Waar zaag je epoxyplaat het beste mee?

Bij het zagen van expoxy-plaat, met een decoupeerzaag met een ijzerzaagje erin, slijt het zaagje als een gek.
Op zich niet zo gek als je bedenkt dat je eigenlijk glas staat te zagen.
Maar zijn er zaken waar je op kan letten, zodat je niet iedere "10 cm" zaagsnede een nieuw zaagje hoeft te pakken?

Ik ben benieuwd.

mvg,

Jeppie

Ik zaag het altijd als het kan met een cirkelzaag of een lintzaag.

Anders kost het inderdaad veel zaagjes.
Wat ik ook vaak doe met een decupeerzaag is als hij bot is een plankje onder de zool van de zaag leggen.
Dan zaag je weer op een scherp gedeelte van het zaagje.
Zo kan je langer met je zaagje doen.

Bertus zei:
Wat ik ook vaak doe met een decupeerzaag is als hij bot is een plankje onder de zool van de zaag leggen.

Da's slim :!: Had ik bij die ca. tien laminaatvloeren die ik de afgelopen paar jaar gelegd heb ook kunnen doen :roll:

dirk57 zei:
Bertus zei:

Da's slim :!: Had ik bij die ca. tien laminaatvloeren die ik de afgelopen paar jaar gelegd heb ook kunnen doen :roll:

:wink:
Ik timmer ook al een poosje :wink:

Het zaagt wel een beetje lastiger hoor omdat je er best een aardig plankje onder moet leggen.
En je dan dus veel minder geleiding heb.
Ook gebruik ik een zaag die kan pendelen dan gaat het wat sneller :wink:

als de stukken die je moet zagen niet te groot zijn;
gewoon met de ouderwetse figuurzaagbeugel :lol:
doordat dat niet zo snel gaat, wordt je zaagje niet warm, en gaat veel langer mee :P

nico, ook dat helpt niet. Om de romp van mijn ornithopter te zagen had ik 23 figuurzaagblaadjes nodig. En dit was ook glasvezelplaat van 3 mm dik.

Enerzijds ben ik blij dat ik niet de enige ben met dit probleem.... laatst had ik zelf een epoxyplaat gelamineerd met aan de buitenzijde carbon en middenin glasvezel. (4mm totale dikte)

Ik heb er al m'n hele collectie zaagjes op versleten.

Eerst met de decoupeerzaag, een zaagje gebruikt dat volgens de fabricant geschikt is voor "kunststof en epoxy" hier stond na 5 cm geen tand meer op
(de fabricant zal epoxy zonder glasvezel bedoelen dus)

Daarna een zaagje gebruikt voor metaal en RVS, en dit is ging redelijk goed (toch vlot 30 cm kunnen zagen)

Daarna ben ik verplicht moeten overstappen op de figuurzaag wegens de bochtige vormen die ik nodig had.....
Eerst met de elektrische figuurzaag (tafelmodel) waarbij het zaagje elke 2 cm doorbrak (tanden eraf, bot, oververhit, knal gedaan)

De goeie oude hand-figuurzaag terug boven gehaald, en hier vrij goede resultaten mee gehaald.... toch ongeveer een 15cm per zaagje alvorens het te bot werd. Je zaagt ook veel rustiger met de hand dus waarschijnlijk dat dit een iets langer leven betekend voor de zaagjes...

Maar ik hoor graag nog andere tips hier, op internet heb ik wel eens speciale zaagjes gevonden om glasvezelversterkte platen te zagen, stonden eigenlijk geen tandjes op maar hadden aan de snijzijde een speciale coating van diamant (zoals een diamantboor)
Heb ze nog niet gevonden bij de lokale DHZ....

ik heb zelf erg goede ervaringen met perma grit zaagjes.
hebben zaagjes voor verschillende maat zaagbeugels en ik gebruik ze zelfs in mijn proxxon figuurzaag
http://www.permagrit.com/

ik weet niet wie ze in nederland verkoopt, daar ik spullen van hen of in engeland of op modelbouwbeurzen in duitsland koop

succes

Eelco

Ik gebruik hiervoor een klein zaagtafeltje van Proxxon met een diamantblaadje als zaagblad. Werkt perfect en geen merkbare slijtage.
Met de normale zaagblaadjes (ook widea) steeds binnende kortste keren versleten.

Mijn ervaringen zijn inderdaad ook dat dit het beste gaat met een "cirkelzaagje" met een diamanten zaagblad of diamant freesje...

Met een diamant cirkelzaag gaat het het beste.
In de professionele praktijk worden printplaten met diamantzagen gezaagd omdat het glasvezel versterkt is.
Het is duur maar het is de enige echt goede oplossing. :wink:

Als er speciale vormen (dus geen rechte lijnen) moeten worden "uitgezaagd", is de enige goede optie een diamantfreesje.
Prijs valt op zich nog mee, en het freesje gaat vele malen langer mee dat welk zaagje dan ook..

Als het om alleen maar rechte lijnen gaat, zou ik ook kiezen voor een diamant cirkel-zaagje..

Let er wel op dat een dremel (o.i.d.) niet vanuit de losse hand bedient gaat worden in verband met het evt. happen van zo'n blad.. Zet de dremel in een stevige houder!!

Ik zaag al jaren Koolstof - glasvezel en kevlar vezelversterkt materiaal, en de enige goede manier is een diamantzaag of hydrozaag ( waterstraal ) zodoende heb je weinig of geen slijtage aan zowel het materiaal en/of de "zaag" De "hydro" manier is maar voor weinigen weggelegd, maar een mini diamantzaagje moet toch wel te doen zijn....

gr Gert

Een beetje off-topic vraag: waar kan je glasvezelplaat kopen?
Ik zou graag enkele motorschotjes willen maken (2 of 3 mm?), maar weet niet waar ik het materiaal kan kopen.

Tips meer dan welkom!

Het wordt gebruikt als basis voor elektronica printjes dus in een elektronica winkel.
Eventueel de koper laag er af schuren of etsen. :wink:

OK, dank voor jullie tips!
De beide modelbouwwinkels waar ik tot nu toe ben geweest kenden het materiaal niet eens...

Back