Wat heb je als een beginner nodig voor F5j?

Discussie in 'F5J' gestart door jorrie, 21 nov 2011.

  1. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Om het andere draadje niet te openen en dat er vast anderen zijn die denken het gaaf ! F5j maar wat moet ik allemaal aanschaffen. dit topic geopent. Zit er serieus over te denken volgend jaar een F5j model aan te schaffen.

    Ik heb al een 2.4 ghz mx16 van Graupner met ontvanger.
    Heb ook al een computerlader die alle moderne accu's aankan vorig jaar gekocht. Weet de naam zo even niet zo weinig gebruik ik hem ( lees niet eigelijk )

    Wat ik zoek in een model
    * lekker grote spanwijdte zeg 4+ meter
    * Gewicht zo licht mogelijk
    * gaat mij om het zweven motor is in mijn beleving alleen voor "omhoog" en thats it
    * minimaal 10min motor power om een paar keer omhoog te kunnen als thermiek tegenzit?
    * echt zo licht mogelijk ik wil vliegen alsof het een zwever is en echt zo min mogelijk hinder hebben van het accu gewicht en de eventuele (klap) prop.

    Wat zou je dan als beginner aan moeten schaffen:
    * Regelaar
    * Motor
    * Klapprop ( of is er iets wat nog minder weerstand geeft ?)
    * Accupack
     
  2. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Bennebroek
  3. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Prachtig, alleen dat is ruim 1200 EUR
    Ik wil max 500.- uitgeven geen idee of dat überhaupt haalbaar is of je dan nog wat fatsoenlijks koopt wat goed vliegt en wat mooie looks heeft ;p( voor het kale model )
     
  4. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Wordt duur tenzij je het zelf bouwt en dan nog. Als je ook nog wedstijden wil vliegen is 4m de maximale spanwijdte, niet de minimale...
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    wat dacht je van

    Reichard Cumulus
    Technical Details:

    spanwijdte : 2500 mm
    Lengte: 1270 mm
    Opgegeven leeg gewicht: 450 gr
    Wing area: 40,6 dm2
    Wing Airfoil: spec. F5J

    Ik heb hem gisteren op de Wasserkuppe mogen aan schouwen en als je hem besteld hebt en je had het ook gezien was je naar huis gereden en had bij de brievenbus gewacht :D. Jammer dat hij een romp heeft anders had ik hem besteld.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En dan een buitenlopertje, klappprop en een 3S accu en klaar ben je. Hoeft allemaal niet het meest super-duper hoogwaardigste te zijn, als je maar in een seconde of 20-30 op 200mtr zit, en dat kan snel met dat gewicht. Dat is het mooie van F5J, je hebt geen extreme aandrijging ofzo nodig, je hoeft maar 1x omhoog (in de wedstrijd althans) en daarvoor tellen de laatste % rendement in de aandrijving echt niet. Dat scheelt een boel in de kosten.

    Gerben
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Ede
    Voor f5j heb je niet veel eisen nodig .

    Een zwever welke tussen de 2meter en 3,5 meter zit voldoet qua spanwijdte (max starthoogte is 200 meter )
    vleugel belasting tussen de 18 en 28 gram de dm/2 is goed .
    Vleugelprofiel van : RG15 ,Mh32, of f3j afgeleide is goed genoeg om ook nog penetrabel te zijn . Selig profielen moet je links laten liggen ,net zoals elke andere vlakke profielvorm .Epler is ook al achterhaald ,mits goed toegepast .
    motorisatie moet je licht en sterk kiezen ,liefste met vertraging om zo rap mogelijk op die 200 meter te zitten indien nodig en bij gebrek aan thermiek.

    Het aantal roeren is persoonlijk .Maar je hebt wel de optie om met welfkleppen je profiel te wijzigen in speed /normaal /thermiek stand.
    Rolroeren is wel prettig ,al is het maar dat ze als spoiler kunnen dienen .

