Wanneer is een 6V accu vol/leeg

Enige tijd geleden heb ik een stroomverdelingssysteem voor mijn Raven gekocht. Het was 2dehands en ik heb er geen handleiding voor. Het is een stuk electronica om 2 accus op de ontvanger aan te sluiten, en rechtstreeks stroom aan de servo's te voorzien. Er staan zo van die controlelampjes voor de beide accus op, maar deze worden afgesteld dmv een potentiometertje. Nu moet ik wel weten wanneer mijn 6V accu (5 cellen!!!) leeg is (dus rode LED), bijna leeg (oranje LED), of volledig vol (eerste groene LED). Wie heeft hier gegevens over? Op welke voltage moet welk lampje branden?
Alvast bedankt

Bij Nicad accu's zegt de spanning die ze afgeven weinig tot niets over hoe vol ze nog zijn. Je kunt de zaak zo afstellen dat de oranje led aan gaat als de spanning van de accu tot ongeveer 1,15V per cel gedaald is. De rode moet aan gaan als de spanning tot 1,1V per cel gedaald is.
Het grote probleem is dat de rode led binnen enkele minuten van de oranje led aan zal gaan. Dat komt doordat de spanning van de accu heel lang vrijwel constant rond de 1,2V blijft. Wanneer die onder de 1,2V gaat komt is de accu al zo goed als leeg. Het duurt (afhankelijk van de hoeveelheid stroom die er uit wordt getrokken) dan nog maar kort tot de spanning nog verder zakt.
Lees ook het stuk over NiCad accu's eens door, je vindt het HIER.

ik ben eigenlijk ook niet zo gek van zulke controle lampjes, je kan je er enkel ongerust om maken. Maarja, als ze erop staan is het wat dom om ze niet af te stellen. Ik gebruik 2* Sanyo KR1700-AU 6cell paketten, lekker goedkoop van bij battmann (20€ per stuk)

Back