euro te kosten (heren collega's: dat is als je een klassieke A2 bouwt zonder koolstof versterkingen, high-tech bekleding en zonder ingewikkelde zwaaihaken etc. Hij hoeft (nog) niet mee te doen aan wedstrijden!). Een goed vliegend model bouw je meestal echter niet de eerste keer, elk model wordt meestal beter. Ook er zo mee vliegen dat hij minuten in de lucht blijft gaat niet de eerste keer. Het beste wat je kunt doen is proberen uit te vinden of er in de buurt een modelvliegclub is die zich ook met vrije vlucht bezig houdt. Over wat op dat gebied in Belgie te krijgen is weet ik helaas niets. Ik woon in het Noorden van Nederland, tussen Groningen en Assen. Ik ben lid van de twee dichtstbijzijnde vrije vlucht clubs. De ene, in Zwolle is 100km bij mij vandaan en de andere, in Enschede, is 125 km bij mij vandaan!

    Er zijn ontzettend veel soorten vrije vlucht. Je kunt inderdaad voor 10 euro een model kopen, maar daar moet je ook weer niet te veel van verwachten. Je kunt kant en klare schuimmodellen met rubberaandrijving krijgen. Ik kan ze nooit weerstaan, maar het is mij nog niet gelukt die langer dan 20-25 seconden te laten vliegen, zelfs met goed rubber. Wat bijgeleverd wordt stelt meestal niets voor. Kant en klare schuimmodelletjes met een electromotortje (bijvoorbeeld bij Conrad verkrijgbaar) presteren na wat afstel werk (als je het goed doet) verbazend goed. vluchten van een minuut of meer zijn (bij windstil weer!!!) wel de norm. Als je iets anders wilt zul je het zelf moeten bouwen. Voor 10 euro is er niet veel aan bouwdoosjes te krijgen. Dan betaal je voor een eenvoudig model al gauw 25 euro of meer. Het materiaal in zo'n doosjes is meestal niet meer dan enkele euro's waard, maar je moet ook een tekening hebben, en je moet de materialen vaak in grotere hoeveelheden kopen dan je voor één model nodig hebt.

    De moraal: zoek een club op, of in ieder geval mensen met bouw- en vliegervaring die je kunnen helpen.
     
  5. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kunt hele leuke beginners modellen vinden op Guillow,
    bijvoorbeeld de Cadet, waar ik ooit zelf mee begonnen ben toen ik 8 jaar was of de Fly Boy, voor als je wat verder gevorderd bent.
    Ook hebben Robbe en Graupner hele leuke modellen zoals de Start (zie foto) of de Jolly.
    Cheers

    Bart

    [​IMG]
     
  6. shiwa

    shiwa Guest

    ziet er mooi uit

    aleen een vraagje nog hoe vliegen nu de zweefvliegtuigen
     
  7. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    tja....ik zou zeggen probeer eens een boekje te vinden over modelvliegen...
    overigens hier is nog een mooie A2 te koop W-hobby
    cheers

    bart
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hoe werkt een zweefvliegtuig? Dat is natuurlijk niet 1-2-3 uit te leggen. Ga eens een avondje naar de bibliotheek, daar hebben ze vast boeken die uitleggen hoe een vliegtuig werkt. Ik zal toch proberen het zo kort mogelijk te zeggen. Door de vorm van het vleugelprofiel (de doorsnede van de vleugel, die wat weg heeft van een druppel) zorgt daar langsstromende lucht voor een opwaartse kracht die we 'lift' noemen. Het werkt dus niet als de vleugel op de grond ligt en geen snelheid heeft, er moet lucht langsstromen. Dat gebeurt doordat het vliegtuig een voorwaartse snelheid heeft en ook de wind kan wat bijdragen (als het model tegen de wind in vliegt). Om lift te produceren moet de langs de vleugel stromende lucht een bepaalde snelheid hebben. Is die snelheid te laag, valt de lift weg en valt het toestel naar beneden. Ook moet de hoek van de vleugel niet te groot zijn tov de beweegrichting, anders kan de luchtstroom loslaten van de vleugel en ook dan valt de lift weg en valt het toestel. Dit wegvallen van de lift noemen we overtrekken. Om voor luchtstroom te zorgen kun je een motor gebruiken (verbrandingsmotor, electromotor, rubbermotor) die bijvoorbeeld een propeller aandrijft. Een zwever heeft die niet. Hij moet zijn voortbeweging, en dus luchtstroom, halen uit het feit dat hij een heel klein stukje naar beneden wil vallen, dat doe je door het zwaartepunt op de juiste plek te brengen met wat lood in de neus. Dit betekent je wel kunt proberen met een zwever zo lang mogelijk in de lucht te blijven, maar dat hij altijd een keer op de grond terecht moet komen, want anders zou je geen voorwaartse snelheid en dus geen luchtstroom en dus geen lift kunnen hebben. Je probeert daarom een zwever zo hoog mogelijk te krijgen voor de zweefvlucht begint (mbv een hulpmotor of een hoogtestartlijn of door hem van een heuvel te gooien). Wel kan een zwever profiteren van thermiek, dat zijn bellen door de zon verwarmde lucht die in hun koude(re) omgeving omhoog stijgen en daarbij de zwever mee kunnen nemen omhoog. De vleugel zorgt voor de lift en dus voor het vliegen. De staartvlakken zorgen voor stabiliteit (dat het toestel de zelfde kant uit blijft vliegen) of besturing (dat je juist een bepaalde richting op wilt vliegen, bijvoorbeeld in een bocht). De romp is er om de staartvlakken op de juiste plek te houden, om het zwaartepunt goed te krijgen en om dingen op of in te bevestigen, zoals bijvoorbeeld een timer voor de thermiekrem. Die laatste zorgt er voor dat het model niet te lang in thermiekbellen omhoog blijft gaan en uit het zicht vliegt, maar na een ingestelde tijd uit de bel en naar de grond duikelt.
     
  9. jeppe

    jeppe Guest

    kijk eens op www.kottenparkmodelbouwclub.com
    je kan kan ook lid op afstand worden op deze club maken we ook veel vrijvlucht modellen je kan zo een doos mee naar huis nemen en dan er lekker aan knutselen dus neem de moeite en kijk maar even.
    het is echt leuk.
    en het kost haast niks besturing alles mag je lenen van de club of kopen.
    Dus perfect en je kan er ook nog meedoen ana wedstrijsen.
    maar je kan kan ook auto's boten lijnbesturing alles valt er te bouwen mischien ook wel iterresant voor anderen.
     

Deel Deze Pagina