welk soort verf voor balsa

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Jonathan Ghysels, 12 apr 2012.

1. Jonathan Ghysels

Jonathan Ghysels

Lid geworden:
    31 jan 2011
    Ik zou van een sportvliegtuigje de cockpit wat willen opfleuren, en dacht aan verven. Nu stel ik mij de vraag welke verf het best op balsa gaat, er zijn verschillende soorten zoals plakkaatverf, acrylverf, olieverf, of misschien gewone houtverf? Het liefst watervaste verf voor de zekerheid, en dan kan ik die later nog toepassen op floats en dergelijke. Iemand al ervaring met een soort verf voor balsa? Moet er verder nog vernis gebruikt worden?

mvg Jonathan

2. Gert-Jan

Gert-Jan

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Jonathan,

Persoonlijk zou ik eerst voor worgen dat de prorieen van het hout gesloten worden. Dit kan je doen door bv een glas matje met G4 of epoxy. Vervolgens plamuren en uitschuren. Daarna kan je het spuiten. Je kan daarvoor acryl gebruiken maar wel afdekken met blanke lak. anders lost het weer op bij vocht. Een ieder andere soort lak kan ook. Wel oppassen dat de lak het plamuur niet aantast. Dit kan je leverancier je wel vertellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

gj

3. Jonathan Ghysels

Jonathan Ghysels

Lid geworden:
    31 jan 2011
    Ok, klinkt wel duidelijk. Alleen bij heb plamuren ineens geheel het te beschilderen oppervlak onder de plamuur zetten he? (weliswaar een zo dun mogelijke laag) Dit om verschil van soorten oppervlak te vermijden, ben ik juist? Verder ben ik al enkele topics tegen gekomen waar men zelf jet's maakt van een bouwplan, die plamuren ze achteraf ook volledig om ze nadien in het mat grijs te zetten, prachtig gewoon! Nu is mijn vraag, zou dit al te doen zijn voor een beginner als 2e of 3e zelfbouw balsa model, of is dit te hoog gegrepen? Zou wel een brushless jet worden, dus geen met straalmotor, want deze worden altijd uit glasvezel gemaakt denk ik...

mvg Jonathan

4. Gert-Jan

Gert-Jan

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Plamuur hoeft niet ineens mag ook in delen. het is om je oppervlakte glad te krijg. Ik zou zeggen google eens

gj

5. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Je kan ook porieenvuller gebruiken.

Naar 2 keer porieenvuller kan je er gewoon overheen schilderen.

Ik heb mijn "cockpit" er ook 2 keer mee behandeld en toen gewoon gespoten met autolak.

Oke is een beetje de ouderwetse manier, spanlak porieenvuller .......

Deel Deze Pagina