Welke brandstof?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door _cyclops_, 26 mei 2003.

1. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    In een ander topic las ik dat Tornado geen goede brandstof zou zijn, nu ben 'k net begonnen en is m'n eerste litertje tornado op...

Welke brandstof kan ik nu het best kopen?
    En als ik dan andere brandstof heb, kan ik de oude tank dan gewoon leegrijden en de nieuwe er in gooien, of moet ik nog wat speciaals doen met de motor vanwegen de overgang?

[edit]
    Misschien is 't wel leuk als iedereen ff meld welke brandstof hij/zij gebruikt?
    [/edit]

groetjes,
    Ruben

2. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Ik rijd al een paar jaar met Tornado brandstof met 16% nitro en het bevalt prima. Naar mijn mening is er niets mis met deze brandstof. Als je naar wedstrijden gaat of naar het circuit, rijden ook veel goede rijders met Tornado. Het is niet voor niets dat bekende namen met deze brandstof rijden lijkt mij.

Maar volgens mij was het meer het probleem van diegene die zei dat Tornado niet echt aan teraden was, dat hij dat bij het INLOPEN van je motor bedoelde. Daarvoor heb je speciale brandstoffen met meer olie erin, zodat je motortje beter smeert.

Ik loop mijn motoren in met Tornado 10% nitro. Dit werkt ook goed en mijn motoren lopen nog steeds als een zonnetje :lol:

shift-on-the-fly

3. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Ahzo,

zo had 'k het niet begrepen...
    dan ga 'k denk ik maar gewoon tornado halen net zo handig dan...

4. Hoi Cyclops,

Als Tornado niet goed zou zijn heeft half radiografisch Nederland een probleem (als het niet meer is). Volgens mij gebruiken namelijk de meesten Tornado (correct me if i'm wrong..)....

5. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Ze hebben mij vertelt dat Tornado te schraal is, moet opzich geen probleem zijn lijkt me maar dan moet je wel na elke keer een middagje gereden hebben AfterRun olie (ook van Tornado) in je motor laten lopen (een paar druppies).

Maar goed, da's wat ze mij vertelden en ja, half radiografisch Nederland rijd ermee, dus echt slecht spul zal 't ook niet wezen.

Groet van Ben

6. vazkhor

vazkhor Guest

koop gewoon een blik castor olie (ook van jonkers ... de fabrikant van tornado) en mik per liter brandstof er 35 ml castor olie doorheen, even goed schudden.... klaar.
    dan zit je op 12% olie waarvan 7% synthetisch.

7. NiTrO

NiTrO

Lid geworden:
    1 dec 2002
    ik rij met BMI 16% en heb hem ook ingelopen met 10%tornado

8. racemarder

racemarder Guest

Ik rij gewoon met Euro 98 met 25% tweetactolie erdoor. Gaat als de brandweer.

9. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Euro 98 met 25% 2 taktolie?? Voor je Marder neem ik aan? Als je dat voor een Nitro motortje gebruikt loopt ie voor geen meter! Wel even erbij vermelden, anders denken sommige dat je het voor nitro-motoren bedoelt!! :wink:

shift-on-the-fly

10. Flash

Flash Guest

25% !!! dan zal dat ding wel blaken als een gek. de normale smering is 1op50 dus 5 ltr euro 98 en 100ml tweetakt olie.

11. no-excuse

no-excuse

Lid geworden:
    28 mei 2003
    He,

ER is totaal niets mis met tornado fuel. Ik heb mijn auto met 10% lekker ingereden en gaat nu als een speer. Als je hem hebt ingereden kan je makkelijk overgaan naar 16%. Je kunt hem ook wel inrijden met 16% maar is iets slechter voor je motortje. Hij slijt dan iets meer.
    Veel plezier met je tornado.

No-excuse

12. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    mja ondertussen weet 'k iets meer van de brandstof, tornado is te 'schaal' (gehoord van winkel) en daardoor krijgt je motor te weinig smering... vaak gaat het gewoon prima maar 't kan ook goed fout gaan, 'k heb nu andere brandstof die zelf gemixed is door de winkel, voorlopig lijk het allemaal lekker te gaan en ik heb d'r ook veel vertrouwen in dat 't goed gaat.

13. Anonymous

Anonymous Guest

ik gebruik gewoon tornado 16% zonder after run oil ofzo en hij rijd als een zonnetje. :blowup:

14. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Hoewel Tornado momenteel best een goede brandstof lijkt te zijn heeft de geschiedenis genoeg slechte ervaringen gegeven en in ieder geval bij enkele mensen al het vertrouwen weggenomen.

Er zijn in het verleden genoeg motoren gesloopt door een slecht mengbare olie wat slierten veroorzaakte en carburateurs deed verstoppen of motoren die na een dag stonden weg te roesten door een zgn. te hoog zuurgehalte in de nitro. Heel toevallig was Jonker (maker van Tornado) ook importeur van div. motoren........
    Toen ze met de new formula kwamen (ergens terug in 1995) vonden sommige rijders het inderdaad te schraal en probeerden ze een druppel olie bij te gooien. Vreemd genoeg mengde het in het ene blik wel en in het andere blik weer niet en kon je het blik weg gooien. Duidelijk experimenteerde Tornado toen met div. "zooi" wat toch onder 1 noemer werd gegooid.

Vanaf het roestprobleem ergens terug in 1993 ben ik al overgestapt op een eigen mengsel met 2 soorten Castrol oliƫn. Het is goedkoop en je kunt voor elke situatie de juiste mengsel maken.

15. LouD

LouD Guest

Ik rij met mijn Savage en met mijn RS4ss op Model Technics Supaglow 16%. En dit geeft totaal geen problemen en rijdt heerlijk :) Af en toe rij ik ook op 16% van tornado, het is maar net wat er beschikbaar is :p

16. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het is niet verstandig om meerdere brandstoffen bij elkaar te gooien, er zijn vele olie-soorten die wel met methanol mengen maar niet met elkaar en kunnen er (onzichtbare) vlokken ontstaan.

17. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    ook ik rijd met model technics brandstof en wel dynaglo met 25%
    nitro en dat rijd als de brandweer en zeer weinig slijtage , en dat had ik wel met Tornado.
    Doe mij dus maar model technics

18. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Roelof, welke 2 soorten castrol olie gebruik je?
    is het moeilijk om zelf brandstof te mengen of is het een kestie van 4 liter metanol (hoe schrijf je dat?) kopen en nitro erbij en wat olie in de juiste hoeveelheden?

'k heb nu de brandstof van 2brothersrc en daar gaat wonderolie door heen.. maar 'k weet niet hoe veel... 'k ben ook niet echt van plan om van dit 'goedje' af te stappen want 'k vertrouw er wel op dat het goed zit, ben gewoon nieuwschrierig hoe je zoiets aanpakt...

19. P@trick

P@trick Guest

ik gebruik nu TQ brandstof 16% is bijna het zelfde als tornado maar hun gebruiken een ander soort olie wat een soort van film laagje achter laat in je cilinder wand.

ik gebruik hem sinds kort en ben er eigenlijk heel tevreden over.

20. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik gebruik van de 10% olie 7% Castrol MSSR en 3% M50. M50 of tegenwoordig ook wel Racing-50 is een mineraal en MSSR is een syntheet, beide zijn geschikt om te mengen met Methanol.

Als je eraan wilt beginnen moet je wel bij de apotheek een mooi (maar ook duur) lange smalle maatglas kopen. Voor een mengsel met 25% nitro betaal ik dan ongeveer 6 euro per liter.

Deel Deze Pagina