Welke accu's voor 2 speed 700 BB turbo 12V motoren indien er niet zo nodig "snel" dient te worden gevaren maar de nadruk veeleer ligt op de vaartijd. Kan er mij ook iemand vertellen hoeveel amp deze motor trekt op volle en op halve kracht? Greetz, Gunther
Gunther, Het hangt natuurlijk ook van je boot af maar ik denk dat je met een 12V, 4Ah of een 12V 6Ah loodaccu een goede keus maakt. Helaas weet ik het stroomverbruik van de motoren niet dus ik kan geen voorspelling doen van de vaartijd maar loodaccu's hebben voor hun afmetingen een heel behoorlijke capaciteid en zullen dus een redelijke vaartijd geven. Zelf heb ik vroeger (een jaar of 20 geleden) met een 80cm sleepboot gevaren. Deze boot heeft een mabuchi 6V motor, type weet ik niet dat staat er niet op. Met een 6V 6Ah loodaccu kon ik leker op m'n gemak de hele zondagmorgen in de gracht rondvaren.
Beste Ernst, Alvast bedankt voor je reactie. De boot is een zelfbouw (epoxy) catamaran van +/- 1m lengte en 38 cm breedt. de buitenste rompen zijn elk 8 cm breedt. De reden waarom ik deze vraag stelde is dat de 2 motoren samen nogal wat verbruiken bij "volgas" varen. De boot gaat dan weliswaar met een goede snelheid maar het verbruik ligt echter vrij hoog waardoor de loodaccu's snel leeg zijn. Greetz Gunther
Gunther, "Gewone" Nicad accu's zijn nog sneller leeg. NiMH accu's komen in de buurt van loodaccu's maar die kunnen niet best tegen erg hoge stromen. Een andere mogelijkheid is natte NiCad accu's. Die zien er uit als lood accu's. Ze hebben een hoge capaciteid en kunnen hele hoge stromen aan. Het probleem is alleen dat die niet zo in de handel te koop zijn, daarvoor zal je naar een accuspeciaalzaak moeten. Ik vraag me ook af of die wel in kleine afmetingen bestaan want ik heb ze nooit kleiner gezien dan ongveer 3x10x15cm per cel! De celspanning is ook lager dan een loodaccu, om 12V te halen heb je 10 cellen nodig tegen 6 voor een loodaccu. Een 12V 10Ah accu wordt dan ongeveer 30x10x15Cm! Alternatieven heb ik verder niet voor je.
Deze motor mag maximal zo'n 15A bij 10 cellen en 20A bij 14 cellen per motor om het rendement boven 60% te houden. Ik ga daarom uit van NiCad of NiMh cellen van SC maat (RC1700, 2400, 3000, 3300...) voor deze toepassing. Voor behoorlijke loopduur elke motor met z'n eigen setje cellen. Zit je dus rond 24 cellen. Hoeveel cellen precies en welke schroef weten boten mensen wel, want ik ben alleen vlieger. Afkijken bij andere boten...