welke motor en schroef op mijn boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door vandepoppe, 2 okt 2005.

1. vandepoppe

vandepoppe Guest

Ik heb een Graupner red stiletto met een Sonik rc max regelaar. Ik vind deze boot echt te traag en ik wil een andere motor met schroef. Welke motor raden jullie aan en welke schroef. Ik heb ook een 6cel 3600 accu. Wat is het beste om nu te veranderen om deze boot lekker veel pit te geven.

alvast bedankt

jorn

2. Powerpete

Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2002
    18 turns automotor bijv GM purple bull, met een 31 mm K propje beginnen en kijken of de regelaar t houdt..

3. vandepoppe

vandepoppe Guest

Ik heb nu een andere motor gekocht, een 23 turns nosram kogelgelagerd. Mijn boot is onderhand watergekoeld.
    Toen de eerste testruns, standaard schroef erop gelaten een 36mm graupner. De spoed weet ik niet maar de bladen staan onder een grote hoek(veel spoed). Hij vaarde ok maar de boot ging niet harder dan normaal. Toen een 38mm geprobeerd met dezelfde spoed. De motor werd plures heet en de boot ging langzamer. Toen had ik nog een schroef over, een 44mm met veel minder spoed. Hier deed hij het aardig op. De boot ging iets harder maar niet veel. Wat doe ik nou fout. Hoe krijg ik dit bootje sneller. Moet ik een iets scherpere spoed en een 43 of 44mm of kan deze motor mijn boot gewoon niet harder voortstuwen.

Even nog de specificaties van mijn boot:
    Type: Graupner styletto met V bodem
    Lengte: 85 cm
    breedte: 17 cm
    gewicht: Ongeveer 1700 gram

Alle suggesties zij welkom

4. Powerpete

Lid geworden:
    11 jun 2002
    prop is veel te groot, en waarschijnlijk kan je accu niet de stroom leveren die de motor nodig heeft om harder te gaan.... probeer eerst even een 33 mm propje, en kijk of je een Sanyo of GP accu kan bemachtigen...

5. vandepoppe

vandepoppe Guest

ik heb een intellect accu 3600 en hij was heel duur dus daar zal het vast niet aan liggen. en welke spoed raat je aan. en hoe hard denk je dat hij ongeveer zal gaan

6. vandepoppe

vandepoppe Guest

ik heb een intellect accu 3600 en hij was heel duur dus daar zal het vast niet aan liggen. en welke spoed raat je aan. en hoe hard denk je dat hij ongeveer zal gaan

7. veenendaal62

veenendaal62

Lid geworden:
    14 aug 2005
    we kunnen niet zeggen hoe hard hij zal gaan,dat moet je uitproberen.en die accu kan wel duur zijn maar dat betekent niet dat hij geschikt is om zo veel stroom te leveren

8. vandepoppe

vandepoppe Guest

ik ga eerst wel ff die 33mm schroef proberen. Mijn rc winkel zei dat ik een van de beste accus had gekocht.

9. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Je schreef : 6 Cellen accu ?

Geen 7 ?

Gerwin

10. vandepoppe

vandepoppe Guest

ik heb onderhand een 8 cellen 3600 intellect accu. Hiermee moet het toch een hoop meer pit krijgen denk ik. Wat schroef betreft weet ik het nog steeds niet. ik heb een zootje verschillende gekocht en ik kijk wel.
    Volgens mij kan je beter een te kleine schroef dan een te grote, klopt dat????

11. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Yep, dat klopt.
    En voor de rest : wat Peet adviseert klopt hoor !
    Daar kun je je rustig aan houden, hij runt met zijn broer een
    rc-winkel in Bussum, en is wat betreft BOTEN de "keizer van Holland"

Gerwin

12. vandepoppe

vandepoppe Guest

Zo ik heb de eerste testruns gevaren. Ik heb nu een 8 cel. Toen gingen we schroefen uitproberen. Ik heb er een aantal gekocht van Graupner.
    Alle schroefen waren niet goed. Ik maak ff een rijtje met wat ze allemaal deden. Ik heb twee soorten spoed, de waarde daarvan weet ik niet maar ik duid het maar aan met klein en grootte spoed.

32,5mm klein: veel toeren en kwam niet echt goed vooruit
    37,5mm klein: veel toeren en nog steeds niet traag
    40 mm klein: veel toeren, bellen en nog steeds traag
    42mm groot: met deze ging hij het hardst maar de motor maakte heel weinig toeren en de motor werd erg warm.

toen maar de standaard schroef geprobeerd
    32,5mm groot: bellen en niet vooruit
    Ik weet het ff niet meer hoor.
    Kan iemand mij helpen want ik ben al zo lang bezig.

