Welke 2S lipo is geschikt voor in een havensleper van ongeveer 60 cm lang. Namelijk de VB Panther Moet twee thruster aandrijven. De elektromotoren zijn 2x brushless 750KV Heb alleen nog maar gevaren met loodbatterijen. Dus merken en kwaliteit van lipo's zegt me nog niks. Zoek een zo groot mogelijk 2S lipo batterij. Van goede kwaliteit. Of toch voor nihm batterij gaan van 7.2V ? mvg Ronald
Zit er aan te denken om 2x deze Zeee 2S lipo te kopen. https://nl.aliexpress.com/item/1005007952276706.html Maar heb geen idee als dit een beetje kwaliteit is. Wil er ook een (brand)bescherm tas of koffertje bij. Mvg Ronald
Die motor is volgens mij prima geschikt maar kan wel een beetje erg veel vermogen leveren. Afgaande op de gegevens die ik heb kunnen vinden kom ik tot de volgende conclusie: D3536 kv750 7,4V tot 14,8V (2S tot 4S LiPo) Max. power 740W Max. current 45A Gewicht ~100gr. Bij 7,4V (2S LiPo). Onbelast toerental ~5550 rpm. Belast toerental ~4440 rpm Max opgenomen vermogen ~330W Hoeveel vermogen de motor zal opnemen, en natuurlijk leveren, hangt van de schroef af die je gaat gebruiken. Met een flinke schroef kan je makkelijk aan het maximale vermogen komen maar dan krijg je volgens mij een speedboot. Met een kleinere schroef zal de motor minder vermogen opnemen, en dus ook leveren, maar dan kan je wel met een beetje "juiste" snelheid varen. Wat is de juiste schroef voor deze motor? Helaas kan ik je daar geen enkel advies over geven. Maar er zijn volgens mij wel mensen hier op dit forum die je daar wel mee kunnen helpen. Maar waarom zou je een motor kiezen die zoveel vermogen kan leveren? Ik denk dat ik dat wel weet, het gaat om het toerental. Een kleinere motor zal (veel) meer toeren maken en dan heb je een vertraging nodig. Dat is extra gerommel en vaak ook extra geluid van die tandwielen. Dat deze motor relatief zwaar is zal hier geen probleem zijn. Je doet gewoon iets minder ballast in je boot. Voor deze motor heb je de juiste regelaar nodig. Denk er aan dat je een regelaar koopt die deze motor "aan" kan. De motor kan in het "ergste geval" wel 45A trekken. Denk dan bijvoorbeeld aan een schroef vol met wier of touw. Ook al zal de motor in deze toepassing normaal gesproken niet zoveel stroom trekken moet je dus wel uit gaan van die 45A bij de keuze van de regelaar. In dit geval zou ik een 50A of een 60A regelaar nemen. Wat de accu die je voorstelt aangaat, die lijkt me ook wel geschikt. Of het een goede accu is weet ik echt niet. Meestal is dat een kwestie van proberen en geluk hebben, of niet. Er is wel één ding waar ik heel erg over twijfel. Er staat op de label dat je die accu met 80C mag belasten. Dat zou in dit geval op 576A neer komen. Dát is echt zeer zwaar overdreven. Als je zoveel stroom uit die accu gaat trekken smelt hij van binnen en de aansluit draden gaan roken. Dus doe dat nooit van je leven! Heel misschien dat de accu 20C kan verwerken wat op ongeveer 150A neer komt. Met deze motor zal je nooit meer dan maximaal 45A uit die accu trekken dus daar hoef je geen problemen te verwachten.
Vergeten te vermelden...de elektromotor is kleiner type geworden. Deze: https://nl.aliexpress.com/item/3295...f86aaff4c538dd09cc1b9bd35ef&afSmartRedirect=y Mvg ronald
zo'n tas of kistje heb je alleen voor het idee, hoor. Áls een LiPo eenmaal brandt brandt hij ook zo goed dat zo'n tasje geen enkele bescherming biedt. Echt nul. Zeker die uit China niet. Een kistje van cement of beton kan nog enige weerstand bieden.
Het verhaal van mij veranderd dan een beetje. Het principe blijft gelijk. Ik kom dan tot het volgende: D2830750 7,4V tot 14,8V Max. power 185 Max. current 12,5A Gewicht ~52r. Bij 7,4V (2S LiPo). Onbelast toerental ~5550 rpm. Belast toerental ~4440 rpm Max opgenomen vermogen ~92,5W Voor deze motor heb je de juiste regelaar nodig. Denk er aan dat je een regelaar koopt die deze motor "aan" kan. De motor kan in het "ergste geval" wel 12,5A trekken. Denk dan bijvoorbeeld aan een schroef vol met wier of touw. Ook al zal de motor in deze toepassing niet zoveel stroom trekken moet je dus uit gaan van die 12,5A bij de keuze van de regelaar. In dit geval zou ik een 20A tot een 30A regelaar nemen. Wat zo'n bescherm zak aangaat, daar heb je inderdaad goede en slechte in. Wat je in handen krijgt als je iets besteld valt niet te zeggen. Je zou er van uit moeten kunnen gaan dat je goed spul krijgt maar we weten allemaal dat dit lang niet altijd het geval is. Een LiPo die in de fik vliegt zal helemaal uitbranden. Hij valt niet of op z'n minst heel moeilijk te blussen. Denk er om dat je geen water gebruikt, dat maakt het veel erger! Dat is geen sprookje!!! Wat bij ons op de club veel wordt gedaan is een flinke aardewerk bloempot met onderin een laagje droog zand. Daar leg je de te laden LiPo in. Daarnaast heb je een potje met nog meer droog zand staan. Mocht er brand ontstaan dan kiep je dat zand er overheen. Dat dempt de vlammen zodat je tijd en gelegenheid hebt de zaak buiten te zetten. Doe dat zo snel mogelijk want de rook en roet geven verschrikkelijk veel rotzooi. Een club lid heeft het een maand of 5 geleden meegemaakt. Zijn hobby schuurtje in de tuin moest ontruimt worden omdat die troep echt overal in was gekomen. Zelfs in de laden kastjes met zijn gereedschap en dergelijke was roet gekomen. We zijn dagen bezig geweest om alles weer schoon te krijgen. Er is zelfs een speciaal schoonmaak bedrijf aan te pas gekomen om de muren, de vloeren en het houtwerk weer schoon te krijgen. Daar wordt je niet vrolijk van!
De vaarregelaar die ik heb is 30A. Dat is dus goed. Maar als ik het zo lees...niet veiliger om voor een nihm batterij te gaan? Mvg ronald
Lipos zitten overal in. Laptop, tablet, telefoon, fiets enz enz. De enigste keer dat ik me nu kan herinneren dat ik een keer een brandje had was met nicd cellen. Ja lipo's kunnen lekker fikken. Met verstandig laden en weten wat je doet is de kans ik schat net zo groot als je cv ketel in de fik vliegt.
Ik ben het grotendeels met Bertus eens. Met een paar kanttekeningen: - Lipo's moet je laden met een lader (met bijbehorend programma) die daarvoor geschikt is. - Ik laad m'n Lipo's altijd wanneer ik er zelf bij ben, terwijl ik in de hobbyruimte ben dus. Als er iets fout gaat kan ik nog ingrijpen. - Lipo's zijn in principe veilig, mits je ze op de juiste manier behandeld. Als je ze gaat 'mishandelen' (té ver leegtrekken, verkeerd laden enz... ja, dan gaat het goed fout. - Als je er nog geen ervaring mee hebt, verdiep je dan goed in de materie. Het is geen rocket-science, maar wel iets om wat tijd in te investeren. Als je dat doet, zijn Lipo's prima accu's voor kleine of lichte scheepjes. Voor de grote lummels kun je beter loodaccu's kopen. Goedkoper en je hebt meteen ballast.
Lees dat je goed moet opletten bij ontladen. Je mag ze dus niet te ver ontladen. Dan heb ik dus ook een voltage sensor nodig in de boot.Om de 2S lipo te kunnen monitoren. Bv deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005004350737815.html Deze kan ik dan aflezen in me scherm van de Frsky X20. Mvg ronald
Ik was misschien wat te onduidelijk maar met verstandig laden bedoelde ik inderdaad met de juiste lader en ja ik bleef er ook altijd bij. Tegen te ver ontladen kan je zover in mijn herinnering leg de regelaar instellen of telemetrie gebruiken. Wat ik eigenlijk in het vlieg gedeelte altijd zeg, ga naar een club en het is gezellig en je kan er veel leren. Neem je spulletjes mee en vraag advies. En ja ook dan krijg je nog verschillende adviezen , maar het wordt als het goed is dan iets overzichtelijker.
