Welke zender

Discussie in 'Werkschepen' gestart door ruud65, 25 dec 2004.

1. ruud65

ruud65 Guest

Hallo,

Welke zender (merk type) kan ik het beste aanschaffen voor een model van een werkschip?
    Ik begrijp dat iedereen hier zo z'n eigen voorkeur voor heeft maar wil graag iets aanschaffen waar ik nog heel lange tijd plezier van zal hebben.

Wil hem gaan gebruiken voor een volledig van alle opties voorziene AHTS schaal 1:50.
    (ben er nog niet helemaal uit welke het moet worden maar loop hard te denken over de pacific blade van swire pacific.(UT 720)).Dus 4 kanaals is zo ie zo te weinig.

Als er bestuurbare blusmonitoren opkomen hoe bestuur ik deze dan traploos als de knuppels al in gebruik zijn voor de scheepsbesturing?

Groeten
    Ruud.

2. HPI Freak

HPI Freak

Lid geworden:
    11 jul 2004
    Hallo,
    toevallig ben ik gisteren ook eens wezen kijken naar een nieuwe zender voor mijn Nordeney.
    De Robbe F14 Navy vindt ik wel een geschikte zender, deze kan uitgbreid worden met b.v. potmetertjes schakelaartjes en schuifpotmeters. Genoeg keuze volgens mij, om alle uitbreidingen op de boot vanaf je zender te kunnen bedienen.

:lol: Commentaar en tips zijn natuurlijk meer dan welkom. :lol:

Aart

3. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ruud,

Opzich maakt het niet veel uit wat voor merk zender je kiest, als je er maar op let dat hij uitbreidbaar is.
    De meeste zenders worden als een standaard 4 kanaals zender verkocht.
    Daarnaast is het vaak mogelijk om de zender uit te breiden met meestal nog een 4 kanalen. (let op de ontvanger, deze moet dus ook 8 kanaals zijn dan).
    Door middel van allerlei los verkrijgbare optie modules kan je de andere 4 kanalen invullen.

Een moduul welke je vaak bij scheepsbouwers ziet is de multiswitch of multi prop module (zo heten ze bij Futaba, maar andere merken voeren dit soort modules ook onder andere namen)
    Met een multiswitch module kun je op 1 zender kanaal 16 schakeling uitvoeren.
    Met een multi prop module kun je 8 schakelingen en 4 propotionele kanalen (servo, snelheidsregelaar ed) over 1 zender kanaal sturen

Kijk anders eens in de Robbe catalogus. Hier staan van deze modules redelijk duidelijke schakel voorbeelden in.

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Als voorbeeld:
    Voor m'n PARAT gebruik ik een FC-16 (vroeger een F14) met een multiswitch en -decoder.
    Ontvanger is 8-kanaals.

Functies:
    Linkerknuppel: linker VSP: vooruit/achteruit en links/rechts
    Rechtknuppel: rechter VSP: vooruit/achteruit en links/rechts
    Lineair: Gas
    Schakelkanaal: sleeplier
    Multiswitchmodule:
    1/2: Zoeklicht / Hoorn
    3/4: Vooruit / achteruitnavigatieverlichting
    5/6: Sleepverlichting / ankelicht
    7/8: mastbluskanon / brugbluskanons spuiten
    9/10: Dieselsound / dekverlichting
    11/12: Mastbluskanon / brukbluskanons zwenken

In totaal nu 7 kanalen bezet, en 18 functies te bedienen.
    (Ik kom vingers tekort 8O !!)
    En ik kan er nog een multiswitch bijzetten, als ik zou willen...
    Bij de F14 heb je dezelfde ontvanger, maar is er meer plaats op de zender voor een derde multiswitch, aangezien bij deze zender de computer niet in de weg zit. De reden waarom ik bent overgegaan op de FC016 is dat ik nu een zender heb voor drie modellen. Maar de F-14 kan vrijwel hetzelfde en is behoorlijk goedkoper.
    Me dunkt, F14 of FC-16 zijn prima zender voor een werkschip...

5. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Ruud,

De F-14 en FC-16 zijn prima zenders, maar ik zou niet voor de F-14 Navy gaan. Deze is een stuk duurder door de Navy-Twin Stick terwijl je voor een paar euro de F-14 zo kunt aanpassen dat je beide motoren appart kunt aansturen.

Kijk maar eens in dit topic.

