welke boot is dit?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door bart1955, 23 okt 2010.

  1. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb hier een boot, die w.s. een us coast guard boot is.
    er moet nog wat detailwerk gebeuren, maar ik heb geen afbeeldingen van de boot zoals hij zou moeten zijn.
    de onderdelen die er nu op zitten zijn genummerd, dus het zou een bestaande bouwdoos moeten zijn.
    wie o wie weet er meer.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2010
  2. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    He geweldig, dat moet hem zijn.
    Ik ga bij robbe eens verder informeren.
    op google zijn weinig foto's te vinden.
    misschien heeft iemand van het forum er 1 en is bereid wat detail foto's te maken
     
  4. nou het is een mooi bootje maar ik ben bang dat het niet de FL8 is er zit aan de achterkant toch nog wel veel verschil... en de stuurhut klopt niet helmaal qua ramen en andere details..
    maar veel plezier met het afmaken!

    Gr. Floris
     
  5. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    dat details niet helemaal kloppen kan ook met het "ontwerp"van het model natuurlijk, je leest wel vaker dat een model wat wordt aangepast ten opzichte van het werkelijke schip.

    Ik ben er inmiddels achter dat er in Bremen 10 de zelfde schepen zijn gebouwd vanaf 1952 , voor de Amerikaanse kustwacht.
    3 zijn er naar Duidsland teruggekomen, waarvan er 1 in een weiland ligt

    op foto's zie ik dat er inderdaad aan de achterkant nog een stukje ontbreekt, een verhoging waardoor je er naar buiten kunt. (moeilijke omschrijving van een deur)

    op de bouwtekening die hier is gepost lijkt het of er achterop een kanon staat, maar dat zie ik op het origineel weer niet terug.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2010
  6. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    ik zou eens kijken naar de letters en cijfers die van jou is de fl 8
    en de andere zijn: H11, Y857 en de Hohwacht II

    Niels
     
  7. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    en die horen dus allemaal bij de serie van 10
     
  8. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    hier zijn ze uitgerust met een kanon

    [​IMG]
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Bart en anderen,

    Lijkt me verstandig hier maar een bouw- restauratiedraadje van te gaan maken. Niet?

    Flink deel van mijn FL-8 plaatjes zijn verloren gegaan op een PC-HD die gecrashed is. Recovery liep financieel volledig uit de klauw. Maffiatarieven.

    Onderstaand een 10 dagen durend linkje naar een samenvatting van mijn archief.
    Wat tekeningen van de SMB.
    Plaatjes van het internet, en wat er zoal aan FL-letjes op eBay Duitsland passerde.
    Helaas zijn de plaatjes van mijn FL van voor de revisie niet beschikbaar meer... het was een schitterend schip om te zien... alleen de CA was 20 jaar oud en liet los. Niet geheel zeewaardig... maar ideaal voor testen... en dan wederopbouwen!

    Ik zal in de loop van de tijd nog wat meer tech-info over mijn bootje neer tikken.
    Ik heb er schaalberekeningen op los gelaten. Schaalgewicht doorberekend.
    Gelukkig heb ik ooit wat van de notities van het schip op papier uitgeprint. Daarvoor moet ik het mapje even opsnorren.

    Dan kan ik snelheid, motorvermogen en tonnage aangeven.
    Uit mijn hoofd weegt mijn FL iets van 3,8 kg... en ligt daarmee zowat op de schaal waterlijn.

    Ik vaar op 7 Amp, 12,5 volt NiMh Panasonnic cellen. 2x 10 cellen.
    2x Speed 600BB Turbo 14.4v (5 polig). Reductie 1:3, 2 blads-speedschroeven spoed 1.6 en een diameter van 42,5 mm, Graupner. 1x Graupner vaar(t)regelaar.

    Toekomstige set accuus zouden wel eens LiPo kunnen worden. Zelfde gewicht aan ballast... maar dan nog véél langer varen.... Ik vaar nu zowat op het hoogst mogelijke rendement 72%. En dat is netjes voor een borstelmotor.