Bedankt
    Jorn

13. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Dan rest er dus maar 1 ding :

Foto's aub !

Vooral van de achterkant, zodat we kunnen zien HOE de as
    uit de romp komt, en HOE VER die er uitkomt.
    't liefst een foto waarbij de romp op bijv. een tafel ligt, vlak dus,
    zodat wij de hoek van de as kunnen zien.

Puntje 2 : zwaartepunt ?
    Op ongeveer 28 % v/d totale romplengte? (vanaf achterkant)

Gerwin Brommer

14. vandepoppe

vandepoppe Guest

hoe plaats je foto :?:

15. Powerpete

Lid geworden:
    11 jun 2002
    foto ergens wegzetten op internet, kan bij www.imageshack.com of http://www.picturepuppy.com/

welke props heb je, als ik zo naar de maten kijk die je nu hebt heb je props uit de oude serie !!!, (455 en 451 serie) dat zijn geen props maar slagroomkloppers !!

bootje moet met een 33 MM K serie propje en die 8 cellen goed lopen, 40 is absoluut te groot, dat kost je een motor....
    http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2318.33 deze moet je hebben, de 2327 bestelnummers zijn de 1.6 spoed props en dus ook te groot..

enne die intellect gevallen,ben er nog niet kapot van probeer er eens echt stroom uit te halen.... dan zul je zien dat ze niet al te best zijn, had je dit gedaan met een GP 3300 of 3700 accu, waren je regelaar en motor allang in rook opgegaan !!

hoe heb je de boot verder afgesteld ??, drive recht ten opzichte van de kiellijn ??, stepjes al gescherpt..... zwaartepunt ?? enz enz

Gaarne wat meer info, hard gaan met een bootje is geen rakettechniek, maar je moet wel aan een paar basisvoorwaarden voldoen........Peet...............8)

16. vandepoppe

vandepoppe Guest

Mijn zwaartepunt is naar mijn mening goed. Ik heb hem op mijn hand gebalanceerd en het zwaartepunt is wel ongeveer op 28 a 30 procent.
    De schroef heb ik in een hoek van 13 a 14 graden ten opzichte van de kiellijn. Stepjes scherpen, hoe moet dat dan??
    Ik ga die schroef wel bestellen
    Jij heb toch ook een modelbouwshop??
    Kan ik ze niet bij jou bestellen. Bij mijn modelshop duurt het een maand voordat je bestelling binnen is. Dan kom ik ze vrijdag wel ff halen als het niet te ver is.
    Ik ben echt blij dat je me kan helpen, ik stel het zeer op prijs.

Hier ff een fototje
    http://www.photoduck.com/photo.aspx?id=41493
    Bedankt
    Jorn

17. veenendaal62

veenendaal62

Lid geworden:
    14 aug 2005
    volgens mij staat je as ten opzichten van je romp veel te schuin naar beneden

18. vandepoppe

vandepoppe Guest

Zo, ik heb vandaag het volgende gedaan:
    Ik heb mijn schroef bijna horizontaal tov de kiellijn gezet. Eerst een 33mm schroef geprobeerd, deze maakte zwaar overtoeren en kwam amper vooruit. Toen een 41mm met hele kleine spoed van een abc hobbybootje geprobeerd.
    Hij trok hem in planee en ging ervandoor als een gek. Deze schroef werkte heel goed. Ik was alleen bezorgt dat alles overbelast werd, maar de motor bleef mooi koel. Morgen een iets kleinere proberen.

Vraag: Kan je motor/regelaar ook doorbranden als hij niet heet word.

Ik ben wel blij want ik heb mn boot eindelijk eens vooruit zien gaan.

mzl

Jorn

19. Jon van Dijk

Jon van Dijk Guest

Kleinere prop als alles koel blijft??? :? , zelf zou ik voor een maatje groter
    gaan, tenzij je de snelheid te hoog vind. Maar de motor zonder dat ie
    heet wordt doorbranden is niet mogelijk. Zolang de motor handwarm blijft
    kan je gerust op die prop varen. Let ook op de regelaar dat die niet te
    warm wordt :!:

met vriendelijke groet Jon

20. vandepoppe

vandepoppe Guest

Ik ben het zat, die boot wil maar niet. Bij 2Brothers weten ze wat het is dus daar ga ik deze week ff heen. Mogen ze ff op en aan merkingen geven voor verbeteringen.
    Hopelijk kan ik dan eindelijk varen.

Deel Deze Pagina