welke servo's wind s50

Discussie in 'F3A' gestart door JN@DG, 8 apr 2011.

  1. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    Beste mensen,

    Ik twijfel even over de servo's voor mijn Wind S50.

    Ik heb de volgende servo's:

    futaba s3152 voor ailerons en richting
    hitec hs 225BB (2x) voor hoogte

    Nu past de s s3152 niet lekker in de vleugel. Het gat is te klein en de diepte van de vleugel is niet diep genoeg. Dit valt natuurlijk op te lossen door het gat te vergroten en zo.

    Nu kan ik ook de hitec hs 225BB voor de rolroeren gebruiken die passen veel beter en uit mijn e zwever de dymond 250 http://www.modellhobby.de/Elektronik/Servos/DYMOND/DYMOND-D-250-BX-BB-MG.htm?shop=k_staufenb&SessionId=&a=article&ProdNr=03114351&t=9&c=75&p=75
    halen en deze gebruiken voor hoogte (2x).

    vraag: is de hs 225BB sterk genoeg voor de rolroeren van de wind S50 met een torque van 3,9kg.cm bij 4,8V. Daarnaast is 2x de dymond 250 (2,9 kg.cm per servo) sterk genoeg om op hoogte te hebben (staufenbiel adviseert het digitale broertje van de 250 met een stelkracht van 2,5 kg.cm per servo)?

    Ik hoor het graag.

    Groet,

    Jeroen
     
  2. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Venray
    Hoi Jeroen,

    Die 3152 voor de vleugel gaat niet lukken ben ik bang, in deze vleugel zijn de gaten niet diep genoeg (+- 3mm) en zul je dus houtjes moeten maken voor de bevestiging vd servos op te hogen. Voor de richting zal het wel lukken.

    Voor de hoogte moet je zowieso kleine servo's hebben, ik heb daar de DES657 BB voor. Deze ga ik ook gebruiken voor de vleugels, heb daar een koolstof verloop raampje voor om ze ik te bevestigen. Een clubgenoot heeft deze set-up van servos in gebruik en werken goed.

    Ik hoop dat je daar wat aan hebt.

    Grtz,
    Heino
     
  3. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    ik gebruik op de rolroeren en hoogteroeren hs225MG en richtingsroer hs 5645MG en deze zijn perfect.nooit nog koop ik die DES servo's van graupner. heb er al 3 nieuwe stuks van kapot omdat ze hun nulpunt niet kunnen houden
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2011
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Des servo's: niet doen, rommel. Hele lage resolutie en centreert voor geen meter.

    Ik zou gewoon HS-65 MG's op de rolroeren zetten. Passen goed en zijn sterk zat.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hezik,

    HS-65's met 2kg/cm op de rolroeren van een .50 kunstvluchtmodel?
    Dit gaat om de Wind S , niet om de Miss Wind dubbeldekker.
    Lijkt me wat weinig.

    HS225 lijkt me een betere keuze voor op rol. Hoogte kan met de Dymond D250.
    Zolang je de maximale weg van de servo's maar gebruikt (100 a 120% uitslag bij de benodigde roeruitslag) en geen extreme uitslagen op de roeren zet. Voor 3D achtige uitslagen heb je sterkere servo's nodig.
    Op rudder een 3152 zetten.
    Alternatief, iets meer werk, de 2e 3152 in de romp bouwen als centrale hoogteservo en een dubbele closed loop naar de beide hoogteroeren maken.

    Groet,
    Gerben
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hey Gerben,

    Ik heb verkeerd gelezen, ik dacht dat het om de Miss Wind .50 ging.

    Op de .50 zou ik inderdaad geen HS-65's zetten, alhoewel het zeker wel moet kunnen. 2kg is echt genoeg, ik vloog de 110 met 3kg op ailerons. De 2m derwisj met 3.8kg op ailerons.

    Hoe dan ook, op de WindS 50 dan eerder de HS225 idd. In elk geval zeker geen DES servo's, die zijn leuk voor op een trainer of op een 3D ragbak, maar niet op een kunstvluchtkist.
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Dat gaat inderdaad prima.
     
