wat doe ik fout in rhino 3D

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door franky, 18 nov 2012.

  1. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Kan iemand mij helpen. ergens doe ik iets fout in rhino, maar kan het niet vinden wat.
    Ik gebruik het programma al langer, maar ben geen super rhino specialist.
    Voorheen kon ik een SWEEP 2 RAILS doen, vervolgens een SHADE of RENDER. En dan had je tekenwerk een mooie huid die de SWEEP 2 RAILS precies volgde.

    Maar nu ineens denkt rhino dat hij het zelf mag verzinnen.
    In de toegevoegde printscreen kan je de zwarte lijnen van de "sweep 2 rails" zien. Vervolgens heb ik een blauwe "render" gedaan. Je ziet dat dit elkaar geheel niet volgt.

    Heeft iemand een idee, wat er aan de hand is?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Ik heb even je plaatje bewerkt , als ik je goed begrijp zijn de groene lijnen wat je eigenlijk als rail wilde hebben. Kijk goed of de rails 1 closed curve zijn en of de cross section curves ook echt aansluiten op de rails.

    Hoe heb je de tolerantie staan ? ? ik op 0.02 units, dat is genoeg voor modelbouw.
    Ik kan je niet helemaal volgen met het render gebeuren, als ik een surface wil hebben in een kleur maak ik deze meestal in een nieuwe layer. Als je met sweep2rails niet het gewenste resultaat krijgt kan je ook curvenetwork eens proberen en wat met de instellingen rommelen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hier nog 2 hele mooie draadjes op rc groups , ik raad je aan ze beide goed door te lezen.

    Rhino ... some basics - RC Groups

    Build Off II - 1/6 Scale de Havilland DH. 88 Comet - Design - RC Groups

    Ik ben zelf ook geen expert hoot en heb het tekenen ook zelf dmv modelbouwforum en rc groups aangeleerd. Ik zal ook vast een hoop dingen anders doen dan bedoeld maar ik kan er mee uit de voeten. Het is gewoon een kwestie van veel veel veel doen.

    Probeer veel uit met de commando balk ,wil je iets doen type in wat je wilt en en komt vanzelf een lijst met beschikbare commando's . Vervolgens klik je er een aan en druk vervolgens op F1 om de tutorial van het betreffende commando te bekijken.

    Geef niet op en blijf lekker door tekenen !!

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    Ik loop hier ook tegen aan, maar ik denk dat het een fout in het renderen is.

    Als ik een vleugel in Rhino bouw, bestaande uit meerdere verschillende profielen, zie ik in de render en shade forse deuken in de vleugel altijd om en nabij een profiel.
    Maar als ik vlak naast dat profiel, maar in die 'deuk' een nieuwe doorsnede creëer (curve/curve from objects/section) dan ziet die er normaal uit.

    Hinderlijk, maar niet problematisch voor de tekening.

    Maar als je een oplossing vindt, houd ik me aanbevolen ...
    Dirk.
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    In render algortimes worden gekromde oppervlakken steeds benaderd door aaneensluitende platte vlakjes (facetten). De grootte van die vlakjes (en dus het aantal) kan normaal gezien via parameters aangepast worden.

    Ik werk zelf niet met Rhino (maar dat pincipe is hetzelfde voor andere softwarepaketten), geen idee welke parameter(s) dit beïnvloeden. Hoe groter het aantal facetten hoe 'gladder' gekromde oppervlakken gerenderd worden (maar hoe meer rekencapaciteit het vraagt en hoe langer het dus duurt om een beeld te genereren).

    Is dit een sterk ingezoomd beeld?

    Meestal worden bij het tekenen of modelleren, en bij de eerste test renderings de parameters op een 'kleine' waarde ingesteld om snel resultaat te hebben en om de software toe te laten in real time het camera standpunt te kunnen draaien, verplaatsen, zoomen...

    Wanneer de hoge kwaliteitsrenderings gemaakt worden worden de parameters op een 'hoge waarde' in gesteld.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Heeft topic starter er nog wat aan gehad.

    Mvg,

    Bart
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/België
    bij file -> properties -> mesh of zoiets (ben even uit mijn hoofd bezig) kun je de waarden voor renderen hoger zetten (smooth & slower). Maar lijkt mij niet dat hier het probleem is. Is wel extreem hier.
    De crossections moeten trouwens niet aansluiten op de rails, maar zorgt er wel voor dat je een resultaat krijgt waarvan de edges overeen komen met de rails.
    In dit geval heb je trouwens alleen een begin en eind crossection curve nodig, gezien alles toch maar in één richting gekromd is.
    Ziet eruit als een loft ipv een sweep met 2 rail curves.
    Wellicht iets onnozels fout gedaan, maar kan niet met zekerheid zeggen wat. Dit zou heel basic gewoon moeten lukken... Maar doe anders een loft van de 2 rail curves, voor wat je wilt, moet dit hetzelfde opleveren. Vergeet de crossections dan. Of neem enkel edge curves om surface te maken. In dit geval heb je keuze genoeg.
    Klik ook eens rechts op het woordje Perspective in je view. En kies daar Shaded, dan staat het altijd "gerenderd".
    Ben je nog mee?
     

Deel Deze Pagina