WD40 goed voor lagers te smeren?

hey mensen.

heb vandaag weer ff gerommelt in de garage. ff mijn marder weer inelkaar gezet.. maar mijn lagers liepen niet zo soepel meer,en de voor wielen zaten gewoon vast.. het is zondag en ik was niet van plan om er mee op te houden hij moes en zal in elkaar staan.. dus heb ik wat WD40 gepakt en op en in de lagers gespoten.. wat gebeurt er.. na wat piepen en knarsen lopen ze weer soepel..

MAAR nu komt mijn vraag was dat wel zo verstandig? aangezien dat ik alleen off road rij zal het na een keer rijden niet weer het zelfde liedje zijn of blijft WD40 het zaakje wel redelijk smeren? ps een diff lager zat zo vast dat het diff in de lager rond draaide plaats van de lager zelf. loopt nu gewoon soepel.. als nieuw;)

WD40 is een beschermend middeltje en kan roest e.d. (voor een gedeelte) oplossen, maar het is geen smeermiddel in de zin van dat het een echte olie kan vervangen. als noodoplossing kan het wellicht goed werk leveren, het voldoet aan de primaire eigenschappen van een smeermiddel, maar lang niet aan alle secundaire.

wat kan je er nog meer aan doen.. nu dat ze los zijn.. lager vet heeft ook geen nut i.v.m dat ze helemaal dicht zijn.. heb je geen smeermiddel in een spuitbusje? want vervangen hoeft niet als ze weer lekker draaie toch?

Ik zie die 1:5 knakker van hier schuin achter altijd schoonblazen met druklucht na het rijden. Dit gecombineerd met het advies om zo weinig mogelijk vet te gebruiken in off road aandrijvingen?...

misschien helemaal geen vet en beter onderhoud? (niet vervelend bedoeld) :D

Ik gebruik in mijn 1:8 WD40 om lagers te reinigen en te smeren, dat doe ik in een trilbakje vol met WD40. Ik heb zeer weinig problemen met lagers maar kan mij voorstellen dat bij een bigscale minder goed werkt.

Overigens droogt WD40 gewoon een beetje op en zal een licht vettig laagje achter laten.

Ik gebruik in mijn 1:8 WD40 om lagers te reinigen en te smeren, dat doe ik in een trilbakje vol met WD40. Ik heb zeer weinig problemen met lagers maar kan mij voorstellen dat bij een bigscale minder goed werkt.

Overigens droogt WD40 gewoon een beetje op en zal een licht vettig laagje achter laten.

dat dacht ik ook.. nieuwe lagers zit ook een beetje vet in... niet van dat je het ziet maar ze voelen wel een beetje vettig heb gehoort dat je als je met rem reiniger erop spuit dat je het vet verwijderd. en dat is niet goed voor het lagertje. en kan wel tege kritiek hoor;) maar dat het vast zat kwam door geel zand plus heel veel water en dat werkt niet..

wat kan je er nog meer aan doen.. nu dat ze los zijn.. lager vet heeft ook geen nut i.v.m dat ze helemaal dicht zijn.. heb je geen smeermiddel in een spuitbusje? want vervangen hoeft niet als ze weer lekker draaie toch?

Als je lagers met een rubber seal hebt , kun je ze gewoon reinigen en opnieuw invetten met een beetje lagervet ;)

[URL="
een filmpje erbij gezocht voor jou[/URL] :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de binnenkanten van de 2 lagers openlaat kun je in ieder geval ze snel schoonmaken en eventueel smeren .
Een droog lager blijft geen vuil aan zitten ,maar smeert minder .
Probeer eens wat uit zou ik zeggen .
En de lagers met een echte rubberen keering [2rs1]???
Die laten echt goed het vuil buiten .

ik ga zaterdag ff test rijden op de lemel als het weer is.ff kijke of dat misselijke geknars weg is.. heb alles nu 3x gecheckt en ziet er tot nu toe goed uit.. heb alle vertrouwe erin in iedergeval.. alles is nu brand schoon! en in de garage deed hij het ook perfect.. en als ik nu nog iets geks hoor vervang ik ALLE lagers..

gr jesse

vandaag getest met de marder hij loopt super.. als nieuw:) heb meteen nieuwe zuigerveer en pakking gemonteert.. alles is nu weer goed;)

NOOIT je lagers afspuiten met een hogedrukspuit of compressor, daarmee blaas je juist vuil je lagers in.

Ik behandel mijn lagers ook gewoon met WD40, geen problemen mee.

Back