Wedell Williams Model 44 - schaal 1/5.5=> No. 92 Miss Louisiana

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 8 mrt 2022.

Tags:
  1. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Wat een leuke kist! Hulde Ramses! Modelbouw in het kwadraat!

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Het ziet er zeker goed uit, de vertrouwde kwaliteit.

    Ik blijf toch even zeuren.

    Mijn vraag is natuurlijk: hadden die er niet horen te zitten?


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Bedankt voor de leuke reacties :)

    Dat vind ik geen zeuren Jan, ik snap je vraag/verwondering!
    Maar nee, ze horen er volgens mij niet te zitten qua ontwerp.
    Zie onderstaande foto, alleen capstrips op de binnenste rib.
    De andere (3) ribben zijn even hoog als de indekking, daar hadden geen capstrips meer opgepast, het lijkt zo ontworpen...
    De ribben zijn wel 2,5mm dik:

    [​IMG]

    En die romp is alweer bijna klaar voor de folie:

    [​IMG]

    Daarna verder met de vleugels, heb ik ook wat plannen mee... ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2022
    tjarko, strutter en juwi vinden dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Je kijkt hier toch tegen de zijkant van de indekking aan? :hammer:

    upload_2022-3-13_18-4-4.png

    Al horen ze er niet: dan zou ik ze er nog steeds op lijmen.


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Toegegeven, op de foto lijkt door de schaduwwerking alsof ze lager liggen, maar dat valt erg mee.
    Die schaduw zie je bij de rib waar wel een capstrip op zit namelijk ook (net niet op jouw uitsnede te zien).
    Het is in ieder geval geen 1,5mm waar een capstrip op kan.

    Maar, zoals ik hierboven al aangaf, heb geduld tot ik met de vleugel aan de gang ga.
    Daar gaat namelijk ook het e.e.a. aan veranderen... ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Als ze niet lager lagen, was er geen schaduwwerking. :)

    (Alle mannen willen maar één ding . . .)


    jan.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    :D

    Wacht nou maar gewoon af, dat is namelijk helemaal geen issue meer straks!
    Ik ga niet discussieren over hoe een (deze) ARF ontworpen/gebouwd is.
    Daar heb ik de kennis ook helemaal niet van.
    Maar wel over wat ik er van ga maken!
    Uiteraard verbaas ik me net als jij over het e.e.a., maar ga dat oplossen, niet uitvoerig benadrukken.
    Dat wordt het een ARF afkraak draadje en dit is een ARF bashing/bouwverslag.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Kwam net deze prachtige plaat tegen op het internet:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter, Arnold 85, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Echt zo'n plaatje waar je als kleine jongen uren naar kon kijken!

    Mvg,

    Pascal.
     
    femmo en ramses vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Afgelopen dagen griep met flinke koorts... niets meer gebouwd dus.
    Het pakketje van Kjel had ik op m`n werk laten bezorgen, maar daar ben ik afgelopen dagen niet geweest...het ligt klaar!
    Ben heel erg benieuwd Kjel, nogmaals echt SUPER bedankt!! :thumbsup:

    Verslag ook al even niet meer bijgehouden, hier nu een update tot de huidige stand.

    De motorbok was niet heel degelijk, er zat ook een stuk los:

    [​IMG]

    De motorbok goed geschuurd en de lijmnaden nagelopen.
    Aan de binnenzijde komen nog extra driehoekslatjes.
    Daarna de neus tot de ring op de romp in verschillende lagen glasweefsel gezet dmv epoxy:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna met secondenlijm de lijmnaden aan de binnenzijde van de romp nagelopen voorzover ik daarbij kon:

    [​IMG]

    Op de plaatdelen die geschilderd worden ipv gefolied een zwarte "verklikkerlaag" geverfd:

    [​IMG]

    De bouwmeester(es) wilde me iets duidelijk maken... :D

    [​IMG]

