VV/RC sportmodel Bandito

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door janhein, 20 aug 2023.

1. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
  2. SvdBrug

SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    26 nov 2018
    Evengoed een leuk kissie :koud:

3. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Een los kitje snijden kost me minimaal een uur ( Proto ), maak ik er meer tegelijk dan ben ik ongeveer 20 minuten per kit kwijt.
    Dat is dan alleen voor het snijwerk. Je krijgt dan geen mooie doos ,geen tekening en geen bouw handleiding . ( daar zit ook veel tijd en dus geld in )
    Deze heb je naar mijn idee bij dit model ook niet nodig. Ik probeer altijd zo te ontwerpen dat het maar op een manier in elkaar kan .Graveer lijntjes geven aan wat waar moet komen en de rest wijst zich vanzelf.

Alvast een kleine bouw aanwijzing,

De staart is opgebouwd uit twee lagen 1.5 mm balsa met hier tussen een stukje vlies als scharnier. Daar dus even aan denken als je gaat plakken .

Als ik er een short kitje van maak.
    Dan krijg je alle laser gesneden onderdelen , hout voor de motor bok , veren staal voor het landing gestel en vleugel liggers. Hout om de vleugels in te dekken

GEEN tekening ,mooie doos , verzending, stuurkabels , bespanning materiaal, bouw handleiding en geen scharnieren of wielen .

Hier en daar zal ook wat balsa uit de restjes doos moeten komen, maar dat hebben de meeste van ons wel liggen denk ik.

Hout en andere onderdelen kosten 35 euro .

laser kost 45 euro per uur . ( 1 losse kit kost een uur )

3 of meer 20 minuten per kit . ( totaal snijden plus materiaal 50 euro )

laat maar horen wie er een wil .

Laatst bewerkt: 21 aug 2023
  4. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    JanHein, zou je voor mij een kitje kunnen hebben voor de meeting van 9 september?
    (NB: ik bedoel dus: te overhandigen op 9 september?)

Laatst bewerkt: 24 aug 2023
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  5. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ik zal er een aantal meenemen naar de meeting op 9 september.

Peter Den en Énke Blériot vinden dit leuk.
  6. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    ik ben begonnen met plakken , alles bij elkaar kwartiertje werk tot zo ver , Droogtijd van de houtlijm niet mee gerekend .

IMG_3957.jpeg

Staart delen voorzien van strookje vlies . En hier gaat morgen de andere helft op .

IMG_3959.jpeg

Peter Den en jef vinden dit leuk.
  7. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Wonen in een antieke boerderij is reuze leuk maar het kost wel veel hobby tijd om de boel te onderhouden ;-).

maar ik ben weer wat verder met de Bandito .

Staart vlakken zijn klaar ,

Romp achterkant zit er nu ook goed op . Ik had het laatste romp spantje te ver naar voren zitten dus moest het bovendek er weer af en alles achter de cockpit moest los. De aanpassing is gelukkig gelukt zonder dat ik heel veel schade had aan de rest van de constructie , morgen de andere kant van het turtle dek lijmen en dan kan ik hem op zijn pootjes gaan zetten.

wieltjes uit de printer zijn ook klaar .

Vleugels kunnen worden voorzien van de juiste V stelling. Bovenvleugel ligt nu te drogen ,morgen de ondervleugel doorzagen , versterkingen er in lijmen en de voorlijst en dan ben ik bijna op de helft met de bouw gok ik zo .

IMG_4020.jpeg

8. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    even een plaatje voor de broodnodige inspiratie , bouwen gaat langzaam verder . maar voor het zomer is moet hij wel af zijn denk ik zo

IMG_4090.jpeg

M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  9. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Door omstandigheden die er hopelijk niet meer toe doen het maken van de Bandito uitgesteld.
    Vorige week toch maar aangegaan , ik wil proberen hem op de aanstaande Midsimmer te presenteren.
    Ik ben dus lekker bezig (vind ikzelf dan):
    IMG_2564.jpg
    Wordt wel elektro (svp geen pek en veren)
    Ik heb de vleugel wel anders opgebouwd: dat is geen kritiek:ik vind mijn methode prettiger maar er is niks mis met de originele bouwwijze.
    Ik ben voornemens het onderstel ook op eigen receptuur te maken en iets verder naar achter te zetten.
    De oplossing voor de pylon in het kitje is leuk, maar ik heb de staanders wel extra met een stripje carbon versterkt.
    Morgen verder, het is een leuk werkje :).

janhein vindt dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Leuk model peter ben benieuwd hoe dat gaat vliegen

Peter Den vindt dit leuk.
  11. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Altijd spannend om mede een Proto te bouwen. Ik zal morgen ook even een fotootje maken van mijn voortgang . Daar komt een Norvel glow motortje op .

12. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Proto: dat was me niet verteld!:rolleyes::)
    Ik zal dan wat meer posten.
    Vleugels zijn klaar maar die zijn natuurlijk (en in originele bouwwijze en in mijn variant) natuurlijk volkomen straight forward.
    Een dingetje al: ik ga de romp ook bekleden met oracover, maar de ruimte tussen de ''cabane struts' is achteraf nauwelijks bereikbaar voor een cover-boutje..
    Ga dit oplossen door dit deel in meerdere delen te dichten (dwarsgrain) en het onbereikbare deel vooraf te bekleden. Moet lukken.

Laatst bewerkt: 25 mei 2024
  13. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Afgelopen dagen werd de geest mij vaardig, en ben een stuk verder.
    Viel eigenlijk niet zoveel over te posten.Misschien is mijn iegenwijze servo-opstelling nog interessant.
    Wordt vervolgd.
    Bij deze dus.: IMG_2568.JPG IMG_2569.JPG

Laatst bewerkt: 30 mei 2024
    janhein vindt dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    OOO neee Peter wat doe je, op zo'n leuk model de servo's laten uitsteken.
    Sorry maar vind dat zo'n verschrikkelijk gezicht bij zo'n leuk modelletje.

Maar goed moet bekennen is wel lekker makkelijk monteren zo.

15. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    @Ton van Munsteren : Sorry, ik geloof dat je over de zelfde opstelling in mijn Bantam ook al niet zo gelukkig was :(
    Tja, een beetje barbaar ben ik wellicht maar ik vind het zelf wel een praktische oplossing.
    Als het vliegt zie je er trouwens niets meer van. (smoes);)

16. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ja praktisch is het zeker, maar is een stuurkabeltje of stangetje echt zoveel meer werk.
    Maar goed sorry zal der niet over blijven doorzeuren, want het wordt zeker weer een leuk modelletje en daar wordt ik toch weer :banana::banana:van.

17. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Ik vind dat ruiterlijk uitkomen voor tegenslagen en eigen stommiteiten meer bied dan alleen maar succesverhalen vertellen.:(

Dus, niet de ergernis van Ton (als je alleen aan de rechterkant kijkt zie je er trouwens niks van), maar mijn eigen ergernis begon mij op te breken: op het cruciale moment van samenvoegen van romphelften en cabane ben ik net iets te slordig geweest.

Uiteindelijk blijkt een kleine fout toch een te grote scheve verdraaiing van de romp te veroorzaken.

Dit was nergens voor nodig, maar helaas, een lesje nederigheid.

Ik heb het besluit genomen om, uitgaande dat de staartsectie nog acceptabel recht is, de rest in situ te corrigeren.

Mijn streefdatum van 15 juni komt misschien in gevaar, het is niet anders, maar om me de rest van het bestaan van de Bandito me te ergeren aan mijn eigen slordigheid is ook geen optie.:mad:

Helaas, en ook sorry @janhein voor je fraaie werk, alle bouwstenen van de voorste sectie verwijderd en ga de romphelften eerst aanpassen.

Ik denk dat ik de cabane alsnog volgens tekening uit staaldraad ga reconstrueren.

De les: ook als je heel veel bouwervaring denkt te hebben en het allemaal eenvoudig lijkt: op cruciale momenten wel even nauwkeurig werken!

Wordt vervolgd.
    IMG_2570.JPG

Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  18. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    das balen , maar troost je je bent niet de enige die dat overkomt . ik ben een nieuwe romp aan het bouwen voor mijn Wunda om dat er een fout zat in de eerste. En als je iets bouw wat niet naar je zin in elkaar zit moet je er als het even kan de zaag in zetten. anders heb je aan het eind een model waar je niet mee vliegt omdat er iets niet naar je zin is .

Verder zijn mijn ontwerpen niet heilig , ik probeer het zo te maken dat het makkelijk in elkaar steekt , maar ik wil niet zeggen dat het de beste oplossing is . Soms kunnen dingen beter en dan leer ik graag van anderen :)

Peter Den en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  19. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Inmiddels zoveel mogelijk gecorrigeerd en de houtbouw zit er op.
    Voorbereiding voor onderstel gemaakt.
    Ik maak een afwijkende onderstel constructie (ik noem dat de Renault R4 methode) en het gaat voorlopig 3cm naar achteren.
    (Er is echter ook voorzien in de originele opstelling, mocht ik het niet bij het rechte eind hebben).
    Ik heb gekozen voor een staart skegje, die staaldraad pootjes prikken bij mij altijd ergens doorheen.
    Motor en akku bay zijn nog open: ga ik pas verfraaien na de eerste proefvluchten.
    Nu romp bekleden en de cabane construeren.
    Op de tekening is die van minder dan 1.5 mm staaldraad (18swg) gemaakt; ga ik proberen maar ik vind het wel erg dun.
    Mocht ik met de cabane hopeloos falen, dan hou ik er toch nog een leuke laagdekker aan over :rolleyes:
    IMG_2571.JPG

janhein vindt dit leuk.
  20. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    je hebt er weer flink de vaart in :)

Deel Deze Pagina