Welke 35 mhz handzender aanbevolen?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ChristianV, 22 okt 2010.

1. ChristianV

ChristianV

Lid geworden:
    3 sep 2009
    ik heb flink gezocht maar niet echt iets concreets kunnen vinden dus vandaar dat ik maar een nieuw onderwerpje heb aangemaakt.

De vraag is eigenlijk simpel, welke 35 mhz handzender zou je kiezen voor FPV vliegen?

Ik zit nu even te kijken naar een Graupner MX-12S, of een Futaba FF7. Het prijsverschil tussen deze 2 zenders is enorm, maar waar zit hem dat nu in? Is het het extra geld waard of niet?

Graag ben ik benieuwd naar jullie mening / ervaring, zodat we misschien een mooi sub onderwerpje hebben omtrent handzender.

Groeten,
    Christian

P.S. waarom het woord "handzenders", als je op zender zoekt binnen FPV kom je heel veel tegen :)

2. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    De meeste headtrackers zijn ontworpen en getest om samen te werken met futaba zenders, vooral de FF7 en FF9 zijn populair. De FF9 heeft dan het voordeel dat je 2 kanalen meer ter beschikking hebt.
    Zelf vlieg ik met een mx-12. Voor het geld een prima zender. Ik vlieg er alles mee, van mijn helikopters over de fpv twinstar tot mijn turbine jet. De jet is eigenlijk een 10 kanalen jet, maar ik vlieg hem met de 6 kanalen van de mx-12 :) Beetje mixen enzo :)

Voor mijn twinstar heb ik eigenlijk kanalen tekort als ik mijn motormixing, onafhankelijke ailerons/flaps, headtracking en een camera switch of gyro gain zou willen (eigenlijk 9 kanalen nodig) Maar het gaat ook met 6 kanalen (dan mag je gewoon niet alles willen)

Dus als ik zender voor fpv zou moeten kopen, dan zou het een FF9 worden.

Ik heb ook nog een Wfly WFT09 zender, beetje een kloon van de FF9. Daar heb ik echter geen 35Mhz module voor om fpv te vliegen en de assan module die erin zit, vertrouw ik niet om er mijn jet mee te vliegen.
    Maar er komt ooit nog wel een 35Mhz module in en een frsky 2.4Ghz.

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een aantal overwegingen en tips voor het aanschaffen van een zender:
    een-zender-kiezen.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Mx12 prima en goedkoop om mee te beginnen .
    Haalder er met c19 ontvanger 1,5 km mee.

5. ChristianV

ChristianV

Lid geworden:
    3 sep 2009
    Ten eerste alvast bedankt voor de reacties :thumbsup:

Klopt het dat wanneer je gebruik wil gaan maken van RSSI dat je dan bij Futaba niets hoeft aan te passen en bij de Graupner de soldeerbout te hand moet nemen?

En zijn er nog meer "beperkingen" waar je voor de toekomst rekening mee moet houden als je voor de Graupner kiest?

Gr.
    Christian

6. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Bedoel je niet een headtracker? Daar gaat dat verhaal wel op volgens mij.
    RSSI is de ontvangststerkte op je ontvanger. Om die naar buiten te voeren moet je altijd zelf wat knutselen dacht ik.

Edit: Heb zelf trouwens ook een Graupner, een MX16S, maar ben voorlopig nog niet zo ver dat ik headtracking nodig heb.

7. ChristianV

ChristianV

Lid geworden:
    3 sep 2009
    Nee, ik bedoel inderdaad geen headtracker :) Maar RSSI om de ontvangststerkte af te kunnen lezen. Het lijkt me fijn om te weten wanneer je een "risico gebied" binnen vliegt. Als je altijd op dezelfde plek vliegt dan weet je na een tijdje wel of er stoorzenders o.i.d. zijn. Maar vooral met FPV wil je natuurlijk op verschillende locaties binnen of buiten Nederland mooie plaatjes schieten.