  8. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    heren,

    dank voor de suggesties.

    Ik ga dan de volgende servo's gebruiken:

    HS 225 op rol
    2 x dymond D250 (voorlopig, vervang ik later voor de HS 225)
    3152 op richting

    Nu vanavond en morgen bouwen, wellicht is ie dan klaar voor zondag ;)

    Groet,

    Jeroen
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Veel plezier zondag.. gaat een prima vliegende kist worden zo!

    Over het algemeen kun je bij Sebart rustig wat kleinere uitslagen pakken dan in de manual staat, of behoorlijk wat expo instellen, seba geeft over het algemeen veel te grote 3D uitslagen op.
     
  10. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    toch vanavond maar de oorspronkelijke servo's geplaatst. Aanpassing van de servo gaten in de vleugel was uiteindelijk heel eenvoudig. Dus toch maar:

    3152 op rol en richting, hitecs hs225 op hoogte.

    niets veranderlijker dan de mensch ;);)

    Servo's zitten er in morgenavond de rest.

    groet,

    jeroen
     
  11. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    Zo wind S 50 is "klaar" voor maiden.
    Morgenmiddag samen met Ruud01 invliegen en proberen nog een paar keer het C-programma oefenen.

    Ik had alleen gedacht dat de wind wat lichter zou uitvallen, maar na weging (met accu 6s 5000mah) kwam ik op 3385gr.

    Zojuist even gemeten, kwam met de turnigy 380kv met ca 53amp uit op ca 1100watt. prop apc 16x12. Met volle accu's komt dit wel wat hoger uit denk ik.

    tot zondag!

    jeroen
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Well done :)

    Succes met de maiden!
    325W/kg is genoeg voor kunstvlucht, en dat beetje extra met een volle accu geeft je net dat beetje extra om een foutje te kunnen corrigeren.

    Groet,
    Gerben
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoeveel dB maak je??

    ;-)

    Succes zondag!
     
  14. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    uhhhh db's?? Heb met Ruud bij Bloemendaal gevlogen ;).

    Kist vliegt goed. C programma zelf gaat wel lukken nog lang niet goed maar figuren zijn herkenbaar. Landen met een F3A raspaardje is wel ff anders dan landen met de Phoenix Rainbow :D

    oh, ja met volle accu's gemeten, dat gaf ca 64Amp bij ca 1450 watt. Meer dan genoeg voor mij :p

    heb al schade, in de auto klapte de stoel tegen een hoogteroer, servo stuk, 2a3 tandjes afgebroken:mad:. Gelukkig heeft ruud via via nog 2 servotjes bemachtigd zodat ik zondag toch mee kan doen.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Misschien komen we je wel even mentaal supporten zondag.

    Zal het even met het andere deel van het F5B team overleggen.

    GJ
     
  16. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    Afgelopen zondag m'n eerste f3a wedstrijd gevlogen, was spannend en tot overmaat van ramp mocht ik als :n00b: ook nog het C programma voor vliegen. Met knikkende knieën gevlogen onder support van Ruud (nog heel veel dank hiervoor:worship::thumbsup:). Voordeel was wel dat ik het aantal oefenvluchten hiermee had verdubbeld:D

    Daarna 3 wedstrijd ronden gevlogen met steeds een (iets) beter resultaat.

    Nog heel veel te doen komende weken:
    Uitslagen nog meer verkleinen
    Veel oefenen;)

    Komend weekend weer vliegen met coach Ruud. Op naar de volgende wedstrijd (voor mij wordt dat 25/6, 5/6 ben ik er niet)
     
  17. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Hoe klein worden die uitslagen dan ?
     
  18. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    Hoe groot of klein de uitslagen precies gaan worden gaan we de komende vluchten uitproberen. Zodra ik een prettig vliegende kist heb meld ik de uitslagen hier wel.
     

Deel Deze Pagina