Watervliegtuig: Great planes Seawind Amphibian. is het wat?

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Satoer, 29 sep 2005.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    En zo werd het Towerhobbies krantje door mijn bus gegooid en ik was opslag verliefd.

    Midden op de voorpagina:
    [​IMG]
    Wat een leuk model watervliegtuig. Wat een mooie lijn.

    [​IMG]
    With its low number of parts, the Seawind ARF requires only 15-18 hours of final assembly. The fuselage and wingtips are gel-coated fiberglass; the built-up wing and tail section are made of balsa and covered in MonoKote.
    [​IMG]
    The fiberglass wingtips offer excellent stability in the air, and double as floats to support the plane while in the water. Because it has no bulky suspended floats, the Seawind flies faster than typical seaplanes.
    [​IMG]
    The unique boom-mounted engine design not only enhances the model’s looks, it also reduces the likelihood of water "spray" reaching the engine during takeoff and landing. A 3-bladed aluminum spinner is included.
    [​IMG]
    For transportation convenience, the wing simply plugs into an aluminum joiner and is secured with nylon bolts that require no tools.
    [​IMG]

    No other R/C seaplane looks or flies like the sleek and stylish Seawind! This sport-scale replica of the classic homebuilt amphibious aircraft will draw envious looks from fellow modelers, whether you're at the flying field or the local lake. And by substituting optional retracts for the included fixed landing gear, you'll have total access to land AND water with the same plane!
    • Constructed with the finest materials — quality wood, gel-coated fiberglass and Top Flite® MonoKote® covering.
    • Shaped like a speedboat's hull, the fuselage maintains straight tracking while enabling the Seawind to accelerate quickly onto the step for takeoff.
    • A self-draining auto bailer is located on the bottom of the fuse, assuring that no water pools in the radio compartment.
    • A foam stand is included for holding the model securely during assembly and starting; it also keeps the water rudder up off of the ground.

    SPECIFICATIONS
    Stock Number: GPMA1360
    Wingspan: 71 in (1805 mm)
    Wing Area: 676 sq in (43.6 dm2)
    Weight: 10.25-12.25 lb (4.6-5.5kg)
    Wing Loading: 35-41 oz/sq ft (106-127 g/dm2)
    Length: 56 in (1410 mm)
    Requires: 2-stroke .60 cu in (10 cc) or 4-stroke .70-.91 cu in (11.5-15 cc) engine, 5-7 channel radio w/7-9 servos

    Ik zag mij al lekker rondvliegen boven het Alkmaardermeer (die totaal verlaten is in de koudere maanden)

    Meteen wat rondgezocht op de ezone. Helaas blijkt dit model een schaalvliegtuig, en niet zo vriendelijk is als modelvliegtuig omdat de vleugels ook in schaal zijn verkleint. Komt er op neer dat de “wing loading” vrij marginaal is voor zijn gewicht om lekker te kunnen vliegen. Het zwaartepunt schijnt ook vrij kritisch te zijn. Verder zijn dit theoretische conclusies die ik gevonden heb, niemand heeft het model werkelijk nog gevlogen.

    Wat denken we er hier over? Hoe gevorderd zou je moeten zijn dit model heel te houden? wat zullen de nare eigenschappen zijn?

    Zou het te converteren zijn naar elektro. 10CC 2 takt, wat is een vergelijkbare brushless? vind brandstof toch niet zo betrouwbaar.

    http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma1360.html
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
  3. Mooi model :p . Ik zag hem een paar weken geleden in "Fly RC" tijdschrift staan (alleen de reklame die jij al hebt gepost :wink: )
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Erg mooie kist Michel! Was hem nog niet eerder tegen gekomen. Erg mooie lijnen en een nette afwerking. Moet wel te doen zijn, 10cc ombouwen naar electro. Het wordt er alleen niet goedkoper op maar dat moet je voor lief nemen!
     
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    in een fmt van enkele maanden geleden staat ook een zelfde soort model. identiek in uitelijk alleen op enkele punten net iets anders was ongeveer een meter in span geloof ik. deze was al bedoeld als zijnde electro aandrijving met een jeti phasor binnenloper en een 9x5 prop. toestel was volledig houtbouw

    maar satoer.. wekt het planken vliegen nu ook je interesse?

    zal vanvond even opzoeken en een foto plaatsen

    groet,


    vinze
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Heb er nog niet veel ervaring mee, maar het is zo veel makkelijker als heli’s.
    Ik zie het eigenlijk meer als ontspanning haha. Tot nu toe alleen nog maar hotlinertjes, Holiday achtige vliegtuigjes en met combat wings gevlogen. Maar deze vliegen zo eenvoudig dat ik wel eens een wat strakker vliegend, sneller en groter model zou willen. Moet nog wel wat ervaring op doen met vliegen met planken, want vervelende eigenschappen zoals overtrekken en stall’s heeft een heli niet.

    Dit leek mij een erg leuk model, maar het moet niet zo zijn dat je dit ook met 80 kmp moet landen. Het hoeft zeker niet zo eenvoudig te vliegen zijn als een zwever, maar als dit ding al een flinke uitdaging wordt voor de doorgewinterde wedstrijdvlieger laat ik hem maar passeren.

    Tja het wordt of een Brushless monster, of een 4 takt 15cc en die zijn ook niet goedkoop. Ik denk dat flinke brushless motor en controller wel gelijk ligt met een goede 4 takt 15 cc motor. De set lipo’s denk ik maar even weg voor het gemak ;) :roll:
    Ik heb niet zo’n zin in een afgeslagen motor op het midden van het meer. Daarnaast heb ik gehoord dat je de 4 takt op de kop moet starten (in dit model) omdat de cilinder naar beneden staat.

    Ben benieuwd! Misschien heeft deze wat meer vleugeloppervlak.
     
  7. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  8. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    jaaa de twinkle.... fantastisch model heb het model gezien van Max Z op winsen gebaseerd op de northstar.. ben nog opzoek naar een kopietje van de tekening

    hierbij de foto's van de seawind uit de fmt (heet ook daarzo)

    [​IMG]

    stats

    span 1.450 cm
    lengte 1100 cm
    gewicht 1255 gr
    motor Jeti phasor 15/14
    regl Jes 40-3p
    akku 8x 1250mah
    prop aeronaut 8,5x 5,5

    kan de tekening niet zo snel vinden in mijn archief is echter we een complex ding op te bouwen.. (geen planken maar dunnne stroken op de zijkanten ) veel ronde vormen.
     
  9. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Van die Twinkle is ook al een depronversie gebouwd, spookt bij mij ook al een tijd door het hoofd ;)
     
  10. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Met retracts:
    "A Great Planes Sea Wind was flown at the AMA Nationals by GP R&D Manager Miguel Frontera. Powered by a mere OS 70 4C and fully loaded with Robart retracts, the plane flew like the wing loading was on the 25 - 30 range, rather than 35 - 40.
    [​IMG]

    Maar iemand die een voorspelling kan doen op de vliegbaarheid van dat vliegtuig?
     
  11. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    als een zonnetje dus.. :zon:
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Vliegt als een ailerontrainer denk ik ;)
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik ook, totdat ik dit zag:

    Ik denk dat hij meer richting de 5,5 kg gaat. Misschien nog wel meer. Om dat van het water los te krijgen, zou ik eerder van 25cc uit gaan. bij 43dm2, denk ik dan eerder aan een vliegend varken dan aan een vliegtuig waar nog leuke dingen mee te doen zijn.
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Goed... maar het vliegt dus als een zonnetje, ailerontrainer.... of is het gewoon een baksteen die alleen met een hoge snelheid een beetje te vliegen is? wat zijn de voorspellen negatieve vliegeigenschappen?

    Kenners?

    Edit: Ah, Hans heeft er nog wat bij getikt... Een vliegend varken dus. :(
    Toch wordt er maximaal een 4 takt 15cc geadviseerd. bij een 2 takt zou 10 cc zelfs genoeg moeten zijn.
     
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Dat had ik dus even over het hoofd gezien, moet dus wat harder binnenkomen met de landing.....
     
  16. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  17. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    wingload is minder dan de helft. maar het toestel is ook VEEL kleiner!! (en de luchtmoleculen zijn in beide gevallen even groot)
    dus als dat kleine toestelletje de zelfde wingload zou hebben was het een RC-boot.. :p (ook leuk, maar toch..)

    die 2e is wel heel erg leuk. soort piper-tomahawk, maar dan als "vliegboot" (dus geen watervliegtuig :teacher: )

    grtz.. Ric.
     
  18. megaplane

    megaplane Guest

    Is dit wat ? 275 euro in Kampen.
    [​IMG]
     
  19. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Wow, een Catalina, het watervliegtuig de watervliegtuigen.....
     
  20. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nee... dat is een erg lelijk vliegtuig :p

    Ik hou van modern en elegante lijnen.
    Het ging mij specifiek om dit model van deze grote. Maar als het een te lastig te vliegen vliegtuig is laat ik hem "varen". ;)

    Het hoeft echt niet zo eenvoudig (Lees slaapverwekkend) te vliegen vliegtuig zijn als zo'n hotliner of combatwing. Maar het moet nog wel leuk vliegen zijn.
     

Deel Deze Pagina