Vandaar de vraag over RSSI...

8. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Je zal altijd het RSSI signaal uit de ontvanger moeten aftappen, dus dat betekent bij alle bij mij bekende ontvangers dat deze open moeten en dat er gesoldeerd moet worden.

9. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    RSSI geeft bij ouderwets 35MHz alleen de signaalsterkte aan, wat betekent dat als iemand anders een kilometer verder op dezelfde frequentie bezig is, zijn zender op een gegeven moment die van jou overstemt en dan crash je, terwijl je RSSI prima is.
    RSSI vanaf 2,4GHz/UHF systemen is wel betrouwbaar, omdat deze ontvangers alleen luisteren naar jouw zender ID.

10. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ik gebruik zelf zowel een MX12 als een FF7, waarbij ik de FF7 wat flexibeler kan inzetten omdat de trainer poort gewoon direct te gebruiken is voor een head tracker, of een UHF systeem, etc.

Zowel de MX12 als de FF7 zijn voor weinig geld tweedehands te krijgen, nieuw betaal je voor de FF7 de hoofdprijs helaas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

11. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Pb gestuurd. (wellicht overbodig om te vermelden, maar niet iedereen valt het berichten gebeuren op).

12. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In je profiel kun je instellen dat je een pop-op berichtje en/of e-mail krijgt bij een PB'tje.

13. ChristianV

ChristianV

Lid geworden:
    3 sep 2009
    Ik krijg beide dus niet te missen :)

@Marco899
    PB terug

14. Venerot

Venerot

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Vandaag heb ik mij een Futaba FF9 T9CP 35 Mhz aangeschaft voor fpv vliegen. :D

Nu heb ik al even zitten googelen maar zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn nog al wat types Futaba's met al hun verschillen van zender en ontvangers.

Welke ontvanger kan ik het beste aanschaffen bij deze zender met het oog op fpv vliegen?
    En kan ik b.v. zomaar de kristallen uit mijn oude Wild Hawk zender en ontvanger halen en die in deze plaatsen?
    Laatste maar niet onbeduidende vraag, wat is ongeveer het bereik wat ik kan verwachten?

15. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Ik heb zelf de r149dp aangeschaft, maar goedkoper ben je uit met de corona rd81p. De kristallen kan je wel het beste van futaba houden en het bereik is gemiddeld rond de 2km lees ik zo her en der).

16. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Vind je het erg om te vertellen (desnoods via pb) wat je voor de ff9 gegeven hebt ? Ik ben zelf ook op zoek zo'n 2e hands zender, want voor mijn WLY WFT09 kan ik geen 35Mhz module meer krijgen.

Als ontvanger ben ik ook van plan de corona rd81p te gebruiken welke ik hier nog liggen heb.

17. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Ik heb vorige week een ff-9 super (t9cp) met accu voor €190,- gekocht met een r137f en twee kristallen.

18. Venerot

Venerot

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Ik zocht een ff7 of mx12. Elke avond even kijken op marktplaats en e-bay.
    Toen kwam ik deze ff9 tegen en heb hem gekocht voor 100 euro.

Zoals ik kan nagaan van wat ik gezien heb moet je doorgaans wel zo'n 200 a 250 euro betalen met ontvanger.

@Marco889; bedankt voor de info!

19. VEJ

VEJ

Lid geworden:
    4 jan 2010
    Ik zoek ook een zender voor FPV vliegen.
    Ik zoek iets waar ik een tijdje mee verder kan.
    Ik heb ook gedacht aan een FF9 maar heb gehoort dat die problemen heeft met Thomas Scherrers uhf syteeem.
    Niet dat ik daar nu al wil mee beginnen maar heb weinig zin om een zender aan te schaffen en over een jaar weer iets anders. (eb dat al te vaak gedaan :( ;) )

20. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Hee VEJ, ook een KKQuadroCopter zie ik in je onderschrift.
    Vliegt'ie al?

Deel Deze Pagina