Prettige kerstdagen en een HAPPY HUNT.... eehh ik bedoel een happy newjear. :lol: Ben nog volop bezig met de Happy Hunter, maar ondertussen al aan het uitkijken naar een volgend project. Een andere sleper mischien of toch een bevoorradingsschip. Vooral die laatste lijkt me wel wat (iets groter formaat nog), maar wat is nou een bekend bevoorradingsschip. :roll: Zoals zolangzamerhand wel bekend is wil ik alle details van een schip weten, en met de Hunter viel dit toch wel wat tegen. Daarom zou ik graag willen weten welk bevoorradingsschip bekend is, en waar dus ook veel informatie op o.a. internet te vinden is. Roept u maar.... Greetings, Luit mijn WebSeit
Hoi, Je kunt de bevoorader van de marine proberen (De Rotterdam volgens mij) Maar of je daar veel info over kunt krijgen vraag ik me af. Je kunt dan op de vlootdagen kijken maar dat duurt nog wel even. Florian
Je kan ook eens bij de sites van de rederijen gaan kijken. Daar is ook best wel wat info te vinden. Zelf ben ik bezig om zoveel mogelijk info te verzamelen over de MVs Jumbo Javelin of Fairpartner, 2 Heavy Lifters. De 2 sterkste op dit moment volgens de rederij. De info die ik heb, komt grotendeels van internet site's. Qua bevoorradings schepen ben ik niet zo op de hoogte. Ga wel zodadelijk bij mijn schoonouders eten, en mijn schoonpa is boten fotograaf. Die doet dat al een jaar of 20, en hij weet mega veel van alle soorten booten af. Kan hem wel eens vragen wat hij aan bevoorraders in file heeft. Marco.
Smit LLoyd was een grote rederij, maar is op dit moment geen speler van betekenis meer, helaas. Ik heb zelf een model van de Smit-LLoyd 123. Gebouwd in de tijd dat deze schepen de grootste van de maatschappij waren. Maersk is op dit moment een grote. Kijk hier eens www.maersk.com www.havila-supply.com www.farstad.no
No1uno. Das zijn gave schepen. Ik heb zelf de Fairmast gebouwd in schaal 1:50. Het zijn (worden) idd de sterkste schepen in hun soort. In tandem 2x800 ton. Ook uit terusten met een fly-jib. Ik heb er ook over zitten denken, maar ze worden in 1:50 mij een beetje te groot.
Hoi Luit, Je gaf aan geen info te kunnen vinden over de Happy Hunter. Ben je al eens in het sleepvaartmuseum in Maassluis geweest??? Daar is echt heel veel te vinden over bijna alle zeeslepers. En als je daar dan toch bent, zou je eens kunnen kijken wat ze hebben aan info over suppliers.... succes met de bouw van de Happy Hunter. groet, Ronald
Tja.. De schaal ben ik nog niet helemaal uit. Eerst maar eens een paar berekiningen maken over de uiteindelijke gewenste lengte, en dan maar zien wat de schaal wordt. Het moet inderdaad allemaal niet te groot worden. @Luit Ik heb gisteren aan mijn schoonpa gevraagd voor die bevoorrader, maar das lastig. Hij heeft niet echtte detail foto's, maar alleen foto's met het volledige schip erop. Is dus lastig om van zo'n foto na te maken. Hij zou wel even kijken voor wat foto's van de Happy hunter. Ook als de Smit Hunter zou hij foto's ervan hebben, dus ik wacht ut even af. Marco.
Ik zie inderdaad wel vaak info over de schepen van Maersk. Is er al iemand die een van deze schepen nagebouwd heeft, en wat voor afmeting wordt het dan ongeveer op schaal 1:50. Lijkt me toch wel mooi om meerdere schepen op dezelfde schaal te hebben.
Met de gegevens op de site van Maersk is het relatief eenvoudig om de afmetingen te bepalen. De grootste zijn 90mtr, dus in 1:50 wordt dit 1,80mtr, en de kleinste is iets onder de 70mtr, dus iets kleiner dan 1,40mtr. Daar het nogal "volle" schepen zijn zullen ze aardig van gewicht worden. Mijn Smit-LLoyd 123 is "maar" 1,28mtr maar weegt wel vaarklaar 28kg. Ik heb eens ergens gelezen dat als je de waterverplaatsing van het orgineel weet (displacement) je het gewicht van je model grof weg uitrekenen. Hang me er niet aan op maar volgens mij ging het via onderstaande berekening. Je neemt de waterverplaatsing van het orgineel in kilogramen. Dit deel je door het schaalgetal (in jou geval 50) tot de derde macht. De uitkomst is het gewicht van je model in kilogramen.