wat moet ik kopen voor op het strand?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door de nieuwe, 20 apr 2012.

1. de nieuwe

de nieuwe Guest

Hallo allemaal,

Aspirant chauffeur hier.
    ik wil graag een auto kopen voor op het strand. Nou heb ik begrepen dat de monster trucks het meest geschikt zijn, maar die zijn niet mijn smaak.

Aangezien ik beginnen ben wil ik niet meteen de hoofdprijs uitgeven, maar wel iets kopen waarbij kapot niet betekent: gooi maar in de container of probeer iets van een ander merk passend te maken. Ik kan en wil er verder best aan prutsen. Ik heb begrepen dat de buggy's wat laag op de wielen zitten en dus meer moeten werken op het rullere zand.

Ik denk dus aan een "stadium truck" of een truggy. (vind ik ook de mooiere modellen)
    50/60 kmpu lijkt me voldoende power om zich door het rullere zand te werken.

Ik vind 2 modellen erg blits: De traxxas rustler en de acme raptor brushless truggy.

De traxxas is 2WD en de ACME is 4wd

Is 4WD een pre (of een must) voor het strand?
    Ik heb de indruk dat traxxas een A-merk is en dus betere kwaliteit zal leveren en geen problemen zal geven bij het vervangen van onderdelen. klopt dat?
    Hoe zit dat bij ACME? goede kwaliteit? Beschikbare onderdelen?

Iemand ervaring met de genoemde modellen?

Ik ben me er trouwens zeer bewust van dat het strand niet de beste omgeving is voor zo'n auto. Ik zal met WD40 en borstels e.d. na het rijden in de weer moeten.

alvast dank,

Groet, Harm

2. janschip

janschip

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Harm,

Dat wordt lastig, wil je door het fijne rulle zand of tegen de vloedlijn dat verschilt nogal.
    Er is bijna geen auto die door het rulle fijne zand gaat en dan ook nog goedkoop is.

Ik zou in ieder geval kijken voor een 4WD en een groot model.
    Monstertruck wil je niet dan zou een truggy prima kunnen maar dan kom je snel duurder uit.

ACME hoor ik niet veel goede verhalen van behalve dat ze goedkoop zijn, zou ik niet doen.

Op het strand rijden meestal de big scale mannen, wat groter zodat ze beter door het zand kunnen ploegen.

Gr Jan.

3. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Ik zou voor een Traxxas oid. gaan.
    De onderdelen zijn bijna overal en snel verkrijgbaar.
    Ook zou ik inderdaad voor 4wd gaan.
    Ik zou wel gaan voor een schaal 1:8 bijv de Traxxas E-Revo.
    Of een 2e hands Associated/Losi Truggy.
    Het nadeel van de laatste twee is wel dat de meeste onderdelen uit Amerika moeten komen.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft,

Ruud

4. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    ACME valt niet onder de aanraders nee...... Tis goedkoop spul waar vaak lastig onderdelen voor te vinden zijn en waar je makkelijk schades aan krijgt.

Sowieso als je in het fijne zand wil gaan rijden is een 4wd eigenlijk een must , 2wd graaft zich onherroepelijk in.

Als je dat echt van plan bent raad ik je een 4wd truggy in de schaal 1/8 aan , kleinere auto's hebben gewoon te veel moeite met hele fijne zand en gaan de electronica dan flink (over)belasten.

5. leo-rcc

leo-rcc

Lid geworden:
    23 mei 2007
    E-Revo, E-Maxx, HPI Savage, allen met goede grove wielen werken prima op het strand. Ik reed vaak met mijn E-Revo Brushless Edition in Brielle en Oostvoorne.

6. Don98

Don98 Guest

Traxxas slash waterproof en onderdeelen makelijk aantekoomen gr don

7. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    En 1:10 met te dunne bandjes voor op het fijne zand ...... :nooo:

8. Gv288

Gv288

Lid geworden:
    15 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. diver

diver

Lid geworden:
    28 apr 2009
    Ik heb best wel veel auto's (+/- 40) en heb met een hoop van deze wagens op het strand gereden. Inderdaad grotere auto`s hebben het makkelijker in het zand en vind ik ook wat leuker rijden op zo'n grote vlakte!

Maar ik heb ook best veel met mijn Rustler op het strand gereden en daar ook heel veel lol mee gehad!!! Een paar sandpadles doen wonderen in het losse zand. Hou wel rekening met de warmte van je motor en esc.

Groet Ronald

10. smitjr

smitjr

Lid geworden:
    3 okt 2010
    Geen, en dan ook géén slash..dit ivm het ontwerp en zand dat de banden zo naar binnen gooien. Daar zijn wel allerlei oplossingen voor, maar het ontwerp is er niet goed voor (beetje bashen in de duinen). Ook wordt de velineon vxl/motor set nogal heet en zijn de afdichtingen van lagers (main drive shaft lager bijv/slipper) niet echt goed te noemen.

Ik zou écht voor een 1:8 a 1:10 truggy model gaan, daarop dan inderdaad paddle achtige banden (of mashers of badlands etc). lekker breed met een aardige veerweg kan geen kwaad. Zoek eens naar filmpjes van "rustler desert" oid op youtube, die dingen gaan aardig van kiet in de zandbak.