    De vleugel klopt qua spanwijdte wel, maar niet qua koorde... en dat scheelt best veel, zo`n 3,5cm...
    Je ziet het op onderstaande foto ook, de vleugel moet breder in verhouding:

    [​IMG]

    Aangezien de vleugelachterlijst (de full span aileron) heel erg dik is, valt daar wel iets mee te doen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, Bart83 en strutter vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Begonnen met het lossnijden van de ailerons.
    Het profiel maar een klein beetje uitgerekt, maar wel nu uitlopend in een scherpe achterlijst, wat de koorde de gewenste 3,5cm langer maakt.
    De ailerons krijgen de schaal afmeting waardoor de servovakjes twee vakken naar buiten moeten opschuiven:

    [​IMG]

    De gehele bovenkant van de vleugel heb ik ingedekt met balsa:

    [​IMG]

    De onderzijde blijft deels open, alleen folie erover:

    [​IMG]

    De onderzijde van de vleugelachterlijst moet nog geschuurd worden, de achterlijst is op deze foto`s nu nog ongeschuurd (dik).
    Gewichtstoename vleugelaanpassingen is 55 gram, totaal romp en vleugel nu 105 gram.
    De verhoudingen kloppen nu veel beter, begint er steeds meer op te lijken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
    juwi, Helikapoter, Arnold 85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Vraagstuk van de capstrips ook in een klap opgelost! :thumbsup:


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig Ramses! Hopelijk ben je weer snel fit. De verhoudingen van de vleugel en romp zien er zo inderdaad veel beter uit. Dappere aanpassing, had ik niet zomaar gedurfd. Hoe heb je de nieuwe achterlijst bevestigd? En heb je de bestaande ribben nog aangepast?
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Ziet er goed uit Ramses, het wordt weer wat moois :thumbsup:. Ik weet niet of je de bouwbeschrijving er bij hebt gekregen, maar bij versie een hielden ze voor het zwaartepunt 80mm van de neuslijst. Bij versie twee hebben ze dit aangepast naar 75mm van de neuslijst. Natuurlijk bij de oorspronkelijke koorde van de Black Horse kit. Ik heb zwaartepunt bij de mijne op ergens tussen de 70mm en 75mm liggen. Misschien deze afstanden even naar een percentage van de oorspronkelijke koorde omrekenen, zodat het zwaartepunt op de goede plek komt bij je bredere vleugel. Als ik het goed beredeneer.
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank voor de leuke reacties :)

    Ik heb nieuwe eindstukken gemaakt voor de ribben.
    Als achterlijst heb ik zo`n medium hard balsa voorgevormd latje gepakt.
    Die is in spie vorm, met een hele dunne acherzijde, daaroverheen komt de indekking.
    E.e.a. is op deze foto te zien:

    [​IMG]


    Zeker!
    Daar moest overal de indekkingsdikte vanaf gesneden/geschuurd worden.
    Ook langs de randen een nieuwe "aanslag" gemaakt waar de indekking op bevestigd kan worden.

    Het valt me wel op dat bij deze ARF (mijn eerste houten ARF, heb nog geen andere ervaringen) alles net wat minder vast zit dan ik gewend ben...
    De Oracover kwam er in hele grote vellen vanaf, was binnen no-time een kale kist.
    Met het verwijderen van de Oracover op m`n Mosquito ben ik heel lang bezig geweest, die zat echt goed vast.
    Ook het slopen van sommige houten delen van de vleugel trek of pulk je gewoon met de hand los...
    Heb alles voor de zekerheid en zover ik erbij kon weer goed nagelopen.

    Ja,inderdaad :thumbsup:
    Ik ga het CG zeker aanpassen aan de nieuwe koorde.
    Bedankt voor jouw waardes, daar ga ik mee aan de slag.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2022
    Bart83 vindt dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Vandaag eindelijk opgestaan zonder koorts....
    Voelde me gelijk ook wat beter en heb weer wat houtjes geplakt :yes:

    Zoals eerder aangegeven zat de buik onder de vleugel niet (meer) bij deze kist.
    Origineel is de buik een mooie gladde kunststof plaat uit 1 stuk, hier goed te zien op een foto van Kjel:

    [​IMG]

    Maargoed, die zat er niet bij, dus de buik ga ik zelf scratchen van balsa.
    Voordeel hiervan is, dat ik nu de stringers dieper in de buik kan laten doorlopen, zoals ook bij het origineel.