    Eerste test gemaakt met Mabuchi RS 550PF. (3 polig) Reductie 1:3 en 5.0 mm schroeven. Ik had er beter een hydrofoil van kunnen maken. Het ging zo verschrikkelijk hard... en de zaak liep uit het roer. Leuk voor eventjes.
    Maar het schip kwam met eenderde uit het water.

    In de reserve Speed 600BB 12v... eigenlijk even erg als de Mabuchi.
    De 550 is gelijk aan de Robbe EF 76 II S. Met de 1:3 reductie, de hoge spoed speedschroeven 42,5 mm, en alles op 12v een beul van een boot!

    Hier het linkje naar mijn archiefje. Alle beetjes helpen.
    http://www.yousendit.com/download/ZGJjTkZyTER0TWswTVE9PQ

    Vooralleerst... zo maar weer?
    Groetjes Bas
     
  10. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    bedankt, aan de foto's heb ik wel wat.
    ik zie wel dat alle boten verschillend zijn.
    ik ga eerst maar eens aan het spuit/vefwerk beginnen, gelukkig is het vaarseizoen weer even over dus heb ik de tijd.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Bart,
    Er zat een RAL kleurenkaartje bij... zonder kleuren. Deze na een Google search.
    Maar de kleuren zijn nogal diep als ik hier op de RAL waaier kijk.
    Hier moet nog wat speurwerk gedaan worden.

    Let ook op de vorm van de flying bridge. Die heb ik op de hoeken reeds rond gemaakt. Robbe heeft die voor het bouwgemak hoekig gemaakt.
    Let ook bij de brug op de positie van de inflatable life rafts. Die cannisters hangen aan de brug. Allemaal mooie details...

    Verder heb ik een artikel in de Schiffsmodel van juni 1992 over de bouw van de SMB FL-5.
    Ik zal een scan ervan trekken. Jammer dat er geen PDF kan worden gepost!
    In het artikel een stukje historie en wat over de kleuren. Zonder vermelding van nummers.
    Gewicht 60 ton, Snelheid 24 knoop, diepgang 1,5 meter, lengte 29 meter, breedte 4,68 meter

    Verder nog een artikel in de Schiffsmodell augustus 1993
    Verhaal over de Robbe FL-8. Dat model weegt 7 kg... en dus te diep.Aangereven door twee Robbe starmax-48 motoren (12 polig), direct drive. Verder niets over kleurgebruik. Zal ik ook nog scannen.

    Dan de print van de niet meer bestaande Hohwacht II site...
    Scheepstype Weser River Patrol der UNS
    Bouwjaar 1952
    Lengte 29m/breedte 4,6m/diepgang 1,5m
    Waterverplaatsing 77ton
    2x 1.000 pk bij 1.500 rpm (zit natuurlijk een reductie op) en die is te schatten
    Snelheid 23 knoopjes

    ach... en via google...
    http://www.schiffsspotter.de/Dokumente/Verschiedene_Graue_Flotte/Patrouillenboot_Hohwacht_II.htm

    Weser River Patrol
    http://home.comcast.net/~riverpatrol/
    http://home.comcast.net/~riverpatrol/usn54web.html

    [​IMG]

    Bart Zullen we Moderator Roel vragen het draadje te migreren naar 'Bouwverslagen schepen' ? En... ik denk dat hij dit als S-Boot-man dit best een leuk draadje zal gaan vinden :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2010
  12. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    Al heel veel informatie zo in een korte tijd.
    vandaag een spuitbus gehaald, w.s. wat donkerder grijs dan het origineel, maar ik denk dat ik dat mooier vind. (zit ng even te twijfelen).
    ik wil wel de motoren met 2 regelaars en een twinstick apart gaan bedienen.

    het lijstje met ontbrekende delen is voorlopig:
    4 patrijspoorten
    radar
    positielichten
    stuurwiel buitenbesturing
    anker

    andere schroeven, plastic er af, raboesh er op
    achteruitgang kajuit met de 2 kasten er naast bij maken.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Lekker bezig!

    Roeren: Heb het middelste zelf gemaakt uit dunne epoxypaat, de twee andere zijn Graupners, maar in model geschuurd. Alles naar de SMB tekening.
    Het middelste roer zo groot mogelijk. Het schip stuurt er naar behoren mee...
    Kleiner heb ik niet getest... maar het was iets dat mij was opgevallen toen ik me over het onderwerp had ingelezen. Verder had ik die effektroeren... de buitenste. En met het middelste kon ik blijven mikken...

