Werkende ankerlier

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Henk Hartman, 11 jan 2004.

1. Henk Hartman

Henk Hartman Guest

ik ben de zwarte zee aan het bouwen van billing boats en ik wil er een werkende ankerlier in bouwen.
    maar hoe maak ik zo`n ding?

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    @Henk, in diverse scheepsmodelbouwboeken staan methodes beschreven. Een daarvan, naar mijn mening de meest realistische, is de de volgende:
    Een electromotor met vertraging op een 'slee' plaatsen, zodat 'ie naar voren en naar achteren kan. De slee wordt bewogen door een servo.
    In de voorste en middelste stand grijpt de uitgaande as van de vertraging in het wiel waar je anketting op zit.
    In de achterste stand is er geen verbinidng tussen motor en ankerkettingwiel.
    Wat is de grap:

Als je anker omhooggehesen is, staat de motor op de slee in de middenstand. De verstraging op de motor zorgt dat je ankerkettingwiel niet kan bewegen.

Wil je je anker laten VALLEN schuif je middels de servo de slee met motor naar achteren. Door het gewicht van het anker valt dit, en neemt je ankerketting mee. Tip: Niet teveel ankerketting, anders is de zaak in evenwicht en valt je anker niet. Neem net genoeg ketting dat je anker bijv 20 cm onder de waterspiegel verdwijnt, niet meer. Het aat tenslotte om het optische effect, neem ik aan.

Wil je je anker ophalen, schuif de motor in de voorste stand. die heb je zo ingericht dat de motor contact maakt als die in de voorste stand komt, en langzaam wordt je anker omhooggehaald.

Een paar zaken waar je op moet letten:
    - Je ankerwiel moet soepel lopen
    - Je anker moet beduidend zwaarder zijn (in opgehaalde toestand) dan
    het gewicht aan ankerketting. De ketting zou meteen na het ankerwiel in
    een bak moeten rusten, om zo geen gewicht te vormen.
    - Je hebt voor deze toestand nogal wat ruimte nodig. Reserveer die al
    tijdens de bouw, later kan je er niet meer bij.
    - Knoop de laatste schakel van je ankerketting met een touwtje binnenin
    aan je boot vast. Anders heb je er maar een keer plezier van... :wink:

Roel

3. gidje

gidje Guest

Hallo is er van deze ankerlier meschien ook een tekening hoe die in elkaar zit, want zo iets wil ik graag maken voor op me boot

4. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik kan wel wat in elkaar fabrieken...
    Even geduld a.u.b....

Roel

5. gidje

gidje Guest

oke alvast bedankt
    gideon

6. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002

Even heel snel getekend:
    De rol bovenop is de 'dummy' ankerlier op het dek.
    De rol onder het dek is dus de feitelijke ankerlier. die moet dus naar voren/achteren schuiven om een electrisch contact te maken.
    Onder die liertrommel zit meteen een bak om de ankerketting op te vangen.
    De trommels waar de ankerketting in loopt, dienen natuurlijk wel exact te passen bij het soort ankerketting.

Groet
    Roel

7. gidje

gidje Guest

bedankt voor de tekening,
    ik ga er eens mee aan de slag als ik alles in huis heb want dat heb ik nog niet, de motoren en de rollen en even kijken hoe we de 1 rol naar voor en naar achter kunnen laten bewegen
    maar dat komt wel goed,
    maar bedankt er voor,

8. lucien

lucien Guest

Deel Deze Pagina