Vroegah was alles beter...

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 2 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hezik

hezik Guest

Classic Pattern Page A

Of toch niet? :)

1 ding zijn we gelukkig wel vanaf tegenwoordig.. luiers zijn niet meer in de mode:

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2009
  2. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Hmmm, tsjaa.....

Ook al steek je diezelfde dame nu anno 2009 in een string denk ik ook niet echt dat je heel blij gaat worden. :nooo:

Hoe oud zou ze nu zijn? :D

3. hezik

hezik Guest

Oh is toch best leuke meid? Maar anno nu zal ze 50 zijn ofzo, dus die string laat maar zitten :p

4. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Deze heb ik nog gehad lang geleden.
    Daar heb ik nog een zwever mee uit de lucht gevlogen.

En deze in de kleine uitvoering.

5. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is tweede helft jaren 60, you do the math....:D
    Ik herinner me een verhaal dat zijn kist hierna, de Uproar, tijdens training voor het WK door storing naar de pietjes ging. Het was ook nog eens interferentie door het Britse leger, dus dat was even minder....

Vroeger was zeker niet alles beter, het was gewoon anders... Als je iets wilde, moest je het meestal helemaal zelf maken.
    Tenminste, dat gold voor de meesten van ons met een normaal inkomen of dito zakgeld. RC konden zich niet eens zoveel mensen veroorloven.
    Alleen de multi-talenten die zowel modelbouw als electronica beheersten konden met minder uitgaven hun droom realiseren.
    Daar begon eind jaren 60 verandering in te komen, maar als ik nu terugkijk voel ik mij tegenwoordig zo onbehoorlijk rijk....

6. hezik

hezik Guest

Maar als jij moest kiezen, die oude acro modellen, of een moderne kist, dan koos jij, de blasfemist, toch voor zo'n oud ontwerp? :p

7. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Of het vroeger beter was ?

Moeilijker voor een beginner in ieder geval .
    Maar iemand die echt begonnen was bleef er ook wel bij .

Je hat geen ARF,s zo als nu dus je moest eerst een gaan bouwen .
    En daarbij was je in het begin vaak alleen .

Maar het was ook wel gezellig , de bouwers troffen sich heel vaak zaterdagsmorgens bij de Modelbouwwinkel om weer spul te kopen om te repareren of nieuwbouw.
    En je ging regelmatig met een groepje naar de Meeting,s van de andere Club,s

Het was ook geen gezoek naar de goedkoopste winkel . :D
    WWW was er niet .

Ik heb uit de link ook verschillende modellen gevlogen oa. Curare , Magic ,Blue Angel enz.

Mvg Johan

8. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is nou juist het fijne aan dit leven, ik HOEF die keuze niet te maken.....:D
    Ik vind de Kwik Fly Mk.3 (de originele, niet het Graupner ding) de meest elegante kist, gevolgd door de Supra Fly en Calypso van Prettner.
    Er waren natuurlijk ook ontwerpen die te lelijk waren om met een tang aan te pakken zoals dit gedrocht of dit. O jee, was die laatste geen....?
    Ik had Kwik Fly achtige kistjes met .35 en later .46 motoren, maar als ik nu ineens F3A zou moeten vliegen, dan zou ik er nog wel even over nadenken, wat de beste keus zou zijn. Laat ik het er op houden dat ik het niet zo heb op karikaturen van aquariumvissen.....;)

Laatst bewerkt: 3 dec 2009
  9. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    maar die aqua vissen kanten wel beter mes ;)

10. hezik

hezik Guest

Ik vind juist die walvissen wel mooi.. organish ontwerp heet dat. Beter dan die potloden met vleugels ;)

11. Taurus Flyer

Taurus Flyer Guest

Hezik,

Leuk draadje ben je gestart, heb ook gelezen dat je moderator geweest bent.
    Misschien interessant om te onthouden als je het over potloden hebt.

Dit is het eerste toestel dat wereldwijd als "multi toestel" geschiedenis heeft geschreven.
    Is ook door onze Nederlandse piloten gebruikt in 1963 Genk België
    Hier in de originele kleuren zoals Ed Kazmirski, de ontwerper en "bouwer", het toestel vloog in the USA 1962 en er toen nationaal kampioen mee werd.