Nog relaxer is een 4wd, maar met een 2wd kan je je heel serieus flink vermaken.
    Ik heb een 1:8 truggy brushless, gaat als een malle, maar denk wel aan een rustler vxl erbij voor de lol/zand/lichtgewicht!

11. peter-hht

peter-hht

Lid geworden:
    20 sep 2011
    Heb nog niet al teveel ervaring maar zelf heb ik op los zand goede ervaringen met een HPI truggy, 1:8, 4wd. Onderdelen zijn hier in de buurt overal verkrijgbaar.
    gr
    peter

12. luuk rijd traxxas bandit

luuk rijd traxxas bandit

Lid geworden:
    6 jan 2012
    ik rij met mijn rustler ook vaak op het strand .
    en maakt niet uit of je 2 wd hebt of 4 wd
    met 2 kan hij ook zeer hard als je er paddle banden onder legt dan maakt het weinig verschil
    ook kwa prijs zijn brushed traxxas modellen goed ;)

13. de nieuwe

de nieuwe Guest

Hallo allemaal,

Jeetje wat veel reacties in korte tijd. Bedankt!
    Lastig is het altijd dat het een mix is tussen meningen en ervaringen die verschillen. 1:8 lijkt me blits maar wel wat groot, maar ik ga het eens goed bekijken. Ik heb in ieder geval wel scherp nu dat ik meteen een goede set "strandbanden" moet aanschaffen.
    Daarnaast bedank ik enkele mensen voor hun suggesties voor modellen, maar helaas kosten die meestal teveel. 500 euro voor een auto gaat het echt niet worden. De modellen die ik in het begin noemde kosten rond de 180 euro. Dat lijkt me een bedrag waarvoor je een leuke auto voor een beginner zou moeten kunnen kopen. Ik houd er dan al rekening mee dat ik namelijk ook meteen een extra accu en snellader, en banden en god-weet-wat nog zal moeten aanschaffen. (matching handtas voor moeder de vrouw? lol) Ook lijkt het me zonde om een model te kopen van 500 euro wanneer ik er uitsluitend mee ga rijden op een plaats die redelijk funest is voor zo'n auto. Mijn kinderen willen er natuurlijk ook mee crossen en mijn vrouw vindt 500 euro vast ook te veel :eek:). (ik heb nog meer hobby's die geld kosten helaas, zoals bijvoorbeeld een fleischmann racebaan, (zo'n 40/50 meter baanstukken en fratsen) en nog wat andere bezigheden...

Wat ik nu ga doen: 1) komende meivakantie eens goed op het strand kijken WAAR ik ermee zou gaan rijden en hoe rul het zand nou precies is. 2) 1:8 modellen verkennen. 3) de bovenstaande reacties en de reacties die nog volgen bijhouden. 4) sparen?

Ik denk wel dat ik voor traxxas ga gezien de beschikbaarheid van onderdelen en de prijs/kwaliteitverhouding.
    Is er nog een ander merk dat betaalbaar is met behoud van kwaliteit?
    Ik heb natuurlijk nog niets, dus zal altijd de bijgeleverde controller gebruiken. Is dat goed?

Is dit een mooie deal trouwens? Of zijn de extra's die ze bieden niet van goede kwaliteit en kan ik beter toch zelf los spul kopen? Ze bieden extra: lader en accu zo te zien voor 15 euro meer.
    http://www.trxxs-winkel.nl/traxxas-...er-xl-5-electro-truggy-rtr-compleet-p-15.html

Met vriendelijke groet,

Harm

Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2012
  14. diver

diver

Lid geworden:
    28 apr 2009
    Ik zou je nog wel de tip willen geven toch voor een brushless auto te gaan en niet voor de versie die je nu aan geeft. Zeker op het strand ga je de auto heeeeeeeel snel te langzaan vinden!!!!!!! Ook gaat je motor heel warm worden en gaat er veel zand in dit laatste zal bij een brushless veel minder zijn!!!

15. de nieuwe

de nieuwe Guest

goede tip, dank je wel!

16. Dudderie

Dudderie Guest

Beetje voor de hand liggend, maar heeft iemand al gezegd: "Zonnebrand?" ;)

17. leo-rcc

leo-rcc

Lid geworden:
    23 mei 2007
    Daar komt ie vanzelf wel achter. ;)

18. RC_Driver

RC_Driver

Lid geworden:
    3 jan 2012
    ik zou voor een rustler of slash gaan, als je wat meer budget zou hebben, zou ik voor een emaxx of erevo gaan

==> ik zou zeker brushless kopen,

19. Mystikal

Mystikal

Lid geworden:
    6 jul 2011
    Op dit moment op het strand....26gr(ik denk aan jullie) met 2 shortcourse (hobao) 1:10. Combinatie van pinion 22, 2s en proline slingshots + badlands voor is erg leuk rijden. 3s zou net wat beter zijn, wel een kleinere pinion dan natuurlijk. Dus ook meteen SC kun je aardig gas geven. Wellicht nog wat film footage schieten deze week voor een impressie!

2

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Tja... met al die Traxxas fanboys op dit forum zou je bijna denken dat er weinig anders is.....

Kijk eens naar de Flux modellen van HPI, met name de Bullet kon wel eens in je straatje vallen.

Snuffel ook eens rond op www.pkracing.nl , dit is ongeveer DE shop voor modelrijdend Nederland waar veel te vinden is en ook voorradig.

Deel Deze Pagina