Wat betreft de keuze tussen de F-14 en de FC-16;

Wil je heel veel functies aan kunnen sturen ga dan voor de F-14, want bij deze zender kun je 3 Multi-Switch/Prop modules plaatsen (bij de FC-16 "maar" 2 omdat de computer daar in de weg zit).

Ben je van plan meerdere modellen te bouwen en met de zender makkelijk kunnen wissellen tussen de modellen zonder instellingen aan te passen, ga dan voor de FC-16. De FC-16 heeft namelijk een computer waar je instellingen van de verschillende modellen kunt opslaan.

Groetjes Danny.

6. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

De nieuwe Graupner MC-19 is ook een erg prettige zender die standaard al zeskanaals geleverd wordt voor 279 euri
    Uit te breiden tot 12 kanalen en de ook standaard gemonteerde 3 schakelaars zijn vrij toe te wijzen aan een van de kanalen 7 t/m 12 :)

Meer info in dit draadje:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15652&highlight=

7. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hoi,

een andere mogelijkheid is je FC 16 aan te passen naar je eigen wensen.

Zo heb ik de mijne aangepast met een een mix schakelaar, combischakelaar en een extra kanaal schakelaar, 1x multiswitch en 1 x multiprop.

Zo zit op schakelaar 1 de beide vrije misprogramma's, de combi schakelaar (3) schakelt kanaal 1 en 4 met elkaar en het extra schakelkanaal (2) is voor de geluidsmodule te bedienen.

Als je beide uitbreidings modules gebruikt zijn normaal de inbouw optioes allemaal bezet. Ik heb daarom twee extra gaten geboord in het huis en de schakelaars daar bevestigt en dat werkt prettig.

André

8. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Als aanvulling op Danny's schrijven over de F14 Twin-stick:
    Dat is inderdaad een AFrader. Het stuurt niet prettig omdat je een beetje moet frummelen met de gecombineerde sticks aan een kant van je zender.. Makkelijk is (wat ik met de Norderney heb gedaan) een mixer in te bouwen: (de Norderney heeft twee motoren en een boegschroef)
    Linker knuppel hoog/laag= linkermotor + rechtermotor.
    Rechterknuppel hoog/laag = rechtermotor, als ik de knuppel apart bedien.
    Zo kan ik met de motoren onafhankelijk 'sturen'.
    Linkerknuppel links/rechts is roer, rechterknuppel links/rechts is boegschroef.
    Met de FC16 kan je dat makkelijk programmeren; bij de F14 kan je de mix-functie instellen middels een schakelaar. Dan kan je ervoor kiezen of je beide motoren samen bedient, of (in de haven) met je motoren kan manoeuvreren.
    Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik alleen ervaring heb met de F14 en de FC16 als 'grote' zenders. Over andere merken en typen kan ik dus niet oordelen. Maar beide zenders bevallen me prima.

9. ruud65

ruud65 Guest

Bedankt voor de reacties,,

Denk dat mijn keus is gemaakt.
    Denk dat ik voor de F14 ga.

Eerst maar ff sparen nog en ondertussen verder bouwen.

Groeten,
    Ruud

10. HPI Freak

HPI Freak

Lid geworden:
    11 jul 2004
    Een mixer in de F14 inbouwen is dat moeilijk.?
    Moet ik dan ook solderen?

11. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Moeilijk: nee
    Solderen: ja, maar niet aan je printplaten. Je moet tussen de draden van je knuppels naar je printplaat een 2 standen-schakelaar solderen. Stuur maar een PBtje naar Hannibal; die heeft er een schemaatje voor, geloof ik. Denk er wel aan dat wanneer je gaat solderen in het binnentje van een zender, de garantie meteen foetsjie is... Robbe verkoopt ook kant-en-klare-mix-schakelaars, maar daar staan het woord Robbe/Futaba op. En dat is een equivalent voor veeeeel euro's....

12. HPI Freak

HPI Freak

Lid geworden:
    11 jul 2004
    :lol: Dat wordt voor mij dus een mixer kopen. :lol:
    :lol: Pinpas van mijn vrouw maar meenemen. :lol:

Aart

13. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    8O
    En jij denkt dat zij dat niet merkt? Kijk uit met vrouwen en helemaal met echtgenotes.... Zo glad als een paling in een emmer slaolie! Nog voordat wij iets denken, hebben zij het al door en nemen ze maatregelen... Kijk uit!

(ik moet wel, want zij zit af en toe ook hier op dit forum.... :oops: )

Deel Deze Pagina