Waarom olie op de luchtfilter

• Topicstarter Topicstarter Frank123
  • Startdatum Startdatum
F

Frank123

Guest
Beste Allemaal,

Waarschijnlijk de meest erge beginners-vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden. Waarom moet er olie op de luchtfilter nadat ik deze heb schoongemaakt?:confused::confused::confused:

Omdat er stofdeeltjes voorkomen die zo klein zijn dat zij door de porieen van het luchtfilter kunnen dringen. De luchtfilterolie voorkomt dat, doordat deze stofdeeltjes er nu aan blijven kleven.

En als je zo'n klein flesje te duur vindt; luchtfilter olie voor een crossmotor halen, gaat per liter en is precies hetzelfde als die dure kleine flesjes.

Nog een andere tip, bakje met een paar filters erin, daarna de filters in een zakje, flink knijpen zodat de olie goed verdeeld. En dan heb je een zakje met bijvoorbeeld 5 of 10 kant en klare luchtfilters.

Kan wel en werkt wel, maar wat kost een nieuwe motor en wat kosten 10 filters?
Een paar keer uitwassen, daarna toch echt een nieuwe...

Wedstrijdrijders kiezen gewoon voor een nieuwe, maar die rijden ook wel met duurdere motoren.

jah oke dat snap ik
ik ben maar een beginneling :P
dus ik geloof nog al snel wat mensen zeggen ;)

maar bedankt voor de tip

Gewoon uitwassen in lauw sopje met dreft of ander afwas middel. Hoef je echt geen dure nitro voor te gebruiken.
Goed laten drogen en dan opnieuw oliën. Als je echt goedkoop wil zijn olie je het filter met zonnebloem olie of andere vloeibare (frituur-) olie. Alle 'natuurlijke' oliën zijn in principe geschikt als luchtfilter olie....

Wedstrijdrijders kiezen gewoon voor een nieuwe, maar die rijden ook wel met duurdere motoren.

Zo krijgen wedstrijdrijders natuurlijk wel een reputatie van geld over de balk smijten. Er zijn genoeg wedstrijdrijders die een beetje op de centen letten. En die maken hun filters gewoon schoon met afwasmiddel en lauw water. Wel na iedere circuit-dag natuurlijk. Zo heb ik vorige seizoen (NOMAC + club + regelmatig trainen) slechts 2 filters nodig gehad. Ik spreek hier over on-road, misschien dat het voor off-road iets anders ligt.

Zo krijgen wedstrijdrijders natuurlijk wel een reputatie van geld over de balk smijten. Er zijn genoeg wedstrijdrijders die een beetje op de centen letten. En die maken hun filters gewoon schoon met afwasmiddel en lauw water. Wel na iedere circuit-dag natuurlijk. Zo heb ik vorige seizoen (NOMAC + club + regelmatig trainen) slechts 2 filters nodig gehad. Ik spreek hier over on-road, misschien dat het voor off-road iets anders ligt.

Is idd niet helemaal duidelijk van mij, ik had het juist over offroad...daar worden de filters een heel stuk vuiler natuurlijk. Overigens zeg ik niet dat ALLE wedstrijdrijders dit doen, de gesponsorde rijders verwacht ik wel, maar de rijders die veel uit eigen portemonnee moeten betalen zullen dit zeker niet allemaal doen.

Geld over de balk smijten.... het is maar hoe je het ziet..... een paar euro per race voor een foamfilter of een motor van 400+ euro per 3 races omdat je het luchtfilter niet schoon maakt. (bij wijze van)

Uiteraard kiezen velen er ook gewoon voor om hem even uit te spoelen en opnieuw in te vetten. Maar inderdaad bij offroad kan je die filters per 10 in een zak kopen en wordt er regelmatig gewisselt.

Ik vervang me lucht filter meestal gelijk met een nieuwe bus nitro maak hem in die tijd wel schoon maar elke keer als ik gereden heb een nieuwe vind ik overbodig (tenzij hij heel erg vies is uitzonderingen daar gelaten)

luchtfilter olie stoot ook water af waardoor het moeilijker wordt voor water om in je motor te komen. dit werkt wel alleen bij druppeltjes. het is dus niet zo dat je je auto in de sloot kan rijden en er geen water naar binnen is gekomen. daardoor kan je ook als een beetje regent gewoon rijden, maar wel met de nodige voorzorg's maatregels

Back