Welke software voor het maken van (cnc) tekeningen

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door PH-SVV, 7 aug 2013.

1. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Aangezien ik weer eens een kist de grond in gevlogen heb wil ik een nieuwe bouwen.

Ik ben bezig deze over te nemen op papier als klad, met maten erbij.
    Uiteindelijk wil ik deze in een digitale tekening gaan verwerken zodat deze straks gefreesd
    (of nog mooier met laser gesneden) kan worden uit gammaply.

Ik vroeg mij nu af of hier mooie (gratis!) software voor is, want ik ben een leek op dit vlak.
    De laatste keer dat ik wat met CNC deed was op school (25 jaar geleden)

Ik kwam de volgende pakketen zelf tegen op cnczone:
    ESTLcam
    CamBam

Maar ik snap het niet helemaal, volgens mij vertalen deze programma's je tekening naar code voor cnc en kan je daar niet mee tekenen.

Het moet ook niet te moeilijk te leren zijn natuurlijk.
    Ik ben benieuwd of jullie advies voor me hebben.

Laatst bewerkt: 7 aug 2013
  2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dag Sander,

Voor frezen weet ik het niet, maar voor laseren is gebruikelijk een svg (scalable vector graphics) tekenpakket nodig. Illustrator is dat, maar meestal niet toegankelijk voor de hobbyist. Een goed (en gratis) alternatief is Inkscape, een open source pakket dat ik al jaren gebruik en heel erg prettig werkt. Daarnaast is het voor zowel Windows als voor Apple OS X beschikbaar. Je tekent je onderdelen gewoon precies met de maten die ze moeten krijgen, en aan het eind corrigeer je dat voor de snijdikte van de laser (0,1 of 0,15 mm, al naar gelang de beheerder van de laser adviseert). Als je hierover gedetailleerd advies wilt hebben laat het maar even weten.

Er is sinds kort een Fablab in Zwolle bij jou in de buurt geopend, en die hebben een laser. Alleen is de info op hun site nog niet zo uitgebreid, dus die zou je moeten bellen voor de mogelijkheden en eisen wat betreft het te gebruiken tekenpakket. Zelf heb ik de afgelopen maanden ervaring opgedaan bij het Stadslab/Fablab Rotterdam en daar ben ik zeer te spreken over.

Daarnaast hoor ik ook goede geluiden over Snijlab, goede kwaliteit en een schappelijke prijs. De werken ook met Inkscape.

Groet,

Ad Bakker

3. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    De software paketten die je vermeldt doen aan post processing, d.w.z ze zetten een 'tekening' om naar code die door een cnc machine kan worden geïnterpreteerd.

De stap ervoor, het maken van de tekening (van bijv. een vleugelrib of een rompspant), doe je met 2D (of 3D) tekensoftware. De postprocessing software moet in staat zijn het bestandsformaat waarin je tekening gemaakt is in te lezen. Een bekend bestandsformaat voor 2D tekeningen is bijv. DXF (AutoCAD), maar er zijn er natuurlijk nog andere.

Wat het maken van 2D tekenbestanden in DXF formaat betreft kan je deze gratis downloaden:
    Free CAD software * for your DWG files: DraftSight - Dassault Systèmes

4. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ad & Hans,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik heb net DraftSight gedownload.
    Dat schijnt een AutoCad LT cloon te zijn.

Ik ga ook zeker kijken naar Inkscape, want ik had inderdaad al gevonden dat er in Zwolle een FabLab zit :)

:thumbsup:

Laatst bewerkt: 7 aug 2013
  5. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Inkscape kan ook tekeningen in dxf formaat opslaan, er is bijv. ook laser software die met dxf werkt (bij Snijlab moet je ook in dxf aanleveren). Maar het blijft wel een zuiver 2D pakket.

Wat ik niet helemaal begrijp is hoe je vanuit een 2D pakket aangeeft hoe de frees moet lopen in relatie tot de contour (binnenkant of buitenkant). Of is dat een vaste conventie, links of rechts van de snijvector?

Groet,

Ad Bakker

6. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ad, misschien heb je nier wat aan:
    RC-Network Modellbau Magazin
    Het gaat hier over het "post processing" programma BOcnc, maar ik neem aan dat het bij andere software op soortgelijke wijze gaat.
    Waar het op neer komt is dat je de richting waarin de frees de snijcontour volgt aangeeft, waarbij het programma de "offset" richting kiest. Omdat een frees (van boven af gezien) met de klok meedraait, worden binnencontouren tegen de klok in gefreesd, en buitencontouren met de klok mee. Je moet dus in je tekening GEEN rekening houden met de "offset" die nodig is om het resultaat precies langs de gewenste lijnen te krijgen.

7. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Bedankt voor de uitleg, komt dus in grote trekken overeen met wat ik vermoedde. Dat van de draairichting van de frees had ik me even niet gerealiseerd, maar is logisch natuurlijk.
    Dat je met de "offset" geen rekening hoeft te houden is met de afmetingen van de frezen natuurlijk wel logisch. Dat is bij lasersnijden dus wel het geval, hoewel ik niet weet of er software is die er wel voor corrigeert. Met de Trotec laser bij het Stadslab werkt het als een printerdriver vanuit Inkscape of Illustrator waarbij dan de snij job door de Trotec software wordt uitgevoerd. Deze kent de correctie voor de snijbreedte niet.
    Pas nog meegemaakt die iemand was vergeten te corrigeren. Allemaal sleufverbindingen die rammelden als een gek. Te gehaast om eerst even een klein proefje uit te voeren.......

Groet,

Ad

Deel Deze Pagina