Waterraket: Hoogterecord en Veiligheid

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door BasK, 5 jun 2005.

1. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Beste (potentiele) Lanceerders,

Erg leuk dat mensen behoorlijk enthousiast raken door de postings hier over waterraketten.
    Let wel: Een fles onder druk is zeer gevaarlijk!!!

Lees op de site van Bruce Berggren de veiligheidsregels eens door:
    Site: http://www.geocities.com/wrgarage/

Bekijk ook het filmpje van de "Water Rocket Burst test" eens:
    http://www.geocities.com/wrgarage/5burst.avi

Als een PET fles ontploft dan wil je niet op een paar meter afstand staan. Dan kun je stukjes plastic uit je huid/ogen gaan trekken.
    Ondanks dat er verschillende postings zijn van raketten die op meer dan 10Bar druk zijn gezet, kun je er niet blind vanuit gaan dat elke PET-fles deze druk aankan. Hiervoor zul je altijd een druktest moeten uitvoeren (fles volledig gevuld met water!!!). Ook zul je je raket altijd goed moeten controleren op beschadigingen die een zwakke plek kunnen vormen.

Zorg altijd voor een parachuteringssysteem.

Verder is het HEEL erg leuk om te doen.
    Voor de liefhebbers hieronder een aantal records om te verbreken:

NL record: Stofmeel: 375meter
    Zie: http://home.versatel.nl/e_stoffie/samspage.html

Of het huidige WERELDRECORD:
    WRN: 1696ft (oftewel 517meter!!!!)
    http://home.earthlink.net/~waterrocketnews/index.html

(beide records met Single Stage Rockets, dus 1 enkele trap).

Veel succes met bouwen.
    Mocht je een leuke raket hebben kom langs op een DRRA lanceerdag (voor meer informatie zie http://www.drra.nl en kijk onder Aktiviteiten )

Groet,
    BasK

SBR: Sea Bottom Rockets

2. sjors

sjors

Lid geworden:
    27 jun 2005
    Fles op druk gevaarlijk, jawel, en nog onbetroubaar ook.
    Normaal gesproken lanceer ik op 14 bar, maar een pas gebouwde water raket is laatst op 4.5 bar ontploft. Verder geen schadelijke gevolgen, maar ik had die fles toch beter even vol water op 14 bar kunnen testen.
    De ene fles is de andere niet.
    Wel enthousiaste reacties trouwens, zo'n ontploffende raket maakt flink indruk.

Sjors

3. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Hoi Sjors,
    Leuk dat we je hier ook tegenkomen.
    Mijn raket is vorige week gebarsten op ongeveer 5 Bar tijdens de druktest (dus vol met water). De ramen op zolder zijn ook weer gewassen!!!

Tja, misschien moet die lijm toch langer drogen, of de verbinding was niet goed genoeg gemaakt.

Groet,
    Bas

4. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Dames en heren experts,

Kort geleden heb ik zelf een waterraketje voor m'n jongens in elkaar geprutst.
    Veel gein gehad voor een paar centen.

Toch even voorzichtig geworden na het lezen van jullie berichten.
    Hoe veel druk kun je opbouwen met een normale jumbo fietspomp, bediend door een 13 jarige?
    Ook hebben we een handpompje (zo-een die op de fiets zit) gebruikt. Ik neem aan dat je hier minder druk mee op kunt bouwen (je kunt er niet op leunen)

Ik weet het: de druk is vooral bepaald door de kracht waarmee de kurk in de fles gedrukt wordt. Mijn jongens (9 en 13) konden zonder hulpmiddelen de kurk in de fles duwen (Vroeg wel wat kracht)

Risico voor barstende flessen?

Ten tweede:
    we gebruiken van die "aldi-achtige" dunwandige flessen. Na een keer of wat op de grond vallen (de hoogte die bereikt werd is zo'n meter of 7 a 8 meter) deukt zo'n fles wat in. Dit komt de sterkte niet ten goede, maar hoeveel slechter wordt zo'n fles daardoor?

Wim

5. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    De meest simpele test hiervoor is de fles volledig vullen met water en door pompen tot de stop er uit komt. Gaat er dan wat mis dan ben je alleen een beetje nat.

Er zit bijna geen lucht in de fles die het zelfde effect kan geven als een ontploffing(snelle uitzetting)

Zelf heb ik nog nooit een fles kapot geblazen met een fiets pomp. En ik ben allang geen 13 meer ;-)

Sjors gebruikt een brand blusser voor zijn water raketten en Bas volgens mij een duikfles (als ik me niet vergis). en dat is niet te vergelijken met een fiets pomp.

6. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    'T is nu niet helemaal het weer om een water raket te testen :cry:
    Ik heb het geprobberd om tijdens de vakantie (Texel) op het strand wat te doen te hebben voor de jongens:
    Fles, kurkje en fietspomp in de tas, water is d'r al zat :wink: en lanceren maar!

Ben gerust gesteld!

Bedankt.

Wim

7. met scouting hebben we ook waterraketten gebouwd, met vinnen jawel :p . en deze met een compressor tot 10 bar gedaan, maar echt niet verder, want dat werd te gevaarlijk (maar ging wel niet te filmen hoog hoog). maar een bar of zeven kan wel

8. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Waterraketten maar ook pyrotechnische raketten (vaste brandstof) zijn sowieso een erg leuke en voordelige hobby. Kijk maar eens op de site van de DRRA http://www.drra.nl

Wim de berichten waren ook bedoeld zodat mensen "voorzichtig" zullen zijn. Men heeft soms niet in de gaten hoeveel kracht er in wat samengeperste lucht zit. Over het algemeen kunnen kinderen veel lol hebben en houd je de druk redelijk binnen de perken zolang je met een "kruk" werkt. Zeker als je zoons de kurk er zelf in drukken (ze kunnen minder kracht zetten dan wij, over het algemeen).
    Een ander belangrijk punt vindt ik wel dat je gebruik zou moeten maken van een lanceer staaf. Dit kan een simpele rechte metalen (houten/carbon/stevig kuntstof) staaf zijn waarlangs de raket omhoog gestuurd wordt (klein buisje op de raket). Hierdoor ben je altijd zeker dat als de raket inderdaad omhoog gaat, binnen die 1meter lengte van de lanceerstaaf heeft de raket al zoveel snelheid dat hij niet snel meer zal afwijken van zijn baan.

Dit is natuurlijk heel moeilijk te beantwoorden. Het enige wat je er over kunt zeggen is dat de fles minder sterk zal zijn dan ervoor. Maar hoeveel minder kun je alleen maar een keer uittesten door hem te laten knallen en de druk vergelijken met een niet beschadigde fles. Het nadeel is alleen dat je dit niet al leidraad kunt gebruiken aangezien elke beschadiging een andere vermindering van stevigheid zal geven.

Ik zou gewoon een parachute bouwen, niet moeilijk gewoon van een pedaalemmerzak (die zijn lichter dan vuilnisemmerzakken).
    Een kleine huls boven op de raket maken (bovenkant of onderkant van een andere fles), deze huls met een touwtje aan je raket binden. Onder deze huls stop je de parachute en op het hoogste punt valt de huls eraf (blijft aan het touwtje hangen) en komt de raket aan de parachute naar beneden. Dit geeft nog veel meer lol.

Daarna kun je gaan denken aan het maken van een lanceerstandaard, waarop de raket vast staat. Hierdoor weet je altijd precies wanneer hij de lucht in gaat.

Veel succes op Texel (ik weet uit betrouwbare bron dat daar vaker waterraketten de lucht in gaan).

Groet,

BasK

-------------------------------------
    Voor informatie over modelraketten:
    www.DRRA.nl

9. joerideman

joerideman

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Beste, Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de coca cola flessen getest zijn, en tussen de 15 en de 20 bar knallen. Van aldi flessen weet ik dit niet, en ik raad je af om die te gebruiken.

Btw, ik met mijn 75 kilo kom echt niet zomaar boven de 11 bar uit, dan moet ik met heel me gewicht pompen.

groeten,

Joeri

10. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Hadden we hoor!
    Eerst een "hele mooie": eentje waar de hoek van kon worden ingesteld. Ik had een plank genomen en daarin 2 gaten: aan elke korte zijde 1. Door de ene de lanceerstaaf en door de andere een stuk draadeind. Door de onder uitstekende lengte van het draadeinf te veranderen kon de lanceerhoek worden ingesteld. Recht omhoog lanceren had minder de voorkeur van de jongens. Op een bepaald moment lieten ze de raketten onder zo'n 45graden lanceren: komen ze lekker ver weg.
    Dit plankjes systeem was echter wat rammelig in elkaar gestoken, zodat het los ging. Daarna hebben de jongens alleen de lanceerstaaf meegenomen (een lange ijzeren pen) en die zo in de grond gestoken.
    Aan de fles een stukje pvc pijp met plakband en klaar!

Voordeel hiervan is dat de fles minder hard op de grond valt, en dus minder snel beschadigd.
    Ik zal de jongens vertellen dat ze zoiets kunnen bedenken en aan de raket maken. (Hebben ze weer eens wat te doen.)

Dank voor de uitleg!

Wim

11. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Wim,
    Kijk voor eenvoudige raketten eens op:
    http://go.to/ragna-rocket

Klik op <Rockets> en dan de Ragna-5 als ideaal startersmodel met parachute.

Veel plezier,

BasK

12. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Bas!

Wat een super site!

Ik heb even een aantal printouts gemaakt. Zal ik vanavond aan de kids geven.
    Hebben ze weer eens wat te doen als het regent (zoals nu :cry: )

Wim.

13. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Heeft er gisteren bij de Estec nog iemand een poging gedaan om een record aan flarder te schieten. Of waren er alleen deelnemers met opgevoerde cola flessen. (waar overigens ook helemaal niks mis mee is).

helaas kon ik zelf niet anders had ik ook wel een poging gedaan.

14. Mattijn

Mattijn Guest

lol heb gistere met een aldifles en een kruk 1tje gebouwd, kwam een stukje boven ons huis uit, maar 517 meter haalt ie niet [lol is ook super hoog voor zo'n ding :| ]. maar nu ligt ie bij de buren, en die zijn nog neit thuis dus :p

-mattijn

15. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Als je water niet bevriest kom je een stuk hoger :)

ik vind het nu veels te koud voor water raketten .

16. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Mattijn,
    Gefeliciteerd met je eerste lancering!!!

Wil je makkelijk 4x zo hoog komen?

Probeer eens een lanceerstandaard te bouwen (zoek maar eens in Google op Ian Clarck Cable Tie Launcher, er zijn ook Nederlandse sites met simpele uitleg).
    Kijk ook eens op de DRRA site (klik HIER)
    Klik dan op Archief - Foto/Video - Archief 2
    Daar staan foto's van een lanceerinrichting.

Door gebruik te maken van een lanceerinrichting heb je een aantal voordelen (en veiligheden):
    - Je fles schiet pas weg als jij het wilt
    - Je kunt een grotere druk in je fles krijgen (=meer kracht = meer hoogte)
    - Je staat niet vlak naast de fles (veiligheid)

Wil je nog hoger? plak eens een paar vinnen aan je raket!!
    Door je fles om te bouwen tot een "stabiele raket" zal hij makkelijk 2x zo hoog komen. Lees op de DRRA site (onder Wat&Hoe maar over Stabiliteit, klik op de 2 zwart/witte rondjes)

Veel succes,

Bas

PS. Als je een mooie waterraket hebt, is het misschien leuk om een keer langs te komen op een lanceerdag van de DRRA (zie Activiteiten op de site)

17. Mattijn

Mattijn Guest

haha, dank voor de uitleg, moet nog even kijken wat ik ga doen, want moet denk wel wat dinge kopen om zo'n platform te bouwen, vind ik wel leuk om te doen maar ben blut :p, en moet eerst me savage repareren, maar ik ga eens in de schuur van me vader rondsnuffelen om te kijken of ik nog wat kan vnde :p

-mattijn

18. bosduif

bosduif Guest

wij schieten nu ook nog cola flessen af met vleugels
    en wat lood op de top en pompen met de fiets pomp
    we halen zeker 50 meter (eens getest naast de kerk)
    en morgen beginnen we aan een model met nen verkleinde nozzle (uitlaat)
    da pompen is zo lastig ma mee nen compreseur zijn we nieten want die blaast maar 8 bor
    en we pmpen toch tot 9 a 10 bar

19. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Maak eens wat foto's van je raketten en plaats ze hier.

Lood in de top? Probeer de vinnen eens wat meer naar achteren te laten steken (onder de raket) zodat je raket zonder lood stabiel is.
    Dan zul je zien dat je veel hoger komt!

Voor stabiliteits berekeningen, kijk eens op de DRRA Website onder Wat&Hoe.

Veel succes met je verkleinde nozzle, maak je daar ook foto's van?

We zijn benieuwd.

Groetjes,
    Bas

20. DST

DST Guest

Hallo iedereen,

Ik zit zelf ook al aardig lang in de waterraketten branche.
    Waterraketten maken is leuk, evenals het lanceren ervan.

Ik hoor hier aan het begin dat het best gevaarlijk kan zijn met zo`n hoge druk, en erg onbetrouwbaar is.
    dit is alleen zo als mensen niet weten wat ze doen.
    Integenstelling tot de wat betere waterraket-bouwers hier.

Ik ben nu zover dat ik mooie stabiele vluchten kan maken, zelf richtingen kan bepalen, de ongevere route van de vlucht van de raket kan simuleren en weer heelhuids thuiskan komen met een parachute, de parachute is 1 de eerste instantie niet voor veiligheid bedoelt maar om ervoor te zorgen dat de raket weer helemaal heel thuis kan komen.
    Pas later werd die ingevoerd als veiligheids standje.

Ik ben nu ook bijna zover (met het bouwen van een betrouwbaar lanceer faciliteit) dat het lancering van een waterraket zo hoog, vleilig en gecontroleerd kan vliegen.

Maar elke waterraketbouwer moet wel weten dat de gewone PET-fles een maximaal van 12 bar kan houden.
    8-bar of 10-bar kom je het hoogste voor nog veilig gecontroleerde vluchten met vinnen en neuskegel.

Verder vindt ik het goed dat er word vertelt dat je alsnog goed uit moet kijken, maar dat de waterraket onbetrouwbaar is geld alleen voor de beginnende waterraket-bouwer.

Groeten,
    Roy - DutchSpaceTravel

Deel Deze Pagina