Na 15 jaar niets meer gedaan te hebben (en voordien stockcars) sinds kort bezig met de zwarte zee IV (1:100) van Billing (erfenis).De bouwdoos is zo'n 20 jaar oud. Na het lezen van eerdere berichten over deze mooie sleper toch nog wat vragen. Het triplex is zo droog geworden dat het bij het zagen al breekt. Moet ik de platen eerst nat maken en weer laten drogen om dit te voorkomen? Bij deze boot zit een graupner jumbo 540 6V motor. Kan ik deze zonder vertraging gebruiken met een messing schroef 4blad 40 mm? Ik las ook iets over de slechte stabiliteit van deze boot. Is het zinvol om de spanten los te nemen(nu kan het nog ze is nog in het spanten stadium) en zo ver uit te zagen dat de accu (lood) op de kielbalk komt te staan? Verlijm ik wel een plaatje triplex 5 mm horizontaal om een bodem te krijgen en wat meer stevigheid op de spanten omdat die dan wel wat dun wordenbij de keilbalk.De accu komt dan in z'n geheel onder de CWL te staan. In de bouw beschrijving staat ook een oplossing aangegeven voor de roer bediening.Deze zou dan met een stuurstang over het achterdek moeten lopen.In mijn optiek is dat geen oplossing.Nu wil ik eigenlijk flexibele stuurstangen gebruiken zoals in modelvliegtuigen zodat ik ze onderdeks weg kan werken. Hebben jullie hier ervaring mee? Tips en eventueel fotos of tekeningen van het origineel zijn altijd welkom.
Beste Ruud. Over het hout kan ik niets zinnig zeggen, heb ik weinig verstand van. Over de stabiliteit wél: Leg je accu's inderdaad zo laag mogelijk. Op de kielbalk is prima. Eventueel (als je nog accu's moeten kopen) pas de vorm aan. Dus geen hoge accu's, maar platte, lage. Om de langsstabiliteit te vergroten is het wellicht een optie om kimkielen te plaatsen of te vergroten. Scheelt veel! De roeraansturing met Bowdenkabels werkt prima, zolang je de buitenmantels maar goed vastzet. Dan kunnen ze niet uitwijken. Hoop dat dit je iets verder helpt. Roel