Waterdicht maken van een schroefas

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Theo Koi, 16 jan 2004.

1. Theo Koi

Theo Koi Guest

hier even een vraag ik heb een schoefas geplaatst maar hoe krijg je hem waterdicht om ermee te vaaren graag een antwoord alvast bedankt

2. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Hallo Theo,

Het systeem dat ik steeds toepas op mijn schepen is heel eenvoudig:
    Terwijl de motoren langzaam vooruit draaien spuit ik met een injectiespuit schroefasvet via een smeerpijpje in de schroefas tot dat deze er aan één kant uitkomt. Dan zet ik de motoren in langzaam achteruit en doe ik net hetzelfde tot dat het vet er aan de andere kant uitkomt (gelukkig heb ik via mijn werk geen gebrek aan schroefasvet. Ik heb een keteltje van 20 kg opzij gezet waar ik regelmatig kan aan bijtanken :twisted: )
    Voilà, lekker waterdicht. Dit doe ik al jaren en heb d'r nog nooit enig probleem mee gehad. Maar iedereen heeft zowat zijn eigen systeempje hoor :wink: .

Groetjes,

Droopy

3. Jan Kortbeek

Jan Kortbeek Guest

4. Theo Koi

Theo Koi Guest

jan kortbeek ik weet niet waar dit over gaat maar ik heb liever een goede oplossing voor mijn waterdichte schroefas ik hoop dat er neer mensen zijn die mij helpen

5. Pa en ik gebruiken eigenlijk nooit speciaal vet voor de schroefassen. Wij gaan naar de drogist, kopen een potje uierzalf en spuiten dat in de schroefas. volgens mij doen we nu al een jaar of 5 met 1 potje. En de kosten daarvan zijn ook nog wel te doen, 1.30 eurie voor 1 potje.

6. Jan Kortbeek

Jan Kortbeek Guest

Het gaat hier over dat u deze vraag in een draadje had gesteld waarin een heel ander onderwerp werdt behandeld. Om de boel een beetje leesbaar te houden heb ik uw vraag verplaatst naar dit nieuwe draadje. En inderdaad heb ik verzuimd om er een antwoord bij te geven.

Ik gebruik altijd industriële vaseline, kan je gewoon krijgen bij de Hubo, of andere doe-het-zelfers.

Met vriendelijke groet,

Jan Kortbeek

7. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Er bestaan zg. simmyringen. Deze zijn te koop in de afmetingen 8x4x2.
    Deze zijn niet goedkoop, maar voldoen uitstekend. De meest simpele oplossing is deze in een stukje buis te tikken van 10x8 mm. Dit schuif je over de schroefastunnel en dat kan je vast lijmen of solderen. Lijmen heeft als voordeel dat het ook nog weer verwijderd kan worden als de simmy moet worden vervangen. Je kan het aan de achterkant bij de schroef monteren, mits je bij het plaatsen van de schroefas rekening houd met de extra dikte, of je kan het in de boot plaatsen bij de motor. Er zijn nog wel meer mogelijkheden, maar dan moet je wel kunnen beschikken over een draaibankje.

Groetjes Hans.

8. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

gewoon vaseline er in spuiten dan de as er indraaien met de hand en vinger op de as houden aan de achter kant
    als je voelt dat er teveel druk komt dan je vinger wat lossen en het teveel aan vaseline er uit laten lopen
    kontramoer er op schroef monteren koppeling aan de andere kant en 1 jaar varen met die handel
    als het sezoen gedaan is nieuw vaseline er in en klaar voor het volgende sezoen
    simpel eenvoudig en niet duur

sportieve groeten raf
    http://www.geocities.com/janssensraf/hengelhoef/

9. Jan Kortbeek

Jan Kortbeek Guest

En nog goed voor de huid ook ;-)

Deel Deze Pagina