welk tekenprogramma?

Hoi Wim,

Heb je over nagedacht of je 2-D of 3-D wil tekenen?
Hoeveel ervaring heb je met teken?

Het beste programma bestaat niet!
Maar er zijn wel een aantal gebruiksvriendelijke programma's.

Johannes

beste,

het zou gaan vor idd te frezen nadien , ik wete niet wat het beste is in 2D of 3D , ervaring heb ik gewoon met 2D in autocad

gtjs
wim

solidworks

Er zijn hier diverse mensen oa frank Hartog, ralf(strutter) Ton van munster, die ervaring hebben met het uittekenen van modellen in 3D misschien hun eens een pbtje sturen

heb in dit draadtje gevonden dat Frank :3D SolidWorks gebruikt
http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/47870-large-scale-fokker-dvii-34.html
Ray(skycat) gebruikt het ook voor zijn Vampire
http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/103049-dh-100-vampire-fb5-schaal-1-4-a.html

ps van mij de zelfde vraag hoe staat het met het mooie Corsair project???
ik hoop volgend jaar toch eens ergens die moki te horen brullen :p

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi ,

de corsair is inmiddels terug in mijn bezit en is klaar om te worden geprgrameerd in mijn zender , dan gaan we er eerst een testvlucht mee maken en daarna het spuitwerk.

hij zou tegen de vliegschows volgend jaar klaar moeten zijn, de su26 met moki moet gewoon een nieuwe schroef krijgen en zal tevens ook op een paar schows te zien zijn:-)

gtjs
wim

Ton van Munsteren gebruikt Rhinoceros, wat door modelbouwers veel wordt gebruikt.

SolidWorks is professioneler en mooier, maar misschien ook iets moeilijker onder de knie te krijgen.

Er is geen gemakkelijk tekenprogramma het enige dat je nodig hebt is heeeeeeel veel
inzet, inzicht, tijd, geduld, motivatie en dat is eigenlijk zo'n beetje alles.

Ton

Rhino lijkt qua commandostructuur veel op AutoCAD, dus als je acad kent is het redelijk snel onder de knie te krijgen.

Beroepshalve teken ik zowat 6 tot 8 uur per dag met Autodesk Inventor.
Als je enkel maar in grote lijnen een ontwerp wilt maken ben ik ervan overtuigd dat "gratis" programma's zoals bvb Google SketchUp voldoende hebt.
De dure programma's zijn maar verantwoord als je ze ook verder benut. Het ontwerp van bvb mijn Erla 5A wordt in die mate getekend dat zelfs perfect het zwaartepunt op voorhand bepaald is. Niet meer schuiven met de batterij om het gewicht juist te verdelen maar plaatsen volgens 3D model en juist is juist!
Da's een hele klus in die zin dat alle onderdelen de juiste materiaaleigenschappen moeten meekrijgen...

Mijn raad:
Een groot blad papier, een lat en een potlood (en een gom) zijn vaak meer dan voldoende. De tijd die je moet investeren om met eender welk 3D tekenprogramma aardig op weg te geraken is er voor één enkel vliegtuig of zelfs meerdere teveel aan. Tenzij je natuurlijk de CNC weg op moet...

voorbeeld van iets moeilijker: romp Bf109 volgens originele blauwdrukken;
Clipboard01.jpg

Beroepshalve teken ik zowat 6 tot 8 uur per dag met Autodesk Inventor.
Als je enkel maar in grote lijnen een ontwerp wilt maken ben ik ervan overtuigd dat "gratis" programma's zoals bvb Google SketchUp voldoende hebt.
De dure programma's zijn maar verantwoord als je ze ook verder benut. Het ontwerp van bvb mijn Erla 5A wordt in die mate getekend dat zelfs perfect het zwaartepunt op voorhand bepaald is. Niet meer schuiven met de batterij om het gewicht juist te verdelen maar plaatsen volgens 3D model en juist is juist!
Da's een hele klus in die zin dat alle onderdelen de juiste materiaaleigenschappen moeten meekrijgen...

Mijn raad:
Een groot blad papier, een lat en een potlood (en een gom) zijn vaak meer dan voldoende. De tijd die je moet investeren om met eender welk 3D tekenprogramma aardig op weg te geraken is er voor één enkel vliegtuig of zelfs meerdere teveel aan. Tenzij je natuurlijk de CNC weg op moet...

Jouw raad;
Helemaal mee eens, ik doe niet anders, met de hand tekenen dan. Het duurt mij te lang om die ingewikkelde programmas te moeten leren kennen en fatsoenlijk onder de knie te krijgen.
Sneller heb ik de complete tekening al helemaal getekend. Bovendien meteen schaal 1:1.

zie mijn P-61 Tekening Sheet 1;
http://www.janhermkens.nl/P-61 Drawing. Sheet 1 of 6.pdf

of voor meer van mijn tekeningen (alleen de sheet's 1
www.janhermkens.nl , bij Contact/Plans/Links of bij Downloads

groetjes,
Jan

Het is maar wat je gewend bent en dat ligt denk ik voornamelijk aan je leeftijd. ;)
Zelf heb ik tijdens mijn studie beiden geleerd en denk dus dat ik redelijk gefundeerd een vergelijking kan maken.

- Als je alleen (op school) technisch tekenen geleerd hebt: vooral dit zo houden en niet denken dat je opeens veel sneller tekent met de PC.
- Als je beiden geleerd hebt: is (2D) tekenen met de computer veel sneller, vooral als je achteraf nog wat wil wijzigen en/of CNC wilt toepassen.
- Als je niet weet hoe je een tekenpen moet vasthouden: ga dan niet proberen om een model met de hand te tekenen. Daarnaast moet je ook nog redelijk investeren in allerlei tekengereedschap. Probeer dan met een eenvoudig (gratis) tekenprogramma het model op te zetten.

Zelf teken ik nagenoeg alles met de PC: snel en simpel. Een spantje, een rib een motorschot: alles snel gemaakt en zolang het op A4 past snel geprint. Plakken op een plankje, uitsnijden/-zagen en klaar!

3D is een ander verhaal: Heel veel werk voor een klein beetje meer gemak dan bij tekenen in 2D, maar (ik vind het) erg leuk om te doen, zie mijn beaufighterdraadje.

Als je vertrouwd bent met AutoCAD dan is BricsCAD een heel goed alternatief. Zowel 2D als 3D tekenen is mogelijk. Rhinoceros is wel geschikter voor krommen en vloeiende curves. Ik gebruik BricsCAD voor de basis en exporteer dan naar Rhino om verder in 3D uit te werken.

Back