Dag luitjes, Ik heb zojuist een reeds gebouwde maar nooit gevlogen Baronette gekocht. Is bouwdoos van Flair geweest. Wie heeft er tips over zwaartepunt en de te gebruiken motor. Ik heb op internet namelijk e.e.a. gelezen dat zwaartepunt zeer kritisch uitkomt. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de best te kiezen motor. Ook ben ik opzoek naar een originele foto van de cockpit.
Flivver, welcome a board Het draadje die Jan aangaf ligt voorlopig een beetje stil maar ik zou toch opteren voor een 4 takt. Zelf ga ik de OS 52 surpass gebruiken. Beter deze motor dan een lichtere tweetakt om dan tot het besluit te moeten komen dat er een klomp lood in de neus moet. De neus is dermate kort dat een zwaardere motor de enige manier is om het toestel goed uit te balanceren zonder toevoegen van lood. Stevo
Jep, Draadje heb ik bekeken. Het nadeel van een grote motor vind ik dat de snelheid die deze genereerd bij stationair draaien nog erg hoog is. in glijvlucht Met name bij het landen ben ik hier een beetje bang voor. Zoals je ziet heb ik ook een ford flivver. Daar zit een 7,5cc saito op. Het kistje is zeer licht en zweeft erg lang door. Het is bij stationair vliegen dus best moeilijk hem aan de grond te zetten. Kigt natuurlijk ook aan mijn vliegkunsten maar toch. Nu duik ik de landing aan om zo genoeg hoogte te verliezen. Ik zit er aan te denken daar dus een lichter motortje op te zetten zodat ik langzamer kan vliegen
Die baronette moet je toch aan de grond vliegen.. zeker niet flairen! maar ik denk dat je echt niet bang hoeft te zijn voor een te sterke motor.. Ik heb gekozen voor een grote houten propeller. bij een laag toerental zal je met zo'n prop wat meer weerstand hebben en je landingssnelheid wat verlagen. en wat denk je van de weerstand van 3 (en 1/5) vleugel!! ik vlieg mijn overpowerde staartwiel charter trouwens ook zo aan de grond, door de rolweerstand kom je prima tot stilstand en riskeer je geen stall. wel netjes neerzetten, anders heb je een minder mooie stuiterlanding maar dat is een kwestie van oefenen. de baronette zal zowiezo nooit makkelijk te landen zijn. maar dat vind ik juist de uitdaging van zo'n toestel. Wil je toch flairen? gewoon wat lager aanvliegen en evt. gewoon de laatste 30m voor het veld op een metertje hoogte vliegen. ik kan me niet voorstellen dat je zo'n hoog stationair hebt dat ie met stationair helemaal geen snelheid verliest... voor mijn puppeteer heb ik dus voor de saito 56 gekozen. hij heeft nog niet gevlogen dus ik kan nog niet zeggen of dit de beste keus is, ik heb het wel voor elkaar gekregen om hem volledig in-cowl in te bouwen. Het is in de saito reeks ook de sterkste motor bij deze afmetingen. het stationair toerental word bij elke keer dat ik de motor laat indraaien lager. en het geluid is prachtig!! suc6 met inlviegen! Rico