Welke lipo’s in een asso B44.2

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Treb666, 12 sep 2024.

1. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Ik ben een oude asso B44.2 aan herbouwen en zit met een vraag betreffende de lipo’s.
    In de wagen passen 2 kleine lipo’s. Wat voor lipo’s worden over het algemeen gebruikt, zijn dat 2 1s lipo’s in serie of 2 2s lipo’s parallel?
    Ik heb voorheen 1/10 onroad gereden met 1 lipo 2s dus heb geen ervaring met 2 batterijen bedrading.
    Alvast bedankt voor rx’s

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    OK, even gezocht. De auto heeft ruimte voor een zgn saddle pack. Dat zijn 2 kleinere 1S pakketten die in serie tot een 2S accu komt.
    Ik vrees dat die accu's nog maar moeilijk te vinden zijn. Ik las ook dat er een shorty conversion was.
    Red RC » Schelle B44.2 shorty battery conversion kit
    Ook dat was alweer 10 jaar geleden dus Ik vrees dat ook dat niet te vinden is. de meest dichtbijzijnde is toch de shorty pack.
    • Dimensions: 94mm (L) x 45mm (W) x 25mm (H)
    Dan zou je moeten kijken of je zelf wat kunt knutselen.

Nog even gekeken. Gens Ace zou nog iets in het assortiment hebben maar het meeste lijkt alleen in de US verkrijgbaar
    Gens Ace 5700mAh 7.4V 60C 2S HardCase Lipo Battery Pack With 4.0mm Bullet | eBay

Laatst bewerkt: 12 sep 2024
  3. Rchobbes

Rchobbes

Lid geworden:
    15 dec 2018
    Ik gebruik in de mijne, een turnigy nano-tech shorty 4200mAh 2S2P 65-130C

4. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Thks voor het zoeken zeker wat betreft de conversion kit, die had ik nog niet gevonden.

5. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Top, ga zoeken

6. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Heb de lipo gevonden en idd de goede afmetingen. Plaats je contragewichten om de wagen in balans te houden of plaats je je 2 lipo’s waarvan 1 aangesloten?

7. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Oeps iets te vroeg gejuicht, lipo niet beschikbaar

8. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
  9. Rchobbes

Rchobbes

Lid geworden:
    15 dec 2018
    linksachter zit mijn motortje en rechtsachter de batterij, voorin de esc rechts en links ontvanger

10. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    De shorty is op het moment een veel gebruikte maat accu en is dus overal te vinden.

11. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Thks maar in de b44.2 zit een super shorty. Lengte 70mm en deze zijn bijna niet te verkrijgen in NL.
    In ieder geval bedankt voor de rx

12. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
  13. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024

14. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Even een update: ik heb Hpi super 2s shorty’s gevonden. Nu kijken of ik de auto gebalanceerd krijg.

15. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Standaard is die auto gemaakt voor een saddle pack, je kunt ons ongelijk geven maar in die tijd bestonden de shorty's nog niet eens, laat staan super shorty's. Origineel komt de saddle pack nog van 2x 3 NiMh sub-C cellen. En ik kan het weten want ik heb nog met dergelijke auto's gereden.

Nogmaals: veel auto's uit die tijd maakten gebruik van een saddle pack en ze zijn in LiPo nog wel verkrijgbaar maar lastig. Overigens met NiMh sub-C cellen die je vandaag de dag nog wel makkelijk met capaciteiten tot 5000mAh kunt kopen kan je ook je doel halen en meet authentiek zijn.

Kijk, op zich goed dat je dat gevonden hebt, ik heb er even naar gezocht: Turnigy nano-tech Ultimate 2600mAh 2S2P 90C Hardcase Lipo Super Shorty Pack (ROAR en BRCA Goedgekeurd) (hobbyking.com)
    Heel leuk als een moderne oplossing maar zeker niet origineel bedacht voor dit soort oude auto's. Inderdaad zie je vandaag de dag meerdere shorty varianten om rijders meer opties voor de huidige auto's te geven.
    Een capaciteit van 2600mAh dat dan prima voor een stock motor is (ik rij met mijn F1 met een 21.5T motor een 1800mA weg in 7 minuten) maar heb je een wat snellere motor zal je weinig rijplezier hebben. Overigens zou ik dat niet willen gebruiken omdat de spanning aan het eind van de rit nog verder ingezakt is tov een accu met een grotere capaciteit, een standaard shorty heeft het dubbele aan capaciteit. Maar dan zou je er 2 parallel moeten zetten waarmee je ook je balansprobleem oplost. Hey, aan beide zijden een pack, hoe heet dat ook alweer.... oh ja, een saddle pack.

16. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Nogmaals bedankt voor de rx’s en ze parallel te schakelen was het eerste plan maar omdat de hpi’s 5600mah zijn bedacht ik later ze 1 voor 1 te rijden vandaar de opmerking qua balanceren. Weet ook niet of dit gaat werken maar dat zien we dan wel.
    Nog even voor de duidelijkheid, ik ben opzoek naar mogelijke oplossingen en zeker niet om iemand ongelijk te geven. Weet niet op welke teen ik heb gestaan.
    Nogmaals bedankt en geniet

17. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Zeker weten dat ze 5600mAh zijn? Ik heb even gegoogled want een super shorty met 5600mAh is onmogelijk en kwam ook nergens een HPI super shorty tegen, wel kwam ik hierop uit: #106400 PLAZMAPRO 7.4V 5600mAh 95C LiPo Saddle Pack 40.7Wh. (hpiracing.com)

Dit zijn dus geen super shorty's maar dit is echt een saddle pack, 2 pakketten van 3.7v die in serie een 2S pakket vormen.

18. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Je hebt helemaal gelijk. Het zijn idd saddle packs maar begrijp ik nu goed dat ik de hardcases in serie moet zetten om 7,4v te halen? Op elke hardcase apart staat 7,4v 5600mAh dus ik dacht niet in serie zetten. Kan je het verduidelijken want mij begint het nu te duizelen?
    Grt en alvast bedankt

19. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ja, de 2 pakketten worden als 1 accu gezien en wordt dan ook als 2S aangeduid.

De kabel die erbij afgebeeld is laat ook een doorverbindkabel zien met een ader naar de balansstekker. Ik vrees dat je voor in de auto zelf een doorverbindkabel moet maken maar dat moet geen probleem zijn.

20. Treb666

Treb666

Lid geworden:
    2 jul 2024
    Hoi Roelof, super bedankt zal ze in serie schakelen met bijgeleverde kabel. Balans issue ook getackeld. Blijft voor mij onbegrijpelijk waarom ze niet 3,7V op de afzonderlijke pakketten zetten.
    Grt Robert

Deel Deze Pagina