Wat voor soldeerstation?

• Topicstarter Topicstarter Cees van de Vendel
  • Startdatum Startdatum
C

Cees van de Vendel

Guest
Hallo,

Ik heb nu een soldeerbout 80 watt. Ik vind het helemaal niks en kan er niet lekker mee solderen. De punt is geen punt maar een plat ding. :( Omdat me vader en ik ook een modelspoorbaan hebben moeten we daar ook aardig vaak voor solderen. Me vader en ik willen dus een goed soldeerstation waarmee we kleine draadjes mee kunnen solderen maar ook cellen kunnen solderen. Dus wie kan ons advies geven waar je op moet letten bij het kopen van een solderstation en/of andere tips. Weet je een leuk soldeerstation meld dat dan maar ook even. Kom niet met soldeerstation's aan van 200/300 euro. :wink: We hebben al even in de conrad gids gekeken en daar stonden meerdere station's in, welke het nou het handigst is voor ons i don't know.

Alvast bedankt voor reactie's!!!

Vriendelijke groet,

Cees & Cees

Ik heb zelf de Voltrcraft en deze is eigenlijk te koud voor je V2 motoren en je Accu's met veel gescheld lukt het net ....

Afradertje dus, die van jaap daar in tegen gaat goed :mrgreen:

Groet Robert

Die van 70 euro met bestelnummer 810525 is prima, ben er heel tevreden mee.
Tot en met 28 februari hoef je nu geen verzendkosten te betalen!

grote cellen solderen gaat helaas niet zo makkelijk met een soldeerstation. Deze zijn eigenlijk gemaakt voor het solderen van elektronica. (kleine draadjes en op printplaten ed.)
Deze hebben vaak een vermogen van 25-50W. Dat is te weinig voor sub-c cellen. Meestal wordt dat bak en braadwerk :(
En als je het toch mooi wil doen, ben je de cel zo lang aan het verhitten, dat de hele cel heet is geworden. Dit gaat erg ten koste van de accu.
De kunst is dus om je cel kort maar erg krachtig te verhitten. Daar heb je veel vermogen voor nodig.100watt ofzo.
Mijn advies:
Koop een fijn klein soldeerstationetje(die HQ in bovenstaande link heb ik ook, en werkt fantastisch!)
zorg ook voor veel (verschillende)stiftjes!
En daarnaast nog een gewone soldeerbout van min. 80-100W. Deze kan je dan gebruiken voor het zwaardere werk.
Bovendien kan je hierbij zo'n T-stuk kopen waardoor je gemakkelijk kop-kont kan solderen :)

Het solderen van cellen is echt geen probleem met dat apparaat in de door mij genoemde link. En als zelfs ik er mee kan solderen, dan wil dat toch wel wat zeggen....

Hallo,

Ja, me vader en ik zoeken dus een soldeeerstation, waarmee draadjes EN cellen mee kan solderen. Dat je extra of andere punten moet kopen geeft niet als het maar kan en ook nog goed en niet al te moeilijk.

Ik ben ook geen held in solderen Jaap. :wink:

Cees

Dikke Weller 42 volter, die kan je krijgen met fijne electronicatip en er dan een hamertip bijkopen. Kosten wel de nodige euro's... Ikzelf heb een goedkoop maar uiterst nauwkeurig stationnetje van 100 watt max, en een Gamma soldeerpistool van 150 watt voor de cellen.

Cees van de Vendel zei:
Hallo,

Ja, me vader en ik zoeken dus een soldeeerstation, waarmee draadjes EN cellen mee kan solderen. Dat je extra of andere punten moet kopen geeft niet als het maar kan en ook nog goed en niet al te moeilijk.

Waarom die 80W bout niet gebruiken om paketten in elkaar te solderen?

Dan wordt het ook niet zo moeilijk om een leuk goedkoop soldeerboutje te vinden voor het kleinere werk.

Het kan wel met één bout een een bakje vol met stiften, maar dan val je gauw in de prijsklasse waar jij niet wilt wezen.

Ik snap echt het punt niet hoor... Ik gebruik dat Velleman-station om mijn packs te solderen en dat gaat super, beter dan met een 80-W-bokkiewokkiebout van de Praxis. Gaat snel genoeg en ziet er beter uit dan als ik met een zware bout aan het werk ga.

Cees, voor de door jou genoemde toepassing heb je geen soldeerstation nodig. Voor het solderen van accupakketten gebruik je de reeds aanwezig 80Watt soldeerbout, die is daar perfekt.

ik heb deze net bestelt bij Conrad dat lijkt me wel wat.
die is 48W :D
DIG.SOLDEERSTATIONSET LS50/LA5
Bestnr.: 823969 - 89

Back