Beste allemaal, Ik heb een fatshark 250 mw zender zie foto Deze heeft een audio ingang maar wat voor microfoon kan ik hier op zetten? Hoeft geen top geluid te zijn en mono is prima, Het gaat me er om dat ik motor toerental en eventueel windgeruis kan horen zodat ik de snelheid kan inschatten ( met name met landen lijkt me dit prettig)
De audio ingangen zijn bedoeld voor lijn niveau (bijv. vanuit een camera - de microfoons + voorversterkers zitten daar al in) Ingangsimpedantie 10 kΩ, max. niveau 1 V pp. Als je een losse microfoon wilt gebruiken, zul je ook een voorversterker in de signaalleiding moeten opnemen, die bij volle uitsturing het signaal opkrikt tot 1 V pp. Om nog maar te zwijgen over de compressor/limiter die je daar ook graag bij hebt.
Bedankt Bruno als ik het zo hoor laat ik het geluid maar even zitten dan ;-) eventueel even opletten bij een volgende camera
Daar gebruik ik altijd een LM386 chip voor. Op eBay verkrijgbaar voor $0.10. Aansluitschema's zijn hier te vinden: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm386.pdf De eerste "typical application" met versterking 20 voldoet doorgaans prima voor electret microfoons (die je uit oude mobieltjes kunt slopen). Laat je niet afschrikken door compressors/limiters en andere opties. Het is echt veel eenvoudiger dan je denkt en weegt bijna niets. De microfoon kun je aan een draadje maken zodat je hem kunt verplaatsen indien nodig. Martin
Camera kopen waar al een microfoon op zit is nog makkelijker. Moet zeggen dst ik het nog nooit gebruikt heb en het ook niet mis. Heb voldoende andere info om die dingen te bepalen zonder continu herrie aan mn kop Compleet microfoontie met voor versterker zal er toch ook wel te koop zijn?
Dat dacht ik vroeger ook Dennis, maar weet je wat het is; je keuze wordt dan enorm beperkt. Doorgaans zijn alleen sommige kleine cmos camera's van een mic voorzien. In principe werkt de audio daarvan ok, maar ik vind de beeldkwaliteit altijd vrij slecht. (op basis van mijn beperkte ervaringen). Complete schakelingen zijn er wel, maar je moet toch nog knutselen met draden, stekkers e.d. Meestal knutsel ik een voedingsbordje voor de camera/vtx met audio erbij (LM386). Soms heb je verschillende voedingsspanningen nodig en/of filtering. Een klein printje met alles erop is dan het simpelst en weegt het minst. Persoonlijk vind ik FPV met audio wel nuttig. Je hoort inderdaad aan het windgeruis hoe hard je gaat. Niet grondsnelheid, maar luchtsnelheid; precies wat je nodig hebt om veilig langzaam te kunnen vliegen. Maar ik vind audio ook handig om te horen hoeveel gas je geeft, om het lipo-alarm te kunnen horen als de accu bijna leeg is en om servo-jitter in de gaten te houden. Meestal stop ik de mic daarvoor ergens binnenin het vliegtuig. Het is een persoonlijke keuze of je deze zaken liever visueel afleest op je OSD of het via audio doorgeeft (m.u.v. servo-jitter natuurlijk). Soms set ik het geluid uit, maar dan staat het in ieder geval nog op de DVR voor evaluatiedoeleinden achteraf. Martin
Ik heb ook zoiets gekocht op ebay maar die zie ik niet meer, maar deze is denk ik ook goed: http://www.ebay.nl/itm/FPV-Mini-Mic...raph-System-/221620475262?hash=item33999c157e Je moet ze ook nog voeden met 12V.
Altijd op ebay. Com kijken en het liefst op de PC dan vind je het meeste. App werkt ook niet zo lekker. Webversie op mobiel gaat. Zoek maar op " Mini Microphone security" dan kom je al een hoop tegen.
Kan goedkoper maar hier 1 waar je de print ziet. http://m.ebay.com/itm/Sound-Monitor...py-Bug-for-FPV-audio-/221829247039?nav=SEARCH
wat martin zegt, ik vlieg ook met audio ( geen osd) en het geeft je vel info..... jitter, rpm, lipo alarm, en absolute windsnelheid. soort van poor mans osd
Die bovenstaande eBay link ziet er wel netjes en klein uit. Alleen het werkt niet op 2s lipo's. Daarom freubel ik altijd zelf iets in elkaar en dat werkt ook perfect. Zo goed zelfs dat ik tijdens het vliegen geen onderscheid meer hoor tussen het lipo-alarm van mijn grondstation en dat in het vliegtuig. Dus dat was weer even schrikken gisteren toen het te vroeg afging omdat ik het per ongeluk op 3.7V had ingesteld Martin
Dikke kans dat je ergens weer 5v ziet. Sowieso zag ik een 5V regelaartje op de print. Edit: is een 8V regelaartje. Dus als je dit voorbij bent kan je er gewoon 5V opzetten. (wel het voorgaande deel onderbreken of helemaal verwijderen als het kan. Scheelt de helft aan print.) Meeste gebruiken 12V. Al zijn er blijkbaar uitzonderingen voor 2s lipo
Kijk, juist daarom knutsel ik zelf iets in elkaar wat voor mijn doeleinden precies goed is. Zo'n LM386 draait op 4 - 12V of 5 - 18V, dus kun je altijd zowel 2s als 3s lipo's aansluiten. Een bestaande print ombouwen vind ik zonde en is meer werk. Liever integreer ik het eea op de voedingsprint die ik toch al maak. Ik ben helemaal gek van deze chip, gebruik hem ook aan de ontvangstzijde als audioversterker. Wijd spanningsbereik, lage russtroom, lage vervorming, eenvoudig aansluiten. Top dingetje! Martin