Waarom... ?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door L U U K, 26 dec 2005.

1. L U U K

L U U K Guest

Ik heb weer eens een vraagje die ik zelf niet kan beantwoorden, misschien kan iemant mij dit uitleggen.

Waarom kan ik met een libelle van 1,5 m die 400 gram weegt nog goed (thermiek)vliegen terwijl een DLG (1,5 m) van 350 gram al als een baksteen naar beneden komt?

2. jeroens

jeroens

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Luuk,

Misschien is het handig om eerst wat meer technische details te geven van beide modellen..

3. Moet je eens kijken naar het profiel van een dlg, dat is over het algemeen superdun terwijl dat bij andere zwevers redelijk dik is.
    Dikker profiel heeft ongeveer hetzelfde effect als meer vleugeloppervlak dus vandaar dat die libelle nog wel goed zweeft.
    Ik geloof dat een dunner profiel een groter snelheidsbereik heeft en toch redelijk efficient blijft, dlg's zijn hiermee uitgerust om zo min mogelijk snelheid te verliezen in de sal start.

4. Bavo

Bavo

Lid geworden:
    11 mrt 2005
    kan ook te maken hebben met je instelhoeken,
    ik had een substitute (van dezelfde fabrikant als de libelle) en eerst vloog die ook voor geen meter, instelhoeken nagemeten, juist gezet, en nu vliegt ie als een droom :D
    groetjes

5. jeroens

jeroens

Lid geworden:
    4 aug 2004
    misschien is die DLG wel een zeer slecht presterend model ?

Luuk, kun je dit wel zo stellen?. Ik denk dat als ik met mijn DLG ga vliegen, de Libelle het zwaar te verduren krijgt ;-)
    Hier kunnen heel oorzaken aanten grondslag liggen. Ten eerste het draait niet om gewicht, maar op vleugelbelasting.

Ik denk dat wij als buitenstaander nooit het vergelijk kunnen maken tussen jouw onbekende DLG( welke type etc) en de Libelle ( die ken ik persoonlijk niet, maar dat zegt niet alles).

je zult met veel meer gegevens moeten komen.

Hoe heb je het vergelijk gemaakt?

6. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Ook je zwaartepunt maakt veel verschil uit.

Ik heb een Apache, met het zwaartepunt volgens tekening vloog dat ding als een raket, snel boven, maar nog sneller beneden.

Daar discussies op dit forum het zwaartepunt steeds verder naar achter gebracht, en nu vliegt ie lekker en zweeft ook echt. Bovendien 'voel' je kleine thermiek bellen ook beter.

Apache is ook 350 gram!

Een beetje spelen en eigenwijs wezen kan dus verschil uitmaken.

GrWinfried

7. peytr

peytr Guest

Ik heb zelf een E-kistje van 1,6 mtr spanwijdte bij een gewicht van 650 gram. Dat ding thermiekt geweldig, maar ik kan er op 30 meter niks meer mee. Een DLG komt ook bij 400 gram niet als een baksteen naar beneden, maar je kunt er bij gemiddelde starthoogte (zeg 30m) niet goed belletjes mee oppikken. Met een lichte DLG kan dat wel. Die kun je (zeker met een beetje flap) rondjes rond zijn eigen tip laten draaien. Op geringe hoogte is dat belangrijk, want daar zijn de bellen in het algemeen nog zwak en gering van diameter.

Bovendien telt bij een wedstrijd DLG de dead air time (oftewel de minimum sink) nogal door. Nou is minimum sink niks anders dan een functie van de wortel uit het gewicht en de maximum Cl die je bij een gegeven Re getal kun vliegen (weerstand even daargelaten). Om bij lage Re getallen nog steeds goed te kunnen vliegen worden voor DLGs dunne profieltjes gebruikt (ook om hele lage Cl's te maken bij de start, maar da's een ander verhaal). Dunne profieltjes hebben een lage Clmax en dus telt het gewicht zwaarder door. Je Libelle heeft een profieldikte van rond de 8%, meen ik. Mijn E-zwevertje ook. Een goeie DLG rond de 6,5 %. De welving is ongeveer in de zelfde verhouding.

Deel Deze Pagina