welke bat voor mijn robbe eolo?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door javan, 1 mrt 2004.

  1. javan

    javan Guest

    hoi,
    met mijn robbe eolo vlieg ik nu met een 9.6v nc cad 2400mh.
    daar vlieg ik moeizaam 4 min mee.
    alles is standaard aan de heli..
    nu wil ik die tijd verlengen maar wil geen 200€ uitgeven aan een batt en nieuwe lader.
    ik zou graag indien mogelijk mijn huidige lader blijven gebruiken.
    wat kan ik het beste kopen?
    m.v.g jan
    deze:

    Protech
    Mega Peak 3000
    AC-DC Delta peak fast charger.
    AC-DC Delta peak fast charger.
    For NiCad & NiMh batteries
    • AC 220/230V & DC 12V input voltage
    • Delta peak cut off system (fast charge)
    • Auto trickle charge
    • Charging output for Rx & Tx
    • Outputs
    Fast charge 7.2 - 8.4v 3000 mA
    Rx: 4.8 - 6v 150mA
    Tx: 9.6 - 12v 150mA
    • Safety transformer
    • Reverse polarity protection
    • Fused AC input/DC output

    The Mega Peak 3000 is the ideal nicad charger for car and electric glider pilots. The fast charger is fully automatic using a delta-peak cut off system. With Rx and tx charging output you can charge your receiver and transmitter batteries.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    eeh die lader is helemaal niet geschikt om dat pakket van je snel te laden.
    fast charge tot 7 cellen en jij gebruikt 8 cellen paketten
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Inderdaad lijkt de lader niet geschikt. Hoe doe je het nu, het laden bedoel ik... :wink: Zou zo maar kunnen dat je geen andere cellen nodig hebt, maar....

    4 minuten op een 2400Mah pakket betekent zo´n 35A gemiddeld. Is dat niet een beetje veel voor zo´n kleine heli?
    :D
     
  4. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.635
    Locatie:
    Boxtel
    Zoals al eerder in het lipo-draadje lijkt 35A mij ook nogal veel. FF wat aan het zoeken geweest en Robbe adviseert als regelaar de HeliControl 825. Die kan 25A continu en 35 A piek, dus gemiddeld 35A dat kan niet klopen. Search op dit en andere forms leert dat je met 1700 cellen al tot een vlucht tijd van 5:30 kunt komen, 3000 9:30. Komen beide uit op gemiddeld 18A, klinkt al beter.

    Op de site van Protech staat dat de lader (Type T0230) alleen 8 cellen kan laden indien aangesloten op 220/230V netspanning, dus niet vanaf een 12V voeding of accu.

    Probeer dus eens om de accu's thuis op te laden vanaf 230V.

    Andere optie's zijn dus op zoek naar zwaardere accu's (3000 mAh ofzo) of andere bladen. Het schijnt dat de Alu M-Blade heel effectief zijn een behoorlijk wat extra vliegtijd opleveren. Alleen zijn de kosten nogal wat hoger dan bij houten bladen, waar je vooral rekening mee moet houden tijdens het leerproces. Blaadjes zijn dan nogal eens aan vervanging toe.

    Groetjes,

    Rick
     
  5. mdegans

    mdegans

    Lid geworden:
    5 jul 2003
    Berichten:
    188
    Voordat je naar andere packs gaat kijken, kijk eerst eens naar je heli.
    Vertel eens wat over je setup, motor / regelaar / tandwielen.
    4 min is veeeeeels te weinig, ik heb zelf een eco-8, die is zwaarder en iets groter dan je eolo, met een borsteloze motor haal ik op 2400mAh 10 min hoveren en 12 a 13 minuten rondvliegen.
    Overigens: toen ik nog met een borstelmotor vloog, 8 minuten hoveren.
     
  6. javan

    javan Guest

    ik laad altijd op van de 230v.
    het is misschien wel zo dat de bladen moeten anders afgesteld worden
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=282

    de foto toont dat het armpje de servo horizontaal moet afgesteld zijn en de rotorplaat dan ook moet horizontaal zijn.
    van mij staat het armpje van de servo 4mm naar beneden
    eens anders proberen. :idea:
    anders is heel de eolo standaard.
    sorry,de juiste benamingen ken ik niet.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Javan,
    Vraagje:
    Als je een koude accu oplaadt, warmt deze tegen het einde van het laadproces iets op?
    Tot zo'n laten we zeggen 35graden?

    Gerben
     
  8. mdegans

    mdegans

    Lid geworden:
    5 jul 2003
    Berichten:
    188
    Yep, in een heli is het HEEL belangrijk dat alles symmetrisch is, omdat de mixer de servo's allemaal aanstuurd kan je het niet hebben dat servo's ten opzichte van de mechanica niet symmetrisch staan, je krijgt anders een zeer raar vlieggedrag bij het verstellen van je pitch.
    Dus swash-plate horizontaal op 0 graden pitch-servo-arm precies in het midden.
    In een 3D setup kan dit wel anders zijn, maar ik vermoed dat je daar nog niet aan toe bent...
    Tevens om een andere reden, de servo's hebben een niet geheel lineair verstel / kracht gedrag. Dus hoe verder de verstelling van je servo-kop des minder trek/duw kracht (bij analoge servo's)

    Maar om nog even terug te komen op je accu's, kan je er achter komen of ze wel vol zijn na een lading?, bv door op een club of bij een modelbouw shop op een discharger met display je accu's aan te sluiten.

    En draait alles wel soepel, als je de rotor met bladen een zwieper geeft blijven ze een tijd draaien?, hoe warm wordt de motor na de 4 minuten, kokend of gewoon handwarm?

    Grt Menno
     

Deel Deze Pagina