(wel héél erg) Alternatieve Supergee

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door sietse, 21 feb 2006.

1. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Ja, dat zou beter zijn.

Maar beginnende bouwers zou ik aanraden ik aan om het gewoon "recht" te doen. Minder verspilling bij fouten en het doek is ook beter handelbaar. (geen vorm verlies als je het iets te ruw beetpakt)

2. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Dat vindt ik nou onzin! je moet gewoon goed nadenken voor je met zoiets aan de gang gaat! Als je last hebt van "grofstoffelijke handjes" en weinig geduld haal je een paar extra adem voor je er aan begint.

Uiteindelijk is het eindresultaat waar het om gaat. Mechanische eigenschappen weggooien door het doek verkeerd te plaatsen is zonde!

3. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Uuuuuh maarten, weet niet hoe je er bij komt, volgens mij heb ik het wel ergens verteld dacht ik, maar ik HEB ook 45° gebruikt. Nou ja, 0-90 weefsel, alleen de vleugelvorm er precies schuin opgelegd. Daardoor is het dus -45°/+45° weefsel geworden :D

Dat heb ik al wel geleerd hoor. De Ligger is er voornamelijk voor de buigstijfheid (die is meer dan zat :D), de Huid (glasvezel) is voor de torsiestijfheid. De grootste weerstand tegen torderen krijg je door de vezels schuin te leggen (45°). Dat is gewoon logisch. Ben niet goed in het uitleggen van die dingen, maar ik snap het wel zegmaar.

4. maarten

maarten

Lid geworden:
    25 feb 2004
    Klopt ja ik zie het nu wel staan, heb er toestraks overheen gelezen. Op de foto's lijkt het alleen 'gewoon' onder 90 graden te liggen.

Groeten Maarten.

5. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Nu ik beter kijk, lijkt het idd zo te zijn op de fotoos ja, maar het ligt echt nog behoorlijk goed 45°!!!. net nog maar ff "real life" gechecked, werd al een beetje bang... ("had het toch goed gedaan? of niet..... :? ) :lol:

6. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Ik vindt het er goed uit zien Sietse!

Vanavond kan ik mijn eerste "bag"seltje tussen de Mylars vandaan halen. Ben benieuwd..

7. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    tnx, en kom maar op met de fotoos als ze eruit zijn. Lijkt me leuk om nog meer vergelijkingsmateriaal te zien.

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ey,
    net een handig antwoord van Phil Barnes in een topic op rcgroups
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=505848

Ik heb dus 45° weefsel gebruikt. en eigenlijk heb ik een mix van zijn technieken gebruikt. Ik heb ongeveer wat ik nodig dacht te hebben erop gedruppeld en verspreid met een spateltje van plastic. Dat is dus eigenlijk zijn "squeegee". Moet je dus alleen wel in de richting van de vezel blijven doen (logisch, anders vervorm je het weefsel enorm).
    Daar mijn weefsel al een beetje vervormd was, heb ik het met de squeegee-methode weer een beetje in de oude vorm getrokken....

Motto, bij dun glasweefsel kan je dus beter iets teveel dan te weinig gebruiken. Bij de volgende vleugel ga ik dat ook doen denk ik...

9. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Heeft er trouwens nog iemand een tip voor de antenne? ik ga hem in de vleugel die ik nog steeds moet doen lamineren denk ik. alleen loopt ie dan toch nog parallel met de carbon ligger....

En heeft iemand nog tips voor de connectie naar binnen? Ik wil de ontvanger namelijk ook nog kunnen wisselen....

10. Speedsweets

Speedsweets

Lid geworden:
    22 mei 2006
    hai Sietse,
    ik heb nu wat vleugels gebouwd en kan er wat meer over zeggen na wat mislukte dingen. om een laminaat zo droog mogelijk te maken , maar niet zo dat het te draag is kun je keukenpapier en een harde roller gebruiken. Dit papier leg je op het laminaat op je carrier/folie en je rolt het epoxy eruit. anders worden de vleugels te zwaar. met genoeg vacuum ondderdruk bwerkstellig je dat het overgebleven epoxy de gaten tussen de draden mooi opvult en wordt de mechanische sterkte groter. hoop dat je er iets mee kunt, ik probeer ook maar.\
    eric

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    tsja, dat is idd weker waar. Ik heb het in het echt gezien bij Eric. Maarja, dan moet je dus wel een goeie onderdruk zien te krijgen. Ik ga nog wel een keer een goeie koelkastpomp ervoor opsnorren, maar nu nog ff niet. Ik probeer het eerst op de "simpele" manier. De vleugel wordt wel ietsjes zwaarder, maar het werkt goed genoeg voor mij.

12. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Ik doe het wel op deze manier, parallel aan de carbon ligger. Heb nog geen nooit storing kunnen ontdekken. (Maar heb tegenwoordig een failsafe/hold functie op mijn ontvanger, dus misschien ligt het daar aan.)

Ik heb verschillende soorten stekkers gebruikt voor de verbinding tussen vleugel en romp. Alle werken, de ene wat mooier dan de andere.
    Maar als je ook nog de ontvanger wil wisselen, heb je nog een extra stekker nodig. Houd dus wel in dat je de antennedraad moet verknippen.

ps: hoe ver ben je nu met de bouw?

13. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    tnx en ps terug. Heeft een beetje stil geleden :oops:

Dit is trouwens de reden:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40301
    en oh ja, de MicroDLG kwam er ook nog tussendoor! (die nu overigens perfect vliegt) en oh ja, ook mijn MX-12 instellen kwam er ff tussendoor. En oh ja, .... .nou, laat maar, kan nog een tijdje doorgaan :roll:

Heb vandaag voor het eerst weer wat gedaan eigenlijk.
    Glasvezel uitgeknipt, "Mylars" (antiplakpapier) op maat geknipt, glasvezel strookje op de LE geplakt en tipversterking geplakt.
    Moet nog de antenne erin plakken.
    Nu bedenk ik me trouwens dat het op zich ook wel handig zou zijn om gaten voor de servosnoertjes erin te maken ofzo... hoe doe jij dat?

14. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Antennesnoer is het enige wat ik voor het lamineren, in de vleugel plaats.
    De servo gaten frees ik met een dremel'tje. De servosnoertjes doe ik meestal met een boormachine. Maar je kunt ook een stukje koperpijp (4mm) warm/heet maken en deze middels een geleider (tegen het verschuiven en bewegen) in de vleugel prikken.

15. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    hehe, eindelijk weer eens een DLG-Bouwdagje :D.
    Vandaag 4 rompjes voor MicroDLG's gemaakt. Daarna zag ik die ene vleugel weer liggen. Klaar om een glasvezel jasje te krijgen.
    Toch maar gedaan, ik weet niet wat me de hele tijd tegen hield. Snel nog ff een ontvangerantenne erin geprikt.

Heb hem hetzelfde gedaan als de vorige (leek me handig). Ik weet al wel hoe ik de volgende set vleugels ga maken (beter dus :D). Deze eerste moeten gewoon lekker sterk en dus ook zwaar worden...

Heb ook een Hengeltje gekocht voor het 2e deel. Was het enige wat ze hadden. Een 4 meter hengel voor 7 euro. Nou ja, misschien doe ik nog eens wat met die andere delen. Het is niet echt puur carbon volgens mij. beetje slapjes, maar hopelijk stijf genoeg.
    Hij woog trouwens 26 gram (op maat gemaakt) met z'n "mooie" glimmende laklaag. FF getest op het afgezaagde stukje. Hop dat scheelt, dikke laag zeg!
    Ook mar van de hele staart de verf eraf gehaald. Zat zwarte lak en een witte grondlaag op. Nu is hij nog maar 20 gram! scheelt dus mooi weer 6 gram in de staart! woepie :D,
    Denk niet dat ik hem vliegend heb op de DLG dag, maar ik doe er in ieder geval weer eens iets aan :)

16. Speedsweets

Speedsweets

Lid geworden:
    22 mei 2006
    [quote="Denk niet dat ik hem vliegend heb op de DLG dag, maar ik doe er in ieder geval weer eens iets aan :)[/quote]
    hai Sietske,

Je hebt toch een kist vliegende?

Ik was va plan twee kisten te bouwen. Alleen moest ook nog even een nieuwe laminaatvloer in de woonkamer en natuurlijk de muren even sauzen.
    De rompmallen klaar, vleugelkernen klaar, alle staartstukken klaar.

Nog te doen, twee rompen en vleugels lamineren en afbouwen...... Ben bang dat ik het niet red.. Tja dan maar even kijken zondag, balen.

gr eric

17. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ik heb nog geen volle 1,5 meter bak vliegend, dit zou mijn 1e worden. Wel heb ik mijn MicroDLG nu echt goed vliegend :D, daarmee ga ik dus ook meedoen. Heb ook nog een QuickFlick, maar die heeft nodig nog een opknapbeurt nodig...

Je komt toch wel zowieso zondag? gezellig :D.
    Ook al heb je het dan niet af, gewoon meenemen (indien mogelijk). Ik vind het heel erg interessant om te zien hoe en wat anderen bouwen!

18. Speedsweets

Speedsweets

Lid geworden:
    22 mei 2006
    [
    Je komt toch wel zowieso zondag? gezellig :D.
    Ook al heb je het dan niet af, gewoon meenemen (indien mogelijk). Ik vind het heel erg interessant om te zien hoe en wat anderen bouwen![/quote]

Yep ik ook, het is nu, hoelaat, 1.30 u. zo meteen gaat de vleugel de zak in en ik probeer een romp te doen..........

gaatt lukken, en dan nog ......... de rest van het verhaal

gr eric

19. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Nieuw ideeeeeeeeeeeeeeeeee !!!! :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
    Tis een beetje :evil: , maar de vleugels zijn nog van de supergee :D hahaha, Dit wordt echt de ideale vakantiekist.

OK, als je iets wil doen omdat je gek ben geworden (van het leren, en een gedeelte aangeboren), dan kan je het volgende doen:

Men neme: Een leuk cd-rommetje die ik een keertje had gewikkeld. Incl 6x3 klapprop weegt ie 30 gram.

Die proppen we in een rompje die eigenlijk bedoeld was voor een microDLG van wie maar wou op de DLGdag. Ook had ik de staart nog niet afgezaagd, dus het stokje is nog 82,5 cm :)

En wat past daar heel mooi bij: Jawel, mijn 1e supergee vleugels hehehe.

En wat heb je dan? Jawel een deelbare Full-size DLG met elektro-aandrijving :D. Kweenie of die staart een echte DLG-worp gaat waarderen, maar goed. we zien wel. Er komen ook geen rolroeren in trouwens. gewoon 3 kanaals :). Tenminste, zoals ik nu in mijn hoofd heb.

20. Speedsweets

Speedsweets

Lid geworden:
    22 mei 2006
    Moooooiii, mmmmmoi.

leuk idee, kannnje vannnnn bellll naar bellll vliegen.

Let je wel ff op de v als je zonder ailerons bouwt. In de VS vliegen ze dan met dubbele v net als de OFA.

gr eric

Deel Deze Pagina