welk materiaal (3d printbaar?) geeft wielen meeste grip?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door AdriaanW, 31 jan 2024.

  1. AdriaanW

    AdriaanW

    Lid geworden:
    31 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo modelbouwers! Eerste post hier, heel benieuwd naar de wijsheden van dit forum :)

    Ik ben bezig met een robotische slang te maken. Heb een kop waar motors en overbrenging in zit om de slang voort te bewegen. Ik zie dat het materiaal van de wielen in de kop - en eigenlijk ook de wieltjes langs het lichaam die als rollers fungeren om het meebewegen te ondersteunen - maar weinig grip hebben op de ondergrond. Ik heb nu een platte elastiek om een 3d-geprint wiel gelijmd. Dat moet echt veel beter kunnen maar het ontbreekt me aan goeie kennis over materialen. Hier op het forum wordt vast wel vaker met dit bijltje gehakt leek me zo.

    Welke materialen - wielen, of materiaal wat je naar een wiel kunt vormen) hebben echt veel grip?
    Zit er ook iets in 3d-print domein (zoals TPU?) wat veel grip heeft?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.927
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zou een groef in het wiel kunnen draaien en daar een o ring in laten vallen die je als een elastiek om het wiel trekt.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/België
    Wat is de diameter? Stukjes binnenband van fiets, moto... werken doorgaans heel goed en gaan langer mee dan een elastiek.
    Je moet laag gaan in shore om filament te 3d printen met bruikbaar resultaat. En wellicht kun jnje niet laag genoeg gaan.
    Voor mijn job ben ik bezig met A shore 30 bv, wat prima optie lijkt. Maar voor zover ik weet is TPU filament zo rond de 90 of zo. Wat veel harder is...
     
  4. AdriaanW

    AdriaanW

    Lid geworden:
    31 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja heerlijk, dit geeft me alweer nieuwe inzichten, dank jullie wel @ShadesInBlack en @Rhelie. o-ring kan ik me voorstellen, maar is het materiaal vd o-ring ansich wel geschikt? Kan binnenband v/e fiets ook wel es proberen. Mee eens dat 3d-print filament niet perse 'grippy' is, ondanks dat het wel zacht kan zijn. Andere shore hardness dus... leerzaam!
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/België
    Wil je verder gaan, kun je ook lagere shores PU 2 componenten gieten. Al wat minder instap natuurlijk. Siliconematrijsje enz
     
    Alex Talsma vindt dit leuk.
  6. AdriaanW

    AdriaanW

    Lid geworden:
    31 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    haha, ja ik was die 'rabbit hole' al tegen gekomen :) Lijkt me heerlijk als we er tijd voor gaan hebben, om dat eens te moeten doen. Is het in de rc auto hobby gebruikelijk om dat voor jezelf te doen?
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik denk van niet. Customising betekent meestal stukken kopen om erop te monteren. Denk ik toch.
    Ik vind het juist tof om scratch built stukken te maken.
    Maar banden dan wer niet. Sommige zaken liggen minder voor de hand om zelf aan te beginnen met wss een niet al te hoogstaand eindresultaat..
    Heb wel eens een bumper gegoten in PU. Was heel netjes maar ging totaal niet lang mee...
     
  8. AdriaanW

    AdriaanW

    Lid geworden:
    31 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien wel leuk om hierop terug te komen. We gebruiken op het moment dus idd o-ringen :D Dank je voor de tip. Had niet helemaal verwacht dat ze zo lekker grip zouden hebben. Scheelt ENORM t.o.v. gewoon 3d print filament :thumbsup:.
     

Deel Deze Pagina