Welke Prop Aquacraft Wildcat EP?

Discussie in 'Speedboten' gestart door Bastiaan1, 6 aug 2012.

  1. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Hallo,

    Ik heb een paar weken geleden een nieuwe Aquacraft Wildcat EP gekocht, leuk ding, trekt snel op en vaart circa 35 km/h.

    Link fabrikant: AquaCraft Wildcat EP Ready-To-Run Brushless 2.4GHz Catamaran

    Nu wil ik graag wat experimenteren met andere propjes (Graupner K-series), maar ik heb een 3mm aandrijfas, terwijl de Graupner K-series met Dog Drive voor een 4mm as zijn. Ik heb alles afgezocht naar een verloop/adapter hiervoor, maar dit kan ik nergens vinden.

    Nu is mijn vraag, moet ik hier zelf wat voor laten draaien/freezen of bestaat hier een kant-en-klaar oplossing voor?

    Waarschijnlijk hebben bezitters van de Aquacraft Hammer EP ditzelfde probleem.

    Alvast bedankt,

    Mvg Bastiaan
     
  2. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Nog even wat technische informatie:
    Motor: KV Rating: 1800kV
    Operating Current: 3.8A, 8V/DC (without loading, 8V/DC)
    Input: 3-S LiPo battery
    Max Current: 55A/15S
    Shaft Diameter: 4mm
    Motor Resistance: 37 miliohms
    Dimensions: 1.4x1.42" (35mmx36mm)
    Regelaar: 50A op 3S, 65A surge.
    Prop: origineel, 42mm, Spoed?, voor op 3mm flex-as.
    Accu: 3S, 3300mAh, 30C.

    Het betreft hier een ABS (wel vol met PUR) catamaran (denk ik) met dubbel roer, met onder de drijvers een brede strip (slag)vaster plastic.
     
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    wat ik al gezien en gelezen heb : koeling deugd niet!!!! motor zou gloeiend heet worden met die 42 mm prop eraan

    zag dat die koelingsbuisjes met een tie-rap tegen dat motorspant getrokken zijn ; wie o wie bedenkt nu zoiets ?

    voorleer ge gaat experimenteren met andere schroeven zou ik hier eerst een deftige koeling voor fabriceren voor de motor het begeeft


    je zal een uurtje moeten knutselen :messing plaatje als motorsteun en daarop 4 mm messing buisjes solderen zodat de warmte effectief wordt afgevoerd

    mvg
     
  4. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    3,2mm flexas kopen met 4mm / M4 propas ?

    M4 > Dogdrive verloopje erbij .... klaar.

    Beide op D E Z E bladzijde.

    Website : Hydro & Marine
     
  5. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Dank je HendricX!

    Dat ziet er goed uit!
     
  6. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb even mijn bestaande flex-as gemeten om een juiste keuze te kunnen maken.

    Gegevens:
    Flexkabel: L=230mm, D=3.05mm
    Verdikking, vast cilindrisch stuk: L=45mm, D=3.95mm
    Draadlengte: 27mm, M3 getapt
    Totale lengte: 300mm.

    Op basis van deze gegevens ga ik proberen een juiste as met M4 te vinden (DD).

    Als iemand advies heeft hoor ik het graag.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2012
  7. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb deze as uitgekozen, maar volgens mij is deze niet geschikt voor de Dog Drive voor 4,76mm (3/16") props.
    Hydro & Marine (de lengte van de draad is niet genoeg voor Dog Drive, prop en moer.)

    Na verder kijken ben ik deze uitgekomen:
    Hydro & Marine,
    echter deze is 5mm rond, wat weer niet in de buis (binnendiameter=4mm) past..

    Laatst genoemde as aanschaffen en 5mm naar 3,95mm afdraaien,
    of heeft iemand een andere oplossing?
     
  8. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik denk dat het een 3,2mm flexas met 4mm Welle en M4 draad (L=12mm draad) (hydromarine nr 10285) wordt, in combinatie met Dog Drive M4/10mm/T6 (11178 ) en Dog Drive Conus Adapter M4/4,7/10mm/T6 (11179).

    Echter voorzie ik 1 probleem: op de 12mm draad van de as komt eerst de 10mm lange drive dog, en dan heb ik nog 2 mm om de adapter op te plaatsen.. Dat gaat niet houden.

    Of zie ik dit verkeerd?
     
  9. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    kunt ook gelijk een set nemen ?

    nr: 10123 strut + flex-as dog-drive
    met een spannzange nr: 20215

    kost wel wat meer helaas, en je zal je oude as er eventueel uit moeten halen.
     
  10. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik ga op advies kijken voor de optie graupner 2319-2320-2321

    PS Het warm worden is tot nu toe geen probleem, de motor wordt wel warm maar het ligt er ook aan hoe je vaart natuurlijk.
    Ik ga kijken wat ik nodig heb om de bestaande koeling uit te breiden naar 4mm binnenmaat. Bedankt voor de tip!
     
