Wedico Volvo F12

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Volvo Patrick, 7 mei 2012.

1. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Beste Forumleden,

Sinds kort ben ik begonnen met het bouwen van rc-trucks. Na jaren van er alleen over "dromen" heb ik de stap genomen om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Na eerst een Tamiya FH12 te hebben gebouwd volgens de handleiding ga ik nu beginnen met Wedico F12. Ook hier zal ik voornamelijk de handleiding volgen. Dit leek me wel verstandig gezien de ervaring. Zo doende leer ik enigszins het bouwen en kom ik er ook achter wat me wel bevalt of niet. En dus welke aanpassing ik dan ga doen.

[​IMG] .

Hierbij de eerste foto van deze Volvo.
    En tegelijk tegen een probleem gelopen. De Cabinedelen moet je met zelfsnijdende schroeven aan elkaar maken en bij de achterste schroef die de zijwand aan het dak vast maakt wou het "tappen" van de schroefdraad niet echter lukken. In de komende dagen eens rustig nadenken hoe dit op te lossen.

Dit is ten opzichte van de andere bouwverslagen een maar eenvoudige project maar voor mij een begin en hoop op den duur te groeien naar een meer ingewikkelde bouw.

Mvrgr.

Patrick.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    welkom hier op t forum

gaatje boren en draad er in tappen en een goed passend boutje erin draaien,
    of gaatje opvullen met kneedbaar metaal te koop bij automatriaalzaken
    en dan opnieuw klein gaatje boren en het originele wedico boutje er indraaien

veel bouwplezier verder

3. Interceptor

Interceptor

Lid geworden:
    29 apr 2012
    Welkom,

Ga ik hier als beginner ook volgen.

Succes met de bouw. ;)

4. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hoi Patrick,

Welkom op het forum.

Gelijk een paar tips, ik heb zelf ook een Wedico F12 cabine.
    Het monteren gaat een stuk eenvoudiger als je de gaatjes met een M3 tap even tapt.
    Dan draai je de schroeven er zo in, en schiet je ook niet weg met je schroevendraaier.

Tevens heeft Wedico op de plek waar normaal een gat zit voor de radiateur nu gewoon metaal zitten van de cabine voorkant. En dat wit wat door de gril heen steekt is dus niet fraai. Met een beetje matzwarte verf is dit schoonheidsfoutje zo weggewerkt.

Wil je de cabine wat meer laten leven, kun je met een penseeltje, of airbrush als je die hebt, de randjes rond de ramen ook zwart maken, om de aanwezigheid van rubbers te simuleren.

Als laatste kun je de letters op de schildjes op de zijdeuren, waar F12 op staat, nog even met wat zilververf aanstippen.

Ik kan je geen foto's laten zien, want ik moet het zelf nog doen, de cabine staat nu in elkaar en voor het verfwerk moet die weer uit elkaar ( en dat moet die toch nog, dus doe ik dat in een keer).

Veel succes.

5. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Patrick,

Welkom op het MBF Truckersforum

Veel kijk, lees en bouwplezier gewenst op het MBF Truckersforum

Succes met de bouw van de Volvo F12

Eindelijk weer eens een Volvo tussen al dat Scania en MAN geweld. [​IMG]

Hier wordt ik heel blij van !!

6. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Allen bedankt voor de hartelijk welkom

@ Markioo: Dankje voor de tip met kneedbaar metaal, misschien ook handig in het geval ik de dakverlichting wil aanpassen. En de gaten worden opgeboord en voorzien van een groter schroefdraad.

@William: in de toekomst zal ik inderdaad eerst de gaten behandelen met een tap M3 en qua overige tips geef je me een bevestiging van gedachtes. Altijd prettig om te horen dat je in een goede richting dacht.

@Piet: er zal ook meer Volvo geweld komen.

7. streamline

streamline

Lid geworden:
    25 dec 2011
    Welkom hier op het forum,raamrubbers kun je ook mooi maken met een fijne edding stift.
    Greetz Bernd

8. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    je hebt van tamiya ook verfstiften in diverse kleuren ook mat zwart

9. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    De F12 is in zoverre af dat er mee gereden kan worden. Nu rustig nadenken over de mogelijke verbeteringen, al een aantal leuke tips gekregen zoals het namaken van de ruitrubbers met een zwarte stift. Als dan er over gaat nadenken kwam er bij mij de vraag op of het niet mogelijk is om een echte rubber te gebruiken. En zo zullen er wel meer ideeën komen om de truck te verbeteren.
    Buiten dat ook eens gaan verdiepen op het gebied van de verschillende modules die er mogelijk zijn van de verschillende aanbieders. Dus in de komende weken de verschillende topics doornemen en aantekeningen maken over de voordelen cq nadelen van de verschillende merken etc.

10. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Patrick,

Dieter Knupfer verkoopt raamrubbers in 2 maten.
    Ik gebruik voor mijn4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker ook de raamrubbers van Dieter Knupfer.

Liste Produkte

11. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Piet,

Dank je voor de tip, scheelt een hoop zoeken.

Patrick.

12. Patrick C.

Patrick C.

Lid geworden:
    4 nov 2009
    Mooie wedico volvo, Volvo Patrick.

Bent u van plan om met deze wagen mee te doen aan opendagen om rond te rijden?

Met vriendelijke groet,

Patrick

13. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Hoi Patrick,

Het is de bedoeling als deze helemaal af is te gaan rijden binnen de club, interlimburg, en daarmee hangende activiteiten.

Gr. Patrick.

14. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    verdere verbeteringen.

Na een tijdje wat rond gekeken te hebben en de diverse bouwprojecten deze site en andere sites te bekeken hebben heb ik besloten om als eerst het chassis te verbeteren door er een zelf te bouwen van aluminium, eventueel aangevuld met wat messing (mocht het solderen van aluminium niet lukken). Het gaat een 4x2 worden.
    Nu de maten opzoeken op internet en de nodige schetsen /tekeningen maken.
    Diverse materialen reeds besteld, dus rustig wachten totdat het binnenkomt. Ondertussen nakijken of er nog bepaalde gereedschappen nog zijn. In ieder geval een soldeervlam en bijbehorende spullen.
    Daarnaast de tank aan de linkerzijde verwijderen en daar luchtketels, accubak en reservewielhouden monteren. Het is de bedoeling om deze dingen geheel zelf te maken.
    De verlichting op het dak wordt verwijderd, naar mijn mening leuk voor een US-truck.
    De kleurstelling ben ik nog niet helemaal uit maar waarschijnlijk aan de F12 waarin ik heb leren rijden.

Qua funktionaliteit ben ik tot de volgende funkties gekomen:
    1. vooruit / achteruit / remlicht / achterrijuitlicht.
    2. sturen.
    3. schakelen.
    4. knipperlichten.
    5. ontkoppelen van de schotel.
    6. extra schijnwerper voor het aankoppelen.
    7. Mistlicht voor.
    8. Mistlicht achter.
    9. dimlicht / achterlichten / contourverlichting
    10. grootlicht.
    11. geluid eventueel.

Ik ben geen voorstander van meerdere funkties op dezelfde bediening (bijvoorbeeld stick in combinatie met de trimschakelaar om het licht aan te doen zoals bij de MFC van Tamiya) maar ik begrijp inmiddels dat niet alles mogelijk is. Wordt dus een uitdaging om voor mij een geschikte set samen te stellen.

15. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hoi Patrick,

Voor de gegevens hoef je niet te zoeken, gewoon op Buzzybeeforum.nl:

Stichting BuzzyBeeForum • Inloggen

Wel even een account aanmaken, maar dat is geen probleem.
    Onder Tientonner specificaties, Documentatie, Volvo.

Staat de F12 4x2 tussen, dat ziet er dan zo uit:

Wat solderen van aluminium betreft, dit is lastig. Ik probeer het eigenlijk te vermijden. Goed alternatief, mits goed uitgevoerd, is lijmen.

Ik gebruik Bison 2 componenten epoxy voor metaal, dat is de grijze lijm.
    Als je de te lijmen oppervlakken opruwt, en dan goed vetvrij maakt, dus met aceton, dan een dun filmpje lijm aanbrengen en de delen samenvoegen. Even de verfföhn erop om de lijm mooi uit te laten vloeien, en als je hem rond de 60 graden houd, is die met een half uurtje hard.

Hier kan je prachtige lijmverbindingen maken die heel sterk zijn, en hoeft niet de narigheid van het solderen aan te gaan. Standaard uitrusting: Nitril weggooi handschoentjes(de blauwe, zonder poeder, dat is vet!!), verfföhn en een grote doos. Gat in de doos maken aan de zijkant, werk op een plaatje op tafel, doos eroverheen en de föhn op het gat richten.
    Een prachtige zelfbouwoven, die je na afloop ook nog weg kan gooien.

Veel succes.

16. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    William,

Dank je voor de tekening met maatvoering.
    Aan lijmen had ik nog niet gedacht. Is zeker een interessante oplossing voor het solderen.

Gr. Patrick.

17. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    "de boordcomputer"

Zoals reeds aangegeven heb ik de laatste paar dagen de diverse topics door genomen om een beeld te vormen van de verschillende mogelijkheden met betrekking tot de snelheidsregelaar en de modules voor geluid en verlichting. Alle systemen hebben hun voordelen en nadelen. Mijn keuze heb ik laten vallen op de combinatie van de USM-RC2 met de Multi40 truck gestuurd door een 8-kanaals zender.
    Mede de mogelijkheid voor het aansluiten van 4 zenderkanalen op de unit waardoor er vele instelling mogelijk worden heeft voor mij de doorslag gegeven. Buiten dat heeft deze combinatie de kleinste inbouwruimte nodig.
    Bij mijn keuze heb ik ook gekeken naar het toepassen deze set op andere modellen (nog te bouwen). Zoals het nu er naar uitziet heb ik nog mogelijkheden over om extra functies toe te voegen, 3 uitgangen en 4 ingangen.
    Normaal gesproken zou er bij een Wedico-model een 12V-systeem worden toegepast maar om een wildgroei aan accu's te verkomen zal ik alles op 7,2 volt inrichten.

Voor de liefhebbers heb ik een schema gemaakt.

Nu een begin maken met het maken van de tekeningen voor het chassis. Ik zag bij de verschillende bouwverslagen hoe sommige dit hebben aangepakt en daar zal ik dan ook gebruik van maken. Hopelijke komt het bestelde snel binnen zodat ik in de komende weken de eerste pogingen om het chassis te maken kan tonen. Ik ga ervan uit dat met vallen en opstaan het resultaat goed zal zijn.

Mvrgr

Patrick.

18. streamline

streamline

Lid geworden:
    25 dec 2011
    De usm rc krijg je ook in 12 volt volgens mij.
    gr.Bernd

19. Volvo Patrick

Volvo Patrick

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Hoi Bernd,

Dat klopt, had ook 12 V kunnen zijn, voor de USM-RC2 maakt het niets uit maar ik wil het aantal varianten aan accu beperken, heeft ook een voordeel bij de verlichting en de voorschakelweerstanden (ook minder variantie). Voor de werking van het model en de uitstraling hiervan maakt het niets uit.

Gr. Patrick.

20. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Je schrijft dat je het aantal accu's wil beperken, heb je er al een paar op de plank liggen?

Want met een 12 V accu en een BEC heb je maar 1 accu in je model nodig. De voeding van je ontvanger heb je trouwens in je schema niet meegenomen, of komt die uit de regelaar? Overstap naar LiPo 11,1 Volt kan dan ook nog.
    Van 7,2 Volt kan je trouwens ook naar 7,4 Volt LiPo, dus dat maakt eigenlijk niet uit. Ga je met LED's werken en reken je de weerstanden uit, dan is overstappen naar LiPo met 7,2 denk ik beter. Het kan natuurlijk ook gewoon met de NiMH accu's, alleen die lopen wel terug, en je wil misschien in de toekomst op nieuwe accu's overstappen. LiPo's zijn trouwens een stuk lichter en kleiner, dat is in een model wel erg handig.

Belangrijker is de keus voor de aandrijving, hier hangt de keus voor de motor en vertraging sterk af van de voltage waarop je werkt. Als je deze al hebt, is het raadzaam de rijsnelheid uit te rekenen, want een model rijd gauw te hard, en hij is dan ook slecht op lage snelheid te doseren, om maar niet te spreken van over een brug rijden. Je kan dan de voltage kiezen aan de hand van het toerental dat de motor draait.

Ik hou zelf 3.5 km/uur aan, maal 14,5(schaal waarop ik werk) is 50 km/uur. Harder rijden doe je op de baan toch niet, ik heb nog nooit een snelweg op schaal gezien :hammer::hammer:

Deel Deze Pagina