Mochten er vragen over zijn onder de lezers, ik kan ze misscihen beantwoorden

Cees

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. hezik

hezik Guest

Hey Cees, ik bedoel er niets kwaads mee hoor. Mijn eerste schreden in F3A land heb ik gemaakt met een 'potloodromp' pur sang, een Derwisj 140, een eigen ontwerp en bouw door Fred de Wit. Het ding vloog erg goed en was uitermate geschikt voor het C en toenmalige B programma. Door het ontwerp een mooi rustig vliegbeeld, presenteerde erg goed.

Het was in reactie op Bruno's opmerking over vissen. De huidige modellen hebben inderdaad een hoge overeenkomst met walvissen etc.

Ik bedoelde het dus niet neerbuigend :)

Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2009
  13. Taurus Flyer

Taurus Flyer Guest

Hezik,

Maar goed dat je het zegt want ik heb in een ander forum een collega van jouw ook al eens alle hoeken van het forum laten zien, (figuurlijk natuurlijk)
    Heb hiervoor alle info nog "voorhanden" (Blimp)
    Ik blaas zo je project op tot de proporties van een "koffervis" je hebt tenslotte de vleugels nog niet op tekening dus je bent er nog mee geholpen ook!!

Misschien is het wél verstandig om alvast hulp te halen!

Groeten Cees

14. hezik

hezik Guest

Ik heb alle hoeken van het forum al gezien ;)

Het is een smakenkwestie.. ik vind de moderne rompen mooier, en ze hebben voor de programma's die er gevlogen worden, ook voordelen.

Daarentegen is het wel mooi om te zien dat eigenlijk alles al geprobeerd is. Pijlstelling, v-stelling, negatief v stabilo (Curare), alles is al eens geprobeerd.

Het laatste deel van je posting vat ik niet helemaal, als je opmerkingen/inzichten/etc tav. mijn ontwerp 'daedalus' hebt, dan zijn die ERG welkom in dat topic. Als je goed kijkt, zul je zien dat bijna alle gedane suggesties, door mij zijn opgevolgd :)

15. Taurus Flyer

Taurus Flyer Guest

Te laat om serieus te worden Hezik.
    Daarnaast ontbreekt het je de ontwerp uitgangspunten van de Taurus.
    Als ik die gebruik ga je NAT

Als je wilt gaan we de strijd aan!!

Cees

16. hezik

hezik Guest

Als ik zou begrijpen wat je bedoelde, zou ik de uitdaging mogelijk aangaan :)

Ik wil je best P11 zien doen met de taurus!

17. Taurus Flyer

Taurus Flyer Guest

Hezik

Jij bent dit draadje gestart, niet om als ex moderator eens serieus aandacht te schenken aan de voorgeschiedenis, c.q de modellen die aan het toestel dat je momenteel zelf aan het ontwerpen bent ten grondslag lag dan wel lagen.

In tegendeel, je tracht je af te zetten tegen de geschiedenis om je project rooskleuriger voor te stellen dan het werkelijk is, alsof er een nieuwe generatie ontstaat en al het oude eigenlijk onzin is.

Je vergeet echter dat je de diepgang ontbreekt om werkelijk een goed ontwerp op papier te zetten en daarom rest je geen andere mogelijkheid dan je te verlagen tot simpel copieer werk, iets dat ik m.b.t. de Taurus in het verleden door velen al heb zien doen.

We kijken als inovatief ontwerper niet naar mooi en/of haleluja postjes.
    Als ik met je aan de gang ga de breng ik je in een situatie dat je uiteindelijk een model op papier hebt waarmee je voor de dag kunt komen en zal hopen dat je dit draadje nooit gestart was!!

Zo duidelijk?

groeten Cees, en laat eens wat van je horen!

18. hezik

hezik Guest

Ik zie niet in wat het feit dat ik moderator ben geweest, met deze hele discussie te maken heeft.

Ik ben dit draadje gestart, omdat ik die site toevallig tegenkwam, en mooi vond. Ik vind het prachtig om te zien, al die toestellen.

Dat is totaal niet wat ik tracht te doen. Dit draadje heeft niets met mijn eigen ontwerp te maken. Ik kwam gewoon een site met oude foto's/toestellen tegen, en weet dat er hier ook mensen zijn die dat leuk vinden, mogelijk zelfs zelf met die modellen gevlogen hebben.

Niets meer en niets minder. De rest is fantasie.

Ten eerste lijkt mij dat iets wat jij niet zomaar vast kunt stellen, en ten tweede; als je mijn draadje over de daedalus gelezen had, had je gezien dat ik daar meermaals aangeef dat het voor mij een leerproces is en ik veel dingen gok, doe op onderbuikgevoel, baseer op internet/google. En dat ik daarnaast regelmatig vragen stel aan een groep ervaren clubgenoten.

Hoe je dus bij de conclusie komt dat ik vergeet dat ik niet het perfecte toestel zal tekenen, is mij een raadsel.

Het is dan ook geen simpel kopieerwerk. Ik zou alleen wel gek zijn als ik niet goed om mij heen zou kijken naar wat andere bouwers doen. Ik voeg er wel degelijk een deel eigen input aan toe, en heb mij wel degelijk ingelezen in de onderwerpen die daarover gaan. Sommige keuzes kan ik dus wel degelijk verdedigen, sommige zijn gevoelsmatig. Nergens pretendeer ik dat het een goed doorwrocht ontwerp is, of dat ik expert ben, of dat het een perfect vliegende kist zal worden.

Ik zie niet in wat dit draadje er mee te maken heeft, en nogmaals, als je kritiek of verbeterpunten tav. de Daedalus hebt, ben je meer dan welkom om die te uiten in dat topic. De suggesties die anderen gedaan hebben, heb ik tot nog toe alle opgevolgd, dus een erg hoge drempel is er niet.

Nee, nog steeds niet helemaal eigenlijk. Ik begrijp niet wat mijn ontwerp met dit draadje te maken heeft. Dit draadje is gewoon gestart omdat ik die site leuk vond en wist dat er ook andere mensen zijn die dat zou waarderen.

Ik heb niets tegen 'oude ontwerpen', noch heb ik ooit gezegd dat ik het beter zou kunnen of zou gaan doen, enzovoort.

Je dicht mij allemaal voorwendselen en motieven toe, die simpelweg niet bestaan. Wat betreft mijn ontwerp: "the proof of the eating is in the pudding" en "when the flag drops, the bulsshit stops". Met andere woorden; zolang ie niet gebouwd is/gevlogen is, weet niemand hoe het zal vliegen. Als het straks waardeloos vliegt, zal ik dat ook gewoon vertellen. Ik ga er zelf niet vanuit dat dat zo zal zijn, maar ook niet dat ie perfect zal zijn.

19. Taurus Flyer

Taurus Flyer Guest

Generatiekloof?

Hezik

Dit lees ik in je eerste bericht!

1 ding zijn we gelukkig wel vanaf tegenwoordig.. luiers zijn niet meer in de mode:

En nu begin jij over P11?
    Sprekende over de mogelijkheden van onze radio in het verleden kwam (P)P11 al ter sprake en toen moest jij nog geboren worden.

Ik denk daarom niet dat ik met jouw vooringenomen standpunten tot een inhoudelijk discussie kan komen. Over je ontwerp zal ik eens nadenken hoe ik dat tot uiting moet brengen, geef me even de tijd.
    In feite is het contrast voor mij véél te groot.

Laat ik het simpel stellen, met de nonsense die je schrijft vraag je erom van alle kennis verstoken te worden.
    Ik vind het alleen jammer te weten wat het gevolg voor je zal zijn, die voorbeelden ken ik zat.
    Daarnaast tel ik iets van 14491 berichten voor mij niet echt het signaal dat je überhaupt de drijfveer hebt iets te willen bouwen.

Cees

20. hezik

hezik Guest

Cees, je teksten raken kant noch wal. Als je de discussie niet wil aangaan, doe dat dan ook niet. De opmerking die je quotte was een ouderwets 'grapje', iets wat volgens mij gewoon moet kunnen. Als je het daar niet mee eens bent, zeg dat dan, ipv al die omtrekkende bewegingen.

Waarom je het nodig vind er steeds irrelevante zaken als mijn postcount of ex-moderatorschap erbij moet halen, kan ik niet plaatsen.

Laten we teruggaan naar waar deze draad over ging, namelijk de site en de modellen die erop staan.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina