Welk filter voor Speed 300 6V (vertraagd)?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Phoenix, 26 apr 2004.

1. Phoenix

Phoenix Guest

Ik weet dat er al een hoop is geschreven over Speed motoren en er een FAQ is voor het ontstoren van motoren, maar ik kon toch niet een bevredigend antwoord vinden, dus toch nog maar een vraagje.

Ik heb een Speed 300 6V voor een vertraging 4.5:1, de motor is voorontstoord door de fabriek, echter ik zie geen condensatoren zitten.
    1) Moet hier dus nog een filter op?
    2) En zo ja kan dit dan net zoals bij de Speed 280 motoren met slechts twee condensatoren?
    3) Kan ik dan de condensatoren van een Speed 280 overzetten?

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Iwan,
    Als de motor voorontstoord is maar je ziet de condensatoren niet dan zitten ze binnenin de motor.
    Je kan voor de veiligheid ook buitenop nog drie condensatoren solderen. De eerste tussen de + en de - aansluitingen van de motor. De tweede van de + van de motor naar de metalen buitenkant van de motor. De derde van de - van de motor naar de metalen buitenkant van de motor. De waarde van deze condensatoren mag tussen de 47nF en de 100nF zijn. Let wel op dat de minimale werkspanning van de condensatoren ongeveer 50Volt is. Een motor kan namelijk flinke pieken produceren die ruim boven de voedingsspanning uit komen.

3. Phoenix

Phoenix Guest

Bedankt Ernst,

reden waarom ik vraag of ik de condensatoren kan overzetten is het feit dat er steeds minder 'echte' electronica zaken zijn waar je losse condensatoren kunt krijgen. De eerst volgende keer dat ik weer in Alkmaar kom zal ik eens een voorraadje inslaan.

Mischien iets voor de modelbouwzaken in Nederland om condensatoren in het assortiment op te nemen??? Wel zo comfortabel voor de modelbouwer/vlieger alles op 1 adres. Maar dat is mijn idee.

Ik zal nog eens kijken of ik de condensatoren kan zien zitten van binnen, maar ik neem aan dat er toch wel meer Graupner Sp300 vliegers moeten zijn die wel/niet een filter toepassen?

4. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Meeste modelbpouwzaken hebben wel onstoorcondensatoortjes liggen. Meestal echter van een duur autootjes merk die er een mooi zakje omheen doet waardoor het spul opeens een veelvoud moet kosten.

Deel Deze Pagina