Welke budget servo's voor 1,4m F3A?

Discussie in 'F3A' gestart door Sleurhutje, 24 jul 2009.

  1. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Na het indoorvlieger met F3P (nog geen wedstrijdniveau) en het behalen van het brevet met een Monsun van 1,6 meter wil ik me nu ook buiten wat gaan richten op het kunstvlucht-gebeuren. Dus de stoute schoenen aangetrokken en voor een leuke prijs in de opruiming een nieuwe Graupner Saphira opgeduikeld. Dol enthousiast natuurlijk maar de uitsparingen voor de servo's zijn weer een broodje speciaal lijkt wel. De beoogde digitale Graupner DS-3328 BB servo's zijn toch wel redelijk boven het budget en 3,5x de kosten van de bouwkit zelf. 8O De rest van de setup is ook redelijk budget met een 790W 42mm 980Kv buitenloper, 60A regelaar en de 4S/3400mAh LiPo's uit de Monsun. Voor een eerste avontuurtje met kunstvlucht wil ik niet gelijk 800 euro investeren. Als het bevalt komt er een SebArt 50E (welk model weet ik ook nog niet ;)).

    Er is te weinig vlees voor een standaard maat servo's en mini servo's als de HS-85 lijken me niet krachtig genoeg voor een kist van deze omvang. Zijn er nog andere betaalbare alternatieven of is het verstandiger om een het gat uit te frezen en een nieuw bevestigingsrandje bij de servo's te lijmen?
     
  2. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Moet je anders even Alexzzz vragen. Die heeft dit kistje dacht ik ook gehad. :)
     
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ja, er is ook een draadje van op dit forum maar dat heeft betrekking op dezelfde kist maar dan op brandstof: Phoenix Jupiter. Merkwaardig genoeg passen daar wel gewone servo's in (in de handleiding doen ze er zelfs gewone S3001's in :?). Maar ik zal Alex eens vragen. :thumbsup:
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hs 85 mg zijn krachtig zat, zitten ook in mijn Angel S50 op de rol en hebben daarvoor een in een Funtana S40 op rol gezeten, die heeft 4X zo grote roeren.
    Ik heb 5245 op rudder en hoogte.

    De hitec's zijn niet de meest preciese, en hebben een lage resolutie en zijn niet al te snel.

    Ik zou nu naar de Graupner DES kijken, de DES 676 BB bijvoorbeeld.
    26g, 4,4Kg, 0,07 s/40°

    Edit: Link, http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p6447_Servo-DES-676-BB.html
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  5. hezik

    hezik Guest

    De opties hierboven zijn allemaal goed.

    Wil je meer keuze, de Graupner 8077's zijn ook prima dingen, nog net iets goedkoper.
    http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=5149

    Geloof het of niet, gewoon 3001'tjes zou ook echt prima kunnen.

    //edit
    ik moet leren lezen
    Voor rolroeren heb je niet zo heel veel kracht nodig hoor. Op m'n 2 meter derwisj waar ik vorig jaar de 2e plaats mee haalde in de C, stonden de graupners uit deze post en dan op 4.8v, dus 'slechts' 4.2kg (voor 2 meter).

    Op m'n WindS (1m74 spanwijdte) heb ik Futaba 9650's gezet, die zitten maar rond de 4kg op de 5.5v waar ik ze op gebruik.

    De 3kg die HS-85 leveren, zou echt wel genoeg zijn voor rolroeren, volgens mij.

    Neem aan dat voor rudder/hoogte wel standaardservo's toepasbaar zijn?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jul 2009
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wij vlogen hem ook op electro. Graupner 8077 servo's deden het prima op alle roeren. Die uitsparing zijn heel makkelijk groter te maken hoor:)
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik op veel kisten de Hitec 225 BB/MG , zit je met 6V ook op 5 kg .

    Mvg Johan
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    @Hezik: Nope, alle servo-uitsparingen zijn 33x15mm.

    @Alexzzz: Dat idee had ik ook al. Maak je dan een compleet frame rondom de servo of alleen een plaatje op de plek waar de montageschroefjes komen?

