Welke houtbouw vliegende vleugel zwever?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door bdoets, 2 sep 2022.

1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik ben op zoek naar een houtbouw kit voor een goede vliegende, vliegende vleugel zwever. Omdat ik mijn Pulsar 250 vrij grondig heb gemold zou het leuk zijn om hem te vervangen door een vliegende vleugel, want dat heeft wel mijn voorkeur. 250 cm vind ik een mooie maat, 200 tot 300 cm kan ook. Geen plank, en bij voorkeur geen Horten - ooit een Parabola gebouwd maar die vond ik niet lekker sturen en vaak slecht zichtbaar. Pijlvleugels met winglets hebben mijn voorkeur. Electromotor erin, voor of achter mogelijk. Ik denk ook een beetje aan een Flying Cloud, maar heb eigenlijk weinig idee of die echt goed zweeft. Spoilers vind ik fijn maar niet echt noodzaak.
    Heeft er iemand een speciaal idee, dat mij tot dusver is ontgaan?

2. Jeroen L.

Jeroen L.

Lid geworden:
    28 dec 2009
  3. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Re-design... Naar mijn ervaring valt het lang niet mee om alle electronica in de daarvoor beschikbare ruimte van de Up to you -vc te krijgen... om maar te zwijgen van de noodzakelijke cg correctie als je wisselt van zwever naar electrozwever.
    Het plaatsen van de electronica is trouwens bij meerdere romploze zwevers problematisch.

4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Heeft dat iets met je verleden te maken?

jan.

5. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nou... ik vloog inderdaad jarenlang met 1:1 delta's voor ik ontdekte dat ik dat voor rc modellen óók de aardigste vorm vond. Nou zitten er wel meer kanten aan mijn verleden maar dat bedoel je denk ik niet...

Er komen hier trouwens opvallend weinig reacties binnen vind ik. Vliegende vleugels zijn in ons land niet erg populair, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland. Maar die hadden dan ook o.a. de broers Horten tot voorbeeld.

6. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
  7. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002

Ik ben ook niet zo van de vliegende vleugels . . .

Een beetje zoeken moet toch wel kits opleveren?

Vragen aan de man van Redesign Flugmodelle levert misschien ook wat op?

Succes!

jan.

8. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
  9. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
  10. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb het persoonlijk niet zo op planken, en ook niet op Hortens. Dat heeft te maken met eerdere ervaringen, het zou natuurlijk kunnen dat er Hortens of planken zijn die beter scoren dan mijn eerdere exemplaren...

Ik hou van dingen die langzaam (kunnen) vliegen, goed zichtbaar zijn en duidelijk koersstabiel (winglets en pijlstelling dus) en licht (thermiek).

Veel vl.vleugels zijn echt lastig om een batterij te wisselen, vaak moet de hele romp van de vleugel geschroefd worden of de vleugel gedeeld. Een klepje in de romp zou dan fijn zijn, maar een klepje op de vleugel kan ook.
    Redesign had ik me veel van voorgesteld maar juist op dit punt valt hij flink tegen.
    Ik heb een Eyecatcher van Schweissgut, mooi en leuk, maar die vliegt best snel. Mijn recent gebouwde Soleo vliegt fraai, maar is vrij zwaar (en de door de fabrikant aangeraden aandrijving is krap).

De Killer Hai vind ik persoonlijk niet mooi, maar het lijkt me ook meer een racer dan een thermiektoestel.

Kortom, de ideale vliegende vleugel moet ik nog vinden.

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja die heb ik goed bekeken... blijft een plankvleugel. Maar hij zit zeker binnen mijn interessegebied, ook omdat de fabrikant in de buurt zit...

12. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
  13. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Die eerste is een Schweissgut, ik weet niet precies welke... die Pfeil lijkt me goed ontworpen maar gezien de ruime romp en overvloedige beplanking meer een racer dan een thermieker.
    Maar, leuk dat er een beetje leven komt in dit draadje...

Bij de foto's over de Pfeil zie ik ook het Bunte Huhn, eigenlijk een plankvleugel maar met prachtige lijnen, heb ik ooit half afgebouwd maar kwam toen tot de ontdekking dat ik hier nooit de voorziene lipo in kwijt kon (vanwege de omvangrijke vleugelverbinding, ik wilde 'm gemotoriseerd maken), ik heb 'm half afgebouwd verkocht.

Ik had inmiddels ook een kort WhatsApp gesprekje met Sebastiaan van RC Europe over de Möve. Misschien moet ik die toch heroverwegen. Er zijn er een stuk of 13 van verkocht. De e-versie heeft een trekschroef met korte bladen (vanwege kort neusje). Het zelfstandige hoogteroer vind ik wel wat, en volgens de tekst (niet zichtbaar op de fotoos) heeft hij ook een negatieve knik, heb ik een zwak voor...

Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
  15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja maar dat is een echte plank... ga ik niet meer aan beginnen...

16. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
  17. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Okee. Ik heb er zelf ook een Leuk ding, maar geen thermiekvlieger, althans niet op mijn poldergrondclub.
    Mijn Pulsar 250 was dat wel dus ik zou die kwaliteiten graag bij een vliegende vleugel zien.

18. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Sweissgut heeft meer modellen hé.....

19. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
  20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    De Cebulon heb ik nooit in handen gehad. De up to you -vc heb ik gebouwd, en nog nooit gevlogen. Ik heb de grootste moeite om de electronica er in te proppen, en bij de wissel van electro naar zweef vv (wat me een erg aantrekkelijke optie leek) blijkt de verandering van het cg me voor tot dusver onoplosbare problemen te plaatsen.
    Maar misschien doe ik het allemaal helemaal fout hoor. Ik moet zeggen dat de Up to you -vc wel allerlei slimme bouwtechnische trucs heeft.

Deel Deze Pagina