Het is inderdaad niet nodig om overdreven bang te zijn voor LiPo's. Als je het zo wilt bekijken zijn alle accu's gevaarlijk. NiCads en NiMH kunnen ook ontploffen, en dat gaat met een flinke klap! Loodaccu's kunnen ook ontploffen. Ik heb in Rotterdam gewerkt, naast ons was een flink overslag bedrijf. Daar reden ze met een stuk of tien, misschien wel meer, elektrische heftrucks rond. In die tijd hadden die vrijwel allemaal nog natte loodaccu's. Achter op het terrein was een speciaal laadstation gebouwd waar die accu's werden geladen. Het waren accu modules die je zo kan omwisselen. Als een accu leeg raakte reed de bestuurder naar dat station wisselde de accu om met een volle en ging weer aan het werk. Er was een "mannetje" die dat station beheerde, hij zette de lege accu onder lading en deed het nodige onderhoud. Op een dag kwam ik op m'n werk en zag toen dat er een heleboel aan de hand was op dat terrein. Die nacht was er iets fout gegaan. In dat laadstation was een accu ontploft en had een enorme ravage aangericht. Wat daarvan de oorzaak was weet ik niet. Moet je daarom extra bang zijn voor loodaccu's? Ik denk het niet, de accu in je auto werkt jaren prima en daar denk je verder ook niet bij na. LiPo's kunnen gevaarlijker zijn omdat ze behoorlijk gevoelig zijn voor verkeerde behandeling. Niet op de juiste manier laden is niet de enige maar wel de belangrijkste oorzaak van problemen. Met de juiste lader, ingesteld op het laden van LiPo's, ingesteld op het juiste aantal cellen en de juiste laadstroom en het gebruik van een balancer zal het niet zo snel fout gaan. En inderdaad je moet je accu's nooit laden zonder toezicht. Dat geldt niet alleen voor LiPo's maar voor alle accu's. Doe ik het nooit fout? Helaas moet ik je bekennen dat ik ook niet altijd "mijn eigen regels" volg. Ik ga soms wel eens even snel naar de winkel terwijl een accu aan de lader hangt. Dat is niet goed, ik weet het maar ach, je weet wel, "het is maar een half uurtje". Als het een keer mis gaat kan ik het alleen mijzelf verwijten, even afkloppen.
Dat valt nou ook wel weer mee, maar behandel ze met respect. En nooit onbeheerd opladen. Gelukkig zijn ze zo vol, dus dat hoeft ook niet.
Als je een GOEDE (bedoel ik mee, het juiste type, niet "het duurste merk") regelaar hebt, is dat niet echt nodig. Gewoon even opletten of de regelaar die jij hebt, een LiPo-beveiliging heeft. De regelaartjes die ik heb, zijn allemaal voorzien van een onderspannings-beveiliging, die duidelijk laat merken dat je moet stoppen. Afhankelijk van merk en type, kan dat op verschillende manieren zijn, en meestal is dat ook wel instelbaar qua afslagwaarde en manier van afslaan. Met de accu's die je in post #2 noemt, en de motoren die je in post #4 noemt, kun je MINIMAAL 40 minuten non-stop volle kracht trekken (vermoedelijk veel langer, want dat is uitgaande van 98W per motor, en een 60 cm bootje neemt realistisch gezien hooguit 50~60W per schroef op) en aangezien je in de praktijk NOOIT alleen maar op de draad volle kracht draait is leegtrekken eigenlijk totaal geen kopzorg, daar vaar je normaliter een hele middag mee, terwijl je toch wel ergens rond de 1,5 kilo boldertrek uit zou moeten kunnen komen, schat ik zo.
Het voordeel van een grotere lipo accu is dat je altijd ruim binnen de grenzen werkt van de accu dus opwarming zal wel meevallen. Stel je laad hem maar tot 75% op dan kan je daar prima tijd mee varen zonder gedoe dus de accu voldoet ruimschoots. Deze heb je eigenlijk maar 1x nodig voor de motoren samen. theoretisch kan hij 80 x 7 amp ontladen dat is 560 ampere (x 7 volt = 4 kW) x 2 accus kan je dus 8 kW ontladen (!) je gebruikt dus 2x 0,1 kW lees ik. Er wordt nu tegenwoordig gebruik gemaakt van Life accu's die wat minder gevaarlijk zouden zijn, dat voldoet hier ook https://nl.aliexpress.com/item/3267...oldL2BTc&utparam-url=scene:search|query_from: Nadeel kan zijn dat de regelaar het voltage niet snapt omdat het wat lager is als Lipo.