Geachte medemodelouwers, De (houten) romp van mijn Smit Rotterdam is klaar, dat wil zeggen; gladgeschuurd,geplamuurd en weer gladgeschuurd. Nu is het de bedoeling dat het een varend model wordt,dus waterdicht. Nu heb ik gezocht op 't forum naar het waterdicht maken van de romp en daar ook al aardig wat wijzer over geworden, rest mij nog een vraag! Als je de romp insmeert( kwast) of rolt met epoxy, hoef je dan geen glasvezelmatten te gebruiken? ik heb ooit eens een auto met polyester en glasvezelmatten behandelt,maar dit lukte niet echt. Is het dus mogelijk, zoals Roel beschreef epoy op de romp en in de romp en waterdcht is je sleper? Er werd namelijk niet gesproken over epoxy en dan glasvezelmatten. Wie helpt me ? Alvast bedankt, Sam
Mijn persoonlijke ervaringen zijn dat glasmat en epoxy of polyester een nadeel hebben als er ooit water in de boot komt. Hout werkt en dan bestaat er het gevaar dat de glasmat haarscheurtjes gaat vertonen. Een zeer oude methode welke nog steeds goed kan werken is de combinatie van epoxy met gewoon verbandgaas. Als dit in 2 lagen diagonaal over elkaar heen wordt aangebracht, licht wordt afgeschuurd en daarna met een laag kwastplamuur wordt bewerkt en gelakt dan hebben wij een huid welke enigszins elastisch blijft en lang mee gaat. Één van mijn modellen is zo gemaakt en is nu meer dan 40 jaar oud! Dit jaar moet hij echter wel een keertje overgeschilderd worden, maar dat mag dan ook wel. Je kan de romp natuurlijk ook van Surinaams hout maken, want dat werkt niet! (Grapje!) Groetjes Hans.
Voor zover als ik het altijd gedaan heb, komt er geen enkele mat bij kijken... Wij, mijn vader enik, hebben diversen houten rompen gebouwd, en altijd alleen met epoxy dicht gemaakt. Ook bij het laatste project van mijn vader, een oude tjalk waarbij die de romp doorheeft gezaagd, en verlengt, heeft het weer perfect gewerkt. Romp is harstikke waterdicht, en super stevig. Succes, Marco.
nou, met het project van onze vereniging (de welbekende balbootjes) hebben we het met polyester en glasvezel gedaan. Ik vind het er zelf heel strak en mooi uitzien en tot nu toe heeft niemand er problemen mee gehad in de vorm van lekkage. Trouwens, heb je foto's van je romp??? ik ben zelf namelijk een smit rotterdam freak. hier mijn site over dit schip Greetz, Kor
Hans,Marco en Kor, Bedankt voor jullie tips! Ik ga het proberen. Kor wat betreft de foto's; waar ik woon hebben ze nog geen ADSL dus een foto naar het forum sturen duurt een eeuwigheid! Groeten, Sam :lol:
Hallo allemaal, voor de eerste keer "on the air". Ik ben net voor de jaarwisseling begonnen met de bouw van de Smit Rotterdam. Op dit moment wordt de romp met behulp van polyester met glasvezelmatjes 2x behandeld door een vriend van mij. Daaroverheen een laag polyesterplamuur, schuuuuuuren, dan nog een of twee lagen polyester zonder glasvezel. Tot slot wordt het geheel gespoten met autolak. Mijn vriend garandeert dat hij dan waterdicht is en ook de kans op osmose klein is. Ikzelf ben erg benieuwd, maar wellicht hebben anderen hier ook ervaring mee. Kees Voesenek.
De houten rompen van mijn boten heb ik altijd op de volgende manier gedaan, en hiermee nooit problemen gehad: -strak schuren houten romp -epoxy aanbrengen, kwast of rollen. als je gaat rollen, probeer dan aan de rollers van West System te komen (watersportzaak). Deze werken ECHT een stuk beter dan een gewone roller. -epoxy uit laten harden -schuren, tot 3/4 van de romp dof is. -wederom in de epoxy rollen -aan laten harden tot taai/hard (in ieder geval zover tot je er weer op kan werken, je moet er zeker nog een nagel in kunnen drukken) -nogmaals epoxy -schuren tot 90% dof -nogmaals epoxy -schuren tot 100% dof, met korrel 150-180 beginnen, dan 220-240, eventueel 280 of 320. -Aflakken met de gewenste lak. Ik gebruik altijd gekleurde DD-lak van de IJssel, of transparante Dubbel UV van de IJssel. (in geval van rollen) Als ik kan spuiten (eg, als ik een spuitcabine beschikbaar heb) gebruik ik gekleurde DD, daaroverheen blanke Autocryl van Sikkens. (veel krasvaster) Kies voor een redelijk snel uithardende epoxy, zeker als je zo transparant mogelijk wil werken. Werk ook bij minimaal 15 graden. Dit om inwerking van vocht te vermijden.