    De extra controle over twee regelaars? Je kan het proberen. Ik weet niet of het veel effect op het sturen heeft. De romp is vrij lang. Wellicht geeft het bij wedstrijdvaren betere contole. En het is natuurlijk ook leuk.

    Heb zelf geen navy knuppels. In mijn zender-geval (MPX Evo-9) heeft het niet zo veel zin.

    Kleurgebruik. Ik zit daarover net als ieder, over te dubben.
    De RAL als gebruikt door de bundesmarine...donker schip, of er een vertaalslag in schaal van te maken... dus als een schip op afstand... lichtere kleurtonen...

    Kluisgat. Een oude plastik balpen heeft er de geest aan moeten geven... is dwars door de boeg ingelijmd... Zaten mooie ribbels binnenin... net echte ketting doorvoer.
    Overigens mijn dek is van styreenplaat. Verlijmd met Araldite 2026 (dat was een dure)... maar nu kan ie door heftige zeegang...
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2010
  14. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    Of ik begrijp je niet goed, of er is bij de bouw van mijn boot wat fout gegaan, maar ik hem 2 roeren en geen 3
    bij mijn F14 heb ik navi knuppels, er een keer bijgekocht, maar nog niet echt uitgeprobeerd.
    vanmiddag wel even een extra vaartregelaar gekocht
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ankerkoning:

    Wat is dat nu weer voor een onderdeel van een schip:worship::worship::worship:
    Vertel Vertel
    mvg
    Frederik:D :D :D
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De FL-8 had drie roeren (zie ook SMB). De Robbe FL-8 twee.
    Ik kan je verder geen plaatjes meer tonen.
    Alleen nog de set op mijn scheepje.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2010
  17. Martin Verhage

    Martin Verhage

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Terneuzen
    Hallo.

    Frederik heb even op Google gekeken die kent
    het niet als iets van een schip Ha Ha...

    Gr Martin.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bart Voor ik het vergeet...

    Is helegaar geen FL-X... zijn de Weser River Patrol boats, andere bouw, andere taak. :rolleyes:

    Zoek de verschillen!

    @ Martin: Overigens heb ik nog een stapeltje bouwtekeningen hier liggen van Figee kranen! Aan Figee zit een flink stuk familie historie en trots vast gekleefd... Was een heel mooi bedrijf aan het Spaarne :pc:
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2010
  19. bart1955

    bart1955

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Dordrecht
    ben op verf uitgeweest, maar ral kleuren zijn niet standaard in spuitbussen te krijgen. (altans niet bij de reguliere doe het zelf zaken)
    kan het wel bestellen bij de betere verfwinkel.
    Ik ben alleen nog aan het twijfelen of er hoogglans op moet of zijdeglans.
    ik denk dat de originele boten niet hoogglans waren.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb hier een schermafbeelding van een pdf van de Bauanleitung Graupner Wiesel. Kleurstellingen: RAL Farben Bundesmarine.

    [​IMG]

    Bij de betere verfwinkel zou je terecht kunnen. Denk echter ook aan Motip lakken. Die hebben een enorm spectrum aan tinten. Dan zou je weer bij een goed voorziene autoshop terecht kunnen? Wel alle hoogglanzend.

    Bij de grotere doe het zelf kan je ook kleuren op maat laten maken. Praxis en Hornbach. Dan heb je de tint 'op maat'. Verder hebben ze daar ook samples van kleuren op papierstrips.
    Een RAL-waaier heeft een goede verfspecialist ook. Dan kan je de kleuren benaderen in je keuze?

    Je zou ook kunnen lakken met een breed, goed kustschilderspenseel. (geen goedkope meuk). Verdund meerdere lagen. Dat geeft ook een strak resultaat?

    Zijdeglans of mat, geeft naar mijn smaak een bijzonder mooie sfeer aan het model. Kijk eens in de draadjes van Archibald H. Hij heeft het Poolschip Aurora van Kuifje gebouwd. Een prachtig model.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina