Hallo! Ik kreeg de tip mijn vraag in het 'vrije vlucht' gedeelte van het forum ook even te stellen. "welk materiaal onderbord / bouwbord gebruiken jullie? Ik vraag me af welk materiaal geschikt is voor de spelden waarmee je de balsa latjes fixeert.
Ik gebruik verschillende materialen en platen. Voor kleine onderdelen zijn 10 tot 15 mm balsa planken mooi te gebruiken. Als de onderdelen maar binnen de breedte van de 100mm vallen Iets groter heb ik dikke multiplex platen bekleed met depron. Meestal 2 tot 3 lagen. Je kan ook dikke platen schuim gebruiken zoals die in de isolatie worden gebruikt. Zolang ze maar glad zijn. Ik weet ook dat mensen dikke zachtboard platen gebruiken of dunner zachtboard op een vlakke ondergrond. Een wat meer extreme oplossing is een staalplaat of glasplaat. Of een combinatie van die 2. Daar heb ik mensen allerlei dingen mee gebruiken. Grote moeren of speciale driehoekjes/rechthoeken met magneten. De keuze is reuze
Ik heb Quartel in Pijnacker relatief dichtbij. Die verkoopt t. Maar wellicht zijn er alternatieven voor de winkel en depron. Het gaat erom dat t oppervlak glad en recht is. Let op, ik vind depron wel aan de prijs dus beetje afhankelijk van formaat bouwbord dat je nodig hebt beetje slim inkopen.
Ik beschik bij toeval over een aantal platen hard schuimmateriaal, het spul waarop veelal foto's worden opgeplakt. Perfekt voor spelden. Net groot genoeg voor mijn meeste projecten. Gaan een aantal malen mee. In plaats van de tekening af te dekken met plastic folie, plak ik er tegenwoordig stroken 5 cm brede plastic tape overheen. Deze tape kost bijna niks bij de Action. Voordeel, je plakt de tekening meteen aan de bouwplank vast en snijdt hem na afloop los, je houdt een geplastificeerde tekening over, handig voor bewaren en ev. hergebruik.
Opzich kan plakband prima echter elke kleine bubbel of hobbel op een klein vrije vlucht model is erg lastig bouwen. Ik gebruik boterhamzakjes die er helemaal strak omheen trek.
Mocht er een bubbel in je tape zitten, prik er een gaatje in en druk hem plat. Maak nou geen bedenkingen bij fantasieproblemen...
Euh pardon fanatasieproblemen? Ik schets een stuk realiteit waar ik al tig keer mee te maken heb gehad. Maar goed blijkbaar is t "commentaar" van iemand op je werkwijze net iets te veel van t goede..
Een ander punt dat ook nog van belang is in je keuze voor bouwplank is hoe je met de tekening omgaat. Ik zie mensen de hele tekening op 1 plaat plakken en bouwen. Of je knipt de tekening aan stukken en bouwt alle delen los. Dan kun je dus toe met kleinere bouwborden.
Een tekening op een bouwplank plastificeren gaat ook goed met plakfolie, waarmee ook (school)boeken geplastificeerd worden. Die rollen zijn doorgaans breed genoeg om de hele bouwplank in 1 keer af te dekken. Wel uitkijken voor luchtbelletjes, maar Bart's oplossing om deze te verwijderen werkt prima.
. Vele mogelijkheden inderdaad, ik gebruik voor deze modellen een bouwplankje van zachtboard. Zachtboard heeft een fijne en grovere kant, uiteraard de fijne kant naar boven. Kijk goed of het zachtboard zuiver vlak is, er staan wel eens kromme exemplaren tussen en die zijn uiteraard niet geschikt(!) Daarop span ik de bouwtekening met tape en span daar 'bloemistenplastic' van de Action overheen. Dat zijn brede rollen transparant plastic welke statisch zijn en zich daardoor al bijna zelf aan de bouwplank hecht. Ik span het plastic strak op met tape: En dan kan er gebouwd worden! Succes! Ga je ook een bouwverslag maken? Groeten, Ramses .
Ik gebruik kurk voor de kleine modellen. Voordeel tov zachtere materialen: spelden zitten stevig in dit materiaal en blijven keurig staan en toch makkelijk te verwijderen.