    Eerst de vleugel met de twee breekbouten in de schoot geschroefd met een laagje plastic ertussen.
    Daarna twee balsa buisjes gemaakt waar de breekbouten in vallen (1mm balsa om een stift gerold met wat CA ertussen).
    De aansluitspanten (voor en achter) aan de romp gemaakt van 4mm balsa.
    Daar tegenaan verjonge 2mm dikke balsa spanten gemaakt waar de indekking op komt.
    Deze zijn 3,5mm verjongt zodat er 1,5mm indekking op kan plus de 2x2mm latjes:

    [​IMG]

    Deels ingedekt en klaar voor de 2x2mm latjes:

    [​IMG]

    Aan de hand van de 4-view en wat foto`s de buik steeds wat verder vormgeven:

    [​IMG]

    Vorm bepaald, latjes achter erop en het eerste "plaatdeel" ingedekt:

    [​IMG]

    En de buik is klaar, gewichtstoename van deze buik is 22 gram:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog twee onderdelen maken/bouwen:
    • de ailerons
    • het landingsgestel
    ... en dan is de Wedell Williams klaar voor de afwerkfase :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter, juwi, strutter en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Gaat lekker. In ieder geval wordt een deel van de gewichtstoename opgevangen door je nu grotere vleugeloppervlak.
     
    ramses vindt dit leuk.
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Heel heel gaaf weer
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank voor de leuke reacties :)

    Klopt :thumbsup:
    Het vleugeloppervlak was ca. 36dm2, daar is ca. 4dm2 bij gekomen.

    [​IMG]

    De Wedell mag inderdaad wat zwaarder worden om netto toch op dezelfde vleugelbelasting uit te komen.

    Afgelopen week geen tijd voor de hobby gehad...
    Wel de prachtige! wielkappen van Kjel ontvangen.
    Deze prachtige wielkappen verdienen natuurlijk ook mooie en vooral degelijke landingsgestel poten.
    Ik kan dat niet zelf draaien oid en heb daarom zojuist deze poten besteld:

    [​IMG]

    Alloy Oleo Set Twin Nosewheel/Stirrup Mains for 90mm EDF/1.20 Class 3pc
    Superb looking and high quality Oleo leg's for Warbirds and scale models & Jet's
    Complete with axles, wheel spacers and steel mounting pins.

    Specs:
    Length to axle centreline Mains: 125mm (not inc pin)
    Length to axle centreline Noseleg: 115mm (not inc pin)
    Retract Mounting Pin: 5mm
    Axle: 4mm
    Maximum Wheel Diameter Main: 70mm (20mm Wide)
    Weight: 138g

    Ik ga het landingsgestel voor m`n Wedell baseren op het duidelijke voorbeeld van Kjel op de eerste pagina uit dit verslag.
    De struts welke ik besteld heb vormen alvast dit deel:

    [​IMG]

    De rest van de pootconstructie ga ik zelf maken naar voorbeeld van Kjel.
    Pauze plaatje:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2022
  20. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Hoi Ramses,

    Mooie poten, maar ik ben bang dat ze iets aan de korte kant zijn. Ik heb het even bij mij nagemeten en van de onderkant van de vleugel tot het midden van de wielas is ongeveer 166mm. Nu steken de wielen bij best een stukje uit de wielkap. Iets minder ver zou mooier staan, maar is wel nadeliger voor de weerstand in wat hoger gras.
    Of je gebruikt een langere bevestigingspin, die je op maat kunt maken om precies de juiste hoogte te bepalen. Dat kan natuurlijk ook :D.

    groeten kjel
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina