Zomaar wat linkjes: F3A Modell nach Bauplan bauen!? - RC-Network er wordt verwezen naar het Franse F3A forum. Dat is een zeer interessant forum. Je moet wel even registreren. http://f3a.fr Tekening vleugel en stabilo van de axial: www.F3A.fr • Connexion Romp komt geloof ik ook nog Ook hier een draadje met de bouw van de Harmony www.F3A.fr • Connexion De tekening is ook te downloaden op de frontpagina.
Heb me een tijdje terug ook geregistreerd op F3A.fr Dit is idd een prachtforum. Heb toen met grote bewondering het bouwverslag van de Passion bekeken en de tekeningen gedownload...wat een schoonheid.... Nu stond er een X-Tra 60 op het bouwprogramma, heb al het nodige ervoor in huis maar DIT fransje raspaardje brengt me stevig in vertwijfeling...het enige waar ik tegenop zie zijn de kunstof delen...geen ervaring mee...zou dit te doen zijn?
Deze kist ziet er goed uit en oogt als een volwassen F3A kist, met kunststof werken is alleen maar makkelijk. De X-tra 60 vliegt goed en is leuk bouwen, maar deze passion is van een andere generatie waar je geen spijt van krijgt. gr
ik ben de adrenalin aan het bouwen, ik vindt het een complete ramp. ik vindt bouwen echt leuk om te doen maar een kunstof romp daar begin ik niet meer aan. de volgende is een arf
Alleen de motorkap en bellypan zijn van epoxy en glasdoek. Er is zo te zien eerst een vorm uitgezet met blauw piepschuim, daarna is er een buitenmal van gemaakt waar ze de uiteindelijke kap mee maken. Bellypan is ook zo gemaakt. In het verslag ziet het er zo makkelijk uit maar is dit echt het geval vraag ik me af... De cockpit ziet er eenvoudiger uit en kun je volgens mij zo vacuum laten trekken. Lijkt me een leuk model om te verschalen maar 1.75 span en elektro aandrijving.
Warom verschalen? 2m is bijna al de nieuwe standaard in electro... En je kan natuurlijk zoon motorkap en bellypan ook door de gewone lost-foam methode te gebruiken maken, zeker als je er maar 1 hoeft te maken.
Zelf een motorkap e.d. van gfk maken wordt ik ook nooit vrolijk van, ik kán het wel, maar leuk, nee.......
Ik zou ook nooit met een losse motorkap werken, maar gewoon de romp tot aan de neus doorbouwen. Zij mijn Merlin:
Houtbouw + folie gaat denk ik niet meer, misschien wel minder tijd in zitten dat het inbouwen in een kunststof romp + spuiten.
Ben ik helemaal met Nando eens. Als je zo veel energie in zo'n project gaat steken doe het dan meteen goed. 2m vliegt echt veel beter. Tegen de tijd dat je klaar bent met dit project, ben je je huidige kist die ook van dit formaat is ontgroeid en heb je geen behoefte meer aan nog een kist van die afmetingen.
ach... ik ben nu eenmaal een hout bouwer aangezien de prijs van een arf zal de volgende toch weer hetzelfde verhaal zijn :lol:
Als je tot aan de neus in hout doorbouwt vraag ik me af of je die karakteristieke vormen van de Passion er in kunt krijgen. Al zou dat lukken is de vraag hoe je het geheel dan afwerkt, teveel moeilijke rondingen om met folie af te werken denk ik... Ook gezien dat de kosten voor een elektro aandrijving voor een 2.00 mtr. span model niet veel hoger uitvallen dan die van een een 1.75 mtr. versie. Zal de tekening in 2x2 formaat afdrukken en dan het geheel eens verder bestuderen...
Huh? Er zitten helemaal geen moeilijk foliebare rondingen in die kist? Het is een schoolvoorbeeld van een makkelijk te folieen iets hoor.
Misschien valt het idd wel mee...daarnaast zit de motorkap ook nog eens vast aan de romp dus tot aan de neus doorgaan met balsa is misschien zo gek nog niet... Zal komende week de tekeningen eens laten vergroten.
Vandaag van een frans F3A.fr forumlid de dxf files gekregen van de vleugel (profiel - NACA 64012A) Dit maakt e.e.a. weer wat makkelijker. Inmiddels heeft het 'Passion-virus' zodanig toegeslagen dat ik heb besloten deze kist te gaan bouwen in 2 x 2 formaat. Zit veel werk in maar het is tenminste weer eens wat anders dan de gebruikelijke kisten die je ziet. Zal in de loop van de week een bouwdraadje starten.
zou ik deze DXF van je kunnen verkrijgen aub ishet ook in een andere formaat te verkrijgen dan DXF aub greetz michel