Welke software voor het maken van (cnc) tekeningen

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door PH-SVV, 7 aug 2013.

1. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Aangezien ik weer eens een kist de grond in gevlogen heb wil ik een nieuwe bouwen.

Ik ben bezig deze over te nemen op papier als klad, met maten erbij.
    Uiteindelijk wil ik deze in een digitale tekening gaan verwerken zodat deze straks gefreesd
    (of nog mooier met laser gesneden) kan worden uit gammaply.

Ik vroeg mij nu af of hier mooie (gratis!) software voor is, want ik ben een leek op dit vlak.
    De laatste keer dat ik wat met CNC deed was op school (25 jaar geleden)

Ik kwam de volgende pakketen zelf tegen op cnczone:
    ESTLcam
    CamBam

Maar ik snap het niet helemaal, volgens mij vertalen deze programma's je tekening naar code voor cnc en kan je daar niet mee tekenen.

Het moet ook niet te moeilijk te leren zijn natuurlijk.
    Ik ben benieuwd of jullie advies voor me hebben.

Laatst bewerkt: 7 aug 2013
  2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dag Sander,

Voor frezen weet ik het niet, maar voor laseren is gebruikelijk een svg (scalable vector graphics) tekenpakket nodig. Illustrator is dat, maar meestal niet toegankelijk voor de hobbyist. Een goed (en gratis) alternatief is Inkscape, een open source pakket dat ik al jaren gebruik en heel erg prettig werkt. Daarnaast is het voor zowel Windows als voor Apple OS X beschikbaar. Je tekent je onderdelen gewoon precies met de maten die ze moeten krijgen, en aan het eind corrigeer je dat voor de snijdikte van de laser (0,1 of 0,15 mm, al naar gelang de beheerder van de laser adviseert). Als je hierover gedetailleerd advies wilt hebben laat het maar even weten.