    Bedankt voor de snelle antwoorden. :thumbsup: De DES-reeks van Graupner had ik al bekeken en wil ik op zich wel een keer proberen. Als 4kg al ruim genoeg is dan zijn er inderdaad veel meer opties. Ik ga wat rondneuzen hier en daar.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    uh, gewoon het reeds bestaande gat groter maken, dan kun je ze er zo inschroeven zonder verdere werkzaamheden?
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee, dat lukt niet. :? Langs de zijkanten zo'n 3mm hout, waar de schroefjes komen slechts 5mm. Dus als ik daar resp. 2,5mm en 3,5mm weg haal dan is dat niet genoeg.

    Na een dagje overdenken heb ik toch maar gekozen voor de Graupner DES. Het beste van twee werelden: Budget-verantwoord en toch digitaal. Voor die paar euro meer dan de HS255BB/MG wel zo verstandig denk ik. En een "direct fit" oplossing. ;)
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Even een paar weekjes vakantie en de boel opnieuw bekeken. Bij het kiezen was toch wel de "direct-fit" voor mij het belangrijkste. Dus de keuze tussen de Hitec HS225 en de Graupner DES676. Gezien mijn zeer goede ervaringen met Graupner servo's in mijn Monsun en Super Dimona (allemaal ook digitale DS-uitvoeringen), de grotere stel- en houdkracht, de iets hogere snelheid en dus digitaal worden het de Graupners. Gewoon via de lokale winkelier voor 29 euro per stuk, iedereen blij (voor die paar euro verschil haal ik het liever om de hoek ;)).

    Nogmaals bedankt voor jullie adviezen en suggesties. Komende week even bouwen en dan vliegen en oefenen. :yes:
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Let wel op het CG, ik meen dat ie volgens de handleiding te staartlastig was.....
     
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    De hitec 225 zou ik niet nemen... Is niet zo een super servo, ik was er in het begin wel tevreden van maar hun centers zijn echt niet goed.
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Check, dat heeft me bijna mijn Super Dimona gekost. Daarvan moest het zwaartepunt maar liefst 2,5cm meer naar voor. Als gevolg van een verkeerde opgave in de bouwbeschrijving was het bij de eerste vlucht alleen mogelijk te prophangen, vol down hielp nog weinig. Uiteindelijk hard plat op de grond neergekomen en een gekraakte vezelromp. :evil: Voor de Gee Bee R2 in aanbouw neem ik dus de adviezen op diverse forums ter harte en mocht er geen info zijn dan zorg ik er wel voor dat een nieuwe vlieger het CoG toch enigszins voor de opgegeven CoG ligt. Beter te zwaar in de neus dan in de staart. ;)

    Overigens komen er al iets zwaardere accu's in. Standaard adviseert Graupner de 4S 3200mAh maar in mijn Monsun zitten de 4S 3400mAh LiPo's dus die komen ook in de Saphira. Sowieso dus al wat meer gewicht in de neus. :D
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ik maak de 1e vlucht altijd met een voorlijk zwaartepunt tov. de handleiding, nooit aannemen wat er in de handleiding staat. Te voorlijk vliegt lastig, te achterlijk domweg niet. Dus voorlijk beginnen en dan naarmate je er meer mee vliegt, het zwaartepunt verder naar achteren halen.

    Het zwaartepunt is sowieso nooit een vaststaand iets en ook sterk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Bij m'n WindS ben ik voorlijk begonnen en steeds verder naar achteren gewerkt tot ik merkte dat ie niet lekker meer vloog. Ik merk dat ik een ietwat achterlijk zwaartepunt vaak prettiger vind vliegen, maar dat kan dus van persoon tot persoon schelen.

    Oftewel: gewoon mee experimenteren en voorlijk beginnen. Bij de 1e vluchten zijn, in mijn ervaring, vooral domp en zwaartepunt belangrijk. Ik begin met een voorlijk zwaartepunt en controleer dan de domp. Is dat goed, dan ga ik het zwaartepunt verschuiven.

    Pas als je domp en zwaartepunt helemaal hebt zoals je het wil, kun je aan de rest van de trimwerkzaamheden beginnen, wat mij betreft..
     

Deel Deze Pagina