    Vleugel constructie dient stijf te zijn mochte je onverhoopt erg snel hoogte moeten afbouwen ,dan is aanduiken met crow toestand van de kleppen wel prettig .

    Dan kom je uit op bepaalde toestellen.hetzij arf kant en klare f5j toestellen in range van 200 tot 1200 euro .Of je neemt een f3j lookalike (epsilon). Hiermee kun je ook hoge ogen scoren .

    Zelfbouw geniet in mijn ogen nog altijd de voorkeur,daarmee kun je al je eisen samenstellen en een compromis sluiten .ook hiermee kun je tussen de 100 en 1200 euro uitkomen .Net wat je kunt en wilt besteden .

    En dat is nu net de kracht van F5J ,alles kan .
     
  8. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Vlieg geen wedstrijden dat gaat hem ook bijna met grote zekerheid niet worden, wil t gewoon als erbij naast DLG.
    Zelfbouw is geen optie daarvoor heb ik niet de ruimte, tools, tijd heb in het verleden wel eens een vleugel gemaakt met hulp van een clublid zijn we toen heel wat avondjes mee druk geweest. Tuurlijk het is supergaaf maar dan gooi ik liever en paar honderd meer kapot dat het perfect is en vliegklaar, kan de tijd simpelweg niet missen.

    Als we het budget verhogen naar 800.- voor kaal model
    wat koop je dan zoal?
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2011
  9. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Deze is inderdaad prima te betalen Allen zoek wel iets liefst wat groter. Tussen de 3/4 meter of meer.. Mischien moet ik gewoon zoeken naar een goede zwever en die motoriseren en niet specifiek zoeken op F5J?
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Ede
    Ik zou zeggen struin zelf eens de winkels door op het net .
    .
    Wat is er mis om eens een avondje lekker te zoeken ?
     
  11. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649

    Niks maar ik heb geen idee van betrouwbare winkels online, zoek nu een beetje op F5J net vladimir models voorbij gehad, ach ik kijk wel even hij hoeft toch pas begin volgend jaar gekocht te worden.. thx so far voor alle info!
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Ede
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    of de aller nieuwste Sirion 3,8 PRO F5J heb je alleen niet voor 800 euries en alleen nog via Japan te leveren.
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    pike perfect, maar dat valt buiten je budget....
     
  15. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Aah kwijl
    [​IMG]
    Dat is inderdaad heel mooi!
     
  16. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Deze beter betaalbaar ( vast mindere specs )

    Onyx-LE - SoaringUSA.com
    [​IMG]

    Tot 1100 Dollar is ongeveer 800 EUR best nog leuke kistjes bij
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Sodemieters, die pike is nog mooier dan de Electra! Wat kost ziets nou eigenlijk vliegklaar. Lijkt me een mooi spaardoel, zo'n kist! De vliegeigenschappen van een F3J, het gemakt van een motor. Eigenlijk helemaal perfect!

    Of toch maar zelf bouwen... iets dat ik al heel lang wil maar door tijdgebrek steeds minder haalbaar lijkt :-(
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    pike's waren op de F5J proefwedstijd in actie te zien, hebben nog al wat reacties losgemaakt.... ;-)
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    I know..

    Echter ook buiten de f5j lijkt dit echt supermooi! Maar ook superonbetaalbaar! Misschien de moeite waard om er een jaartje voor te sparen. ;)

    Echter kun je bijna nergens een compleet prijs voor zo'n ding vinden. Ik heb de indruk dat dat richting de 1800 euro gaat. Pfew.... Moet je wel echt goed kunnen vliegen! Een stuurgoutje met zo'n kist gaat je niet in de koude kleren zitten!

    Maar.... Zooooooooooooo mooooooooooi!!! #jaloers


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  20. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.935
    Locatie:
    Zierikzee
    Vliegklaar zo rond de 1800 Euro. ;)
     

Deel Deze Pagina