Misschien krijgen jullie deze vraag voor de 100ste keer, maar ik wil hem toch even stellen: Na tien jaar ga ik weer beginnen, maar nu wil ik weten in welke klassen er nog competitie is, ofwel moet ik een 1:10 200 mm kopen of kan ik met een 235 mm ook leuk wedstrijden rijden. Tien jaar geleden reed ik NK 1:8, maar dat was toen wel begrotelijk. Hoe is het in Nederland gesteld met de competities?? Alvast bedankt voor de moeite
Mja... het is allemaal een beetje uitstervende.... De 235mm is al zowat opgegeven, ik vrees dat we volgend jaar er niets meer van terug zien. De 200mm is "verschrikkelijk populair" maar tot op heden is er weinig animo binnen de NOMAC. Ook zijn er foute beslissingen genomen waardoor het afgelopen seizoen de NOMAC niets geworden is en heeft de ICC daar goed op ingespeelt. De 1:8 sukkelt een beetje door. Mensen klagen over de prijzen maar als ze uiteindelijk iets in de regelgeving daaraan kunnen doen gebeurt er weer niks... om er droevig van te worden. Zoals het er nu naar uit ziet kunnen er volgend jaar maximaal 54 man aan een NK mee doen in 2 klasses maar dat is al meer dan de 2 klasses 1:10 bij elkaar.
Roelof, Bedankt voor je antwoord, al is het niet al te hoopgevend;-) "For ol'times sake" neig ik toch naar de 1:8, maar qua kosten zal het wel een 1:10 worden. Heb ik alleen nog een vraag: is een nieuwe Impulse Pro met een SX-12RE Turbo erg veel slechter of langzamer dan de 705 of moet ik gewoon het nieuwste spul kopen? groet, Ericjooo
Ik kan je 1 ding zeggen dat de 1:10 200mm niet veel goedkoper is. Als je op hoog niveau wilt rijden heb je zeker om de 2 wedstrijden een nieuwe motor nodig. Ik had begrepen dat die dingen "onder je reet" weg slijten. Bandjes mogen misschien kleiner en goedkoper zijn maar ze slijten ook wel wat sneller. Dat men denkt dat dit op wedstrijdniveau goedkoper is is nog te bezien..... Impulse Pro of een 705. Mijn idee is geen van beide maar neem een Mugen MTX3. De Mugen is net zo duur als eennieuwe 705 maar hij is wel af, standaard uit de doos is die al kampioenwaardig terwijl je bij Serpent altijd in de verlijding wordt gebragt om de div. upgrades te kopen. Wil je voor een Serpent gaan, ga dan direct voor de 705. De aanbiedingen bij Pkracing (300 euro) voor Impulse Pro geeft al aan dat ze dit model uit het assortiment willen gooien. 1:8 wordt volgend jaar wel weer leuk zoals de rijders het willen. 6 wedstrijden, 1 schrap en 1 reservedatum moet genoeg kansen geven voor een leuke competitie. Hoe het met de 1:10 gaat verlopen weet ik nog niet. Uiteraard moet je ook even bij je club kijken hoe de clubkampioenschappen zijn en je klasse goed ondersteund wordt.
Het begint me allemaal een beetje te dagen;-) Enig probleem is dat ik altijd Serpent heb gereden en er m.i.hiervoor tijdens races ook altijd onderdelen zijn te krijgen (heb namelijk geen budget om een hele koffer onderdelen mee te slepen. En ja, de 1:8 blijft wel trekken, maar volgens mij moet ik dan ook niet meer met een Vector aankomen en toch voor een 950 (of een Mugen;-) kiezen. Heb jij zelf ervaring met de 1:10 klasse of ben je een echte 1:8 diehard?
voordeel van mugen is dat de onderdelen zelf wat goedkoper zijn als bij serpent.. dus koop je misschien ook wel wat extra onderdelen...
Serpent is makkelijk verkrijgbaar maar ook (nog steeds) makkelijk breekbaar :roll: Mugen valt best mee, 2brothersRC maar ook Modelsport Hoofddorp heeft alles in huis om je te ondersteunen. Ik rij ook Mugen (MRX3) maar heb echt geen koffers met onderdelen nodig. Het heeft wel nut dat je enkele onderdelen in de aandrijflijn gaat vergelijken met Serpent onderdelen. Op de MRX3 past bijna de hele aandrijving (snaren en poelies maar ook dogbones) van een Vector. Ga zeker niet voor een VeteQ en een Vector(NT) is ook al oud. De 950 en de 950R is de huidige standaard voor hun met de volledige ondersteuning.
Je kan ook nog Picco 1:8 gaan rijden bij www.intermodelbouw.nl verkopen ze ze het goedkoopst en die heeft ook het meest verstand er van.
en kun je maar bij 2 winkels in nederland terecht... (geloof ik) picco is leuk, maar weinig leveranciers.. en 'k denk dat toch wel belangrijk is...
Mja... voor mij geen Picco meer. Ik dacht toen over te stappen naar hun motoren omdat ze betrouwbaar waren maar vooral ook goedkoop, dus ik had een G1-Pro gekocht. De 1e knalde bij zijn eerste race al de drijfstang kapot en de bij de 2e set brak de cylinder in 2 stukken bij zijn 1e race, was even 1000 gulden weggegooid geld. Intermodelbouw wilde als vertegenwoordiger geen garantie geven. Minishop in Belgie als officiele distributeur scheepte mij ook al af met het verhaal dat op racemotoren nooit garantie zit en een mailtje naar Picco zelf gaf wel bevredigend antwoord maar ik moest mijn motor bij Minishop inleveren die weer in discussie ging. Voor mij hoefde het niet meer. Nou, nooit meer een Picco ! Overigens vind ik garantie binnen deze vorm van hobby/sport zwaar triest :cry:
Ha die Eric, Ik meng me ook maar even in dit verhaal ... Als je weer op top niveau wil presteren dan heb je keuze uit Serpent, Serpent en Serpent indien je weer in de koningsklasse actief wil zijn. Het is m.i. het enigste redelijk betaalbare topmerk (omderdelen) na een vrij dure aanschaf. Ik zou zo zeggen "kijk eens naar de race-uitslagen, need I say more?" Je kan natuurlijk gelijk een 950R kopen maar dan ben je direct +/- 1500 EUR kwijt (all-in). Je kan daarnaast natuurlijk ook gewoon voor een goede Verctor NT / Veteq of Vector V serie (upgrade 2002) gaan ... Ik weet niet waar je woont maar als het in het noorden is stuur me maar eens een bericht. Pieter
euh ik wil niet vervelend doen hoor, maar..... kijk eens naar de resultaten van het laatste wk 1/8 in de USA..... http://www.rbproducts.com/results2003/Cincinnati0903.htm slechts 2x serpent.... de rest is kyosho en mugen.....
das altijd maar weer afwachten wat zo'n nieuwe auto gaat doen.. denk toch dat hier in .nl je met de mrx3 'n heel eind kan komen.. d'r zijn ook enorm veel extra onderdelen voor te krijgen wat denk ik wel weer leuk is....
Men denkt dat de enige verkrijgbare merk in dit soort klasse een Serpent is omdat de winkel op de hoek het kan leveren. Powerpete weet dat ik met beperkte kosten/onderdelen 1x per maand bij hem kom om mijn Mugen te laten rijden. Even verder kijken en niet bang zijn dat je zonder onderdelen komt te zitten (gebeurt toch niet) en je kan alles rijden. De soort auto's hier in nederland verkrijgbaar: - Mugen MRX3 - Picco Speed - Serpent 950 - SMP Slide - HPI Proceed En binnenkort ook de Kyosho Fantom Gewoon zoeken en je zult zien dat het meevalt.
Bedankt allen voor jullie ideeen, begin nu toch wel en beetje te twijfelen: een tweedehands 950 voor 650 Euro (incl.motor, opties en res.ond.) of een dikke 1000 Euro voor een Mugen of HPI. Ik denk dat ik dan toch eerst maar weer even met een tweedehandsje aan de slag ga. In ieder geval nogmaals bedankt, zie jullie wel op de circuits;-)
Zit nog een beetje te twijfelen tussen Apeldoorn en Gouda (kom zelf uit Amersfoort, dussss...), ben eigenlijk op zoek naar een club waar men het leuk vind om een beetje competitie te rijden. Kan er alleen niet echt achter komen waar de clubwedstrijden ook leuk zijn. Weet iemand iets van deelnemersaantallen bij de diverse clubs, ofwel waar gebeurt nog wat?