Ik ben op zoek naar een niet al te dure, maar toch goede en gemakkelijke zender. Hierbij had ik gedacht aan de futaba10j of de futaba t12k. Zou 1 van deze 2 een goede keuze zijn volgens jullie? Eventueel mag het ook een spektrum zijn van minstens 6 kanalen, maar ik ken eerlijk gezegd niet zo heel veel van zenders. Alvast bedankt.
Heel eerlijk gezegd kun je alleen zelf die vraag beantwoorden. Kijk goed wat je wilt gaan doen met de zender en besluit dan wat daar het beste bij past. Ga ook in de winkel even de zender vasthouden, dat zegt meer dan 1000 woorden. Zelf vlieg ik reeds 19 jaar met Futaba en ben er zeer tevreden over, nooit "storing" gehad. Andere gebruikers vinden Futaba vreselijk, zoveel mensen zoveel meningen. Op de Futaba website kun je precies zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende typen. Grt, Arnoud.
Bedankt voor de info. Ik heb nog een graupner liggen en ik denk dat ik daar nog even mee verder ga. Mvg
Ik heb zelf 2 oudere Futaba zenders. Die doen alles wat ik wil op 1 ding na, dit is het niet uniek maken van een model in de ontvanger/zender. Hierdoor kun je bij de Futaba model 1 in de zender actief hebben terwijl je met model 2 wilt gaan vliegen (dan wordt je model met foutieve instellingen aangestuurd). Bij bijv. Spektrum is dit wel geregeld. Als ik toe ben aan een andere zender dan zou het zomaar eens de 8CH Spektrum kunnen worden om deze reden.
Spektrum is een achteruit gang op futaba . Spektrum heeft teveel zwakheden . Zelf een 7 jaar Spektrum gevlogen en nooit echt tevreden geweest . Futaba is wat oudbollig maar goed en retebetrouwbaar. Zelf vlieg ik nu jeti ds 16 . Een zender die me over 10 jaar nog prima dient .
Als je voor Futaba gaat , neem dan minstens een Fasst systeem. Misschien ook makkelijk om je advies gegeven is te weten wat je er mee wil gaan besturen. Wil je heel veel waar voor je geld en je gaat meerdere modellen vliegen kan je ook gaan denken aan een Fr_sky Ethos. Is momenteel erg populair vanwege de scherpe prijs .
10cg staat inderdaad te koop... dat is een andere dan de 10J. maar ik heb zelf jaren zo'n 10cg gehad, erg prettige zender. vind ik zelf.. ik gebruik hem nog steeds als leerling zender
Zender is een persoonlijke keuze, ikzelf hecht veel waarde aan kwaliteit en degelijkheid Aanschaf van een zender vind ik persoonlijk iets wat je niet moet overhaasten, de software en ergonomie moet je liggen De een gaat naar de winkel en koopt iets wat hem word aangeraden, ik wist voor mezelf al heel lang wat ik wilde, het was duur maar ik vind het het waard en zou niet snel een andere keuze maken als ik nu weer een zou moeten kiezen. een keuze tussen futaba en spektrum is een makkelijke…… ik vlieg nog liever met een futaba F14 op 35 mhz dan met een spektrum !! Ik heb al diverse kisten de grond in zien gaan en van allen met een onverklaarbare storing was met Spektrum Frsky X-20 bied idd veel waar voor je geld, ik heb er hier nog een liggen maar persoonlijk zou ik geen seconde twijfelen en een paar tientjes meer neerleggen voor een Jeti DS 12, of Vergelijkbare (qua kosten) Futaba of Graupner maar nogmaals, het is een persoonlijke keuze
Wat zijn die “zwakheden “ dan Serge? Ik hoor heel veel mensen negatief over Spektrum, terwijl ik er al jaren mee vlieg (DX7) met van alles,van indoor tot 3D heli’s en vliegtuigen, ook zelfs icm Orange ontvangers en nog nooit gekke storingen of andere problemen gehad!
ach elk merk zender kan ooit wel eens een probleem geven, vaak ligt het dan ook niet specifiek aan de apparatuur maar aan iets anders.. maar toch.... ik heb al diverse toestellen de grond in zien gaan met als reden "onverklaarbare storing" oftewel het wegvallen van verbinding, en ruim 90% van die gevallen ging het om een Spektrum maar goed, dat kan toeval zijn natuurlijk
ik moet zeggen, dat ik bij spectrum gebruikers bijna continu de bind plug wel ergens in de buurt zie liggen.. waar ik zelf letterlijk nog nooit een ontvanger heb moeten herbinden.. (ik heb futaba) persoonlijk zou ik daar jeuk van krijgen.. ik heb het er niet op dat de verbinding blijkbaar zo fragiel is. verder zie ik meestal voedingsproblemen als een toestel onverklaarbaar ontvangst lijkt te verliezen.. maar dat is merk onafhankelijk
Met ondanks 4 sattelieten en goede stroomvoorziening nog clitches hebben als er een zender tussen toestel en mijn zender kwam . Telemetrie die na 300 meter niks meer doorgeeft . Spontaan binding weg Nee Spektrum komt er bij mij niet meer in . Te veel gerotzooi en armoedige satteliet kabeltjes welke zo voor sluiting kunnen zorgen en daardoor geheel ontvangst weg . Het is en blijft de meest rampzalige troep wat je kunt kopen op radio gebied .
nou... dat behoeft geen verdere toelichting en dat is dus jouw eigen ervaring ? en een verhaal van horen en zeggen.. tja, ikzelf heb alleen ervaring met een DX6i en deze vond ik voor de flightsim best prima, maar was er al snel over uit dat ik er nooit een echt model mee zou besturen.... op de club 1 keer iemand een spektrum kapot zien gooien van woede omdat hij alweer een Extreme Flight toestel verloor doordat de verbinding ineens compleet weg was na de crash even wat bespreken natuurlijk en het was vrij snel duidelijk dat het enige wat niet nieuw was waren de zender en ontvanger...... en 5 seconden later lag de zender dus ook in delen in de afvalbak het zal best goed zijn maar persoonlijk sla ik dit merk over