Wedstijdvliegen: materiaal, onderhoud en duivelse dilemma's

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 5 sep 2007.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Naast wat beter te zijn gaan vliegen heeft het wedstrijdvliegen mij ook andere zaken geleerd. Alles slijt en slijt extra snel.
    Je moet veel vliegen, hiermee wordt alles redelijk belast en vergroot je de kans dat de kist waarmee je op dat moment de meeste feeling hebt, het af laat weten.
    Hoe gaan jullie daar mee om. Probeer je altijd twee kisten zowel vliegklaar alswel tegelijk mee te oefenen zodat je ook geen inleer/wen probleem hebt.
    Ga je vlak voor een wedstrijd bij een kist met motor-problemen net zolang 'sleutelen' totdat het verholpen is. Of wil je niet het risico lopen het probleem niet te verhelpen en ga je nog een dagje met een reserve kist oefenen.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Huh? Reservekist? Welke reservekist? :p
     
  3. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Bij mij is op het moment het geval dat ik motor problemen heb.
    Vorig weekend wou ik gaan trainen en elke keer viel de motor uit in een stijgende lijn waarbij de motor moest oppakken.
    Erg frustrerend dus!

    Na wat onderzoek bleek dat ik vervuilde brandstof had gebruikt met vocht erin. Vervolgens alles uit elkaar gehaald en schoon gemaakt en nieuwe brandstof gehaald.
    Na het nodige stelwerk leek de motor weer aardig te lopen dus dacht ik weer te kunnen trainen. Helaas bleek al snel dat het toch nog niet helemaal in orde was. De motor maakte een ander geluid en haperde nog steeds te veel bij het oppakken.
    Het bleek toen dat het hoofdlager ook beschadigd was door de vervuilde benzine.
    Inmiddels heb ik deze vervangen voor een in RVS uitgevoerd exemplaar.

    Door deze problemen heb ik de laatste 2 weekenden niet kunnen trainen. Het is dus inderdaad vervelend te noemen als je materiaal je beperkt in je vooruitgang.

    Als je echt serieus wilt wedstrijd vliegen is het te overwegen om 2 identieke modellen te hebben. Hiermee vang je dit soort problemen op en kun je gewoon doortrainen. Zelfs bij een crash kun je het seizoen dan gewoon afmaken zonder allemaal rare sprongen te moeten maken.

    Nadeel is wel dat als je 2 kisten hebt staan je ze ook moet afwisselen door het hele seizoen. Twee identieke kisten met dezelfde set-up zullen namelijk nooit hetzelfde vliegen.

    Ik denk dat het eerder verstandig is om belangrijke onderdelen op voorraad te hebben zodat je bij een defect snel een reparatie kunt uitvoeren.
    Voorbeelden hierin zijn b.v.:
    • Lagers van de motor
    • Zuiger en een bus
    • servo's
    • eventuele pomp
    • Filters
    • Gloeipluggen
    • Prop
    • Wielen (voor als je veel op een betonnen baan land)
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Ik denk dat je het niet zo serieus moet nemen. We zullen er geen van allen kapitalen mee gaan verdienen of geeerd worden door de koningin ofzo.

    Beetje vertrouwen in de techniek mag ook wel, sure, over de hele groep vliegers bekeken zullen er altijd een paar zijn die problemen hebben, maar dat zullen normaliter niet dezelfden zijn en problemen worden altijd wel weer opgelost.

    Daarnaast wordt niet over alle vluchten beoordeeld; dus als je een keer een wedstrijd mist is dat naar, maar niet onoverkomelijk.

    Al naar gelang je langer vliegt, zul je meer kisten in bezit hebben. Niet gehinderd door enige vorm van ervaring, denk ik dat het meer zoden aan de dijk zet om je 'oude wedstrijdkist' stand-by te hebben voor 'noodgevallen'. Twee identieke kisten opbouwen, vliegklaar houden en afstellen, is denk ik teveel van het goede. Tenzij je mogelijk een top-3 piloot bent met internationale ambities..
     
  5. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    reken maar dat de boel extra slijt
    en onderdelen zul je echt nodig hebben
    mijn 15cc is nog geen 3 jaar oud
    maar deze heeft al het nodige onderhoud nodig gehad
    in de afgelopen 14 dagen heb ik meer dan 5 liter op gevlogen alleen al met de extra
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Benzine in een 160FX? :lol:

    Maar voor zover ik weet hebben de echte "profs" in het wedstrijdvliegen altijd 1 of meer reservekisten, misschien dat daar het geheim in zit......

    Grt.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Denk niet dat daar veel geheim inzit hoor.

    Wat betreft slijtage/onderdelen, ik heb nu met de Derwisj in de afgelopen 3 maanden zo'n 45l brandstof weggevlogen en wat moest ik vervangen? Het staartwieltje, de rubbers bij de uitlaat en de olie in de schokbrekers. Niet echt de dingen die je zou verwachten dus, ik denk dat het ondoenlijk is om onderdelen in te slaan voor vervanging. Ja een nieuwe plug en prop heb je altijd wel bij je natuurlijk, maar voor de rest ben je toch aangewezen op de winkeliers.. of je moet al een zeer ruim budget hebben.

    De slijtage uit zich voornamelijk in de verf op het toestel; de meeste schade is transportschade..
     

Deel Deze Pagina