  11. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Hallo Bastiaan ;

    het vergroten van de diameter zal zeker helpen
    maar wat vooral een verbetering zal zijn is als de warmte van het motorspant goed kan afgevoerd worden ;en op de huidige manier is dat eigenlijk niet het geval

    je hebt een alu spant waartegen alu buisjes zijn getrokken met tie-rap ( spanbandjes)
    nu is alu een redelijk slechte geleider voor warmte en is het contact met de wamtebron verre van ideaal !
    zo'n spantje maken uit een stukje messing of koper ( vb stukje regenpijp) en 2 messing 4mm buisjes op solderen is toch aan te raden

    om u een idee te geven: ik heb momenteel ook een 35-36 buitenloper 1800Kv en die wordt +/- 47° met een 37.5 mm graupner prop (op gekoeld spant)
    wel op 14.8 volt ,op 3s zou je wel wat groter kunnen

    ik zou dus voorzichtig beginnen mocht je er andere props op gaan uittesten,een 42 graupner gaat volgens mijn natte vinger beter presteren dan die 42 die er nu op zit:wink:

    mvg
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.013
    Locatie:
    Zwolle region
    @Bastiaan. Graupner staat nu niet precies bekend om z'n kwaliteit als het gaat om hardware. Voor kwalitatief goede hardware kies ik tussen H&M en Modellbau-Dortmund That's it.
     
  13. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    @Ben44: Goed om te weten dat er nog iemand met dit soort motortje werkt!
    De koeling ga ik inderdaad uitbreiden, ik zal ook de doorgangen van de slangen in de ABS romp groter moeten maken. Dit gebeurt denk ik met een ruimer, alleen kan ik aan de binnenkant er lastig bij. Misschien opboren met een staalboor? Of gaat het ABS hiervan scheuren?

    Ik ga op zoek naar een siliconenslang met binnendiameter 4mm.
    Tevens voor messing plaatje en 4mm buisjes.

    Ik heb gisteren (via een verloop) gevaren met de 42mm Graupner prop, en zelfs bij rustige toeren merkte ik wel verschil. Ik vond dat de prop niet goed gecentreerd was en ik heb enkel met lage toeren gevaren. Daarna originele prop er weer op, helaas niet goed vastgedraaid en ik kom in het donker nog mijn opblaasboot erbij halen om m'n bootje van de plas te halen!

    Ik heb gisteren een nieuwe as bij Hydro Marine besteld (exact hetzelfde, echter met 4mm draad ipv 3mm) incl Dog Drive en adapter. Tevens: Graupner 2320+2321 (ivm korte draadlengte op de as)

    Nu ga ik op zoek naar de onderdelen om de koeling mee uit te breiden.

    @RemcoG: Wordt de spantang gebruikt om de flexkabel op de as van de motor vast te maken? Nu zit er zo'n alu busje is, centreren en goed vast zetten is een uitdaging. Deze spantang centreert zich altijd, toch?


    Wederom bedankt voor adviezen!
     
  14. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    als je met buisjes van 4 mm (uitwendig )werkt dan ben je beter met siliconenslang van 3 of 3.2mm binnendiameter ivm klemming!

    succes
     
  15. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    ik gebruik een spannzange en werkt perfect, maar zie ook dat eric deze gebruikt ? mits uiteinde goed vertint is zodat je de draai niet kapot draait.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik ging er even vanuit dat de gegeven diameter voor de buisjes de binnendiameter zou zijn. De buitendiameter specificeren zonder wanddikte op te geven zegt nog helemaal niets toch?? Ik wil graag een gegarandeerde flow, echter de kleinste diameter in het systeem bepaalt de maximale flow (toch?) Ik denk dat ik de binnendiameter van de aansluiting van de regelaar eens ga proberen te meten.

    Heeft het zin om de water pick-up aan de achterzijde symmetrisch uit te voeren?
    Ik zou denken dat dit een positief effect zou hebben op het stuurgedrag.

    En hoe dik moet het messing plaatje zijn?
     
  17. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    die wanddikte gaat echt niet zoveel verschillen tussen de verschillende fabrikanten onderling
    ga er maar vanuit dat bijna elk messing buisje van 4 mm een grotere binnendiameter zal hebben dan je siliconenslang en veel minder weerstand voor de waterflow gaat geven

    ik heb mijn motorsteun gemaakt uit een stukje 0.8mm koperen vierkante regenpijp ;dunner zou ik zeker niet gaan

    de waterpick-up dubbel maken zodat je de regelaar en motor apart gaat koelen?mss eerst uitesten of dit nog nodig is als je de koeling verbetert?

    omwille van gelijke weerstand en stuurgedrag ? ik denk eigenlijk dat je dat niet gaat merken

    boot gaat altijd beter naar rechts sturen dan naar links door draairichting prop

    mvg
     
  18. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb mijn nieuwe flex-as binnen!

    Om deze op maat maken, kan ik deze met een kniptang afknippen?

    Of kan ik het einde ook hard maken, door bv te solderen (daarna weer rond slijpen) of iets dergelijks?

    Bvd Bastiaan


    PS sorry voor de dubbelpost
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2012
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bastiaan,

    Met een kniptang vervorm je de flexas en heb je dus effectief de rondloop en slijtage al negatief beïnvloed...

    Een flexas slijp je door met een slijpschijfje in de Dremel, bij voorkeur een stukje tape waar je slijpt en tegen de wikkelrichting van de flexas in werken, om uitrafelen te voorkomen.

    Als je de flexas in het eindstuk moet verlijmen, de boel strak passend maken, de te lijmen delen licht opruwen, 'religieus' ontvetten en de goede lijmsoort gebruiken.

    Groeten, Jan.
     
  20. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Halo Jan,

    Dat religieus ontvetten, kan dat ook bij naam genoemd worden?
    Maw welk middel bedoel je?
    (Zonder dat je hiervoor bepaalde regels overtreed natuurlijk)

    Bastiaan
     

Deel Deze Pagina