hallo allemaal! ik ben laatst begonnen aan het bouwen van een 1:100 zwarte zee volgens de plantekening van de werf (gekregen van mijn opa ) en ik dacht waarom zou ik er geen dynamisch model van maken... wie helpt mij aan adviezen voor onderdelen? wie heeft dit project al een keer gedaan? alle info is welkom: schroef, accu, motor, roer, servo echt alles! alvast bedankt! groeten maarten prins
Maarten, Natuurlijk om te beginnen welkom op dit forum! Volgens mij is 1:100 de schaal van de "oude" Billing Boats bouwdoos. Daar zijn er veel van verkocht, dus hier op het forum zal je op je meeste vragen wel een antwoord kunnen krijgen. Ikzelf heb inderdaad ook een Billing Boats Zwarte Zee gebouwd (Vroegah :wink: ) Het was een van m'n eerste modellen. Ik heb destijds het model voorzien van een Monoperm. Of deze al voorzien was van een vertraging weet ik niet meer zo precies, maar wanneer ik het model opnieuw zou bouwen, zou ik bv. een vertraging van 1:3 kiezen. Het monopermpje maakt zo'n 9000 toeren, en dat breng je dan terug naar zo'n 3000. Hierdoor maakt je schroef wat minder "schuim" Monoperm motoren zijn bekend om hun betrouwbaarheid en levensduur, maar ook om hun prijs. (En dan niet in positieve zin: ze zijn nogal duur.) Op de site van de HMBC staan vergelijkingen van diverse electro motoren. Je kunt hier bv. de monoperm als uitgangspunt nemen en een vergelijkbare motor voor wat betreft vermogen en toerental bij zoeken. Verder zijn er hier op het forum een aantal "Smit-addicten" waar je heel veel info kunt krijgen. Succes met de bouw, en houd ons op de hoogte. Wim
Bij de firma Harhaus hebben ze motoren van de Bären-reeks. Die bestaan in alle maten en maken slechts 3000 à 4000RPM. www.harhaus.de Het kan zijn dat ze niet op de site staan, en dat je een katalogus moet aanvragen, of info via de e-mail
Maarten, ik denk dat de eerste zich zojuist (niet) bekend heeft gemaakt. :wink: Ronald, ik denk dat jij een hele goede raadsman van Maarten kan worden. Wim
Ha ha Wim, ja ik ben inderdaad een grote Smit-liefhebber Alleen voor het bouwen ben ik niet de aangewezen persoon om een hoop info bij te verkrijgen. Mijn enige wapenfeiten op dat gebied zijn tot nu toe de Smit London en de Witte Zee (3) beide in 1:200 Waar ik wel info over heb is de Zwarte Zee in 1:1, of te wel het grote voorbeeld..... Het meeste wat ik er van weet kan je trouwens vinden op mijn site. Dus Maarten, mocht je vragen hebben over het origineel.......... gooi ze in de groep en ik zal kijken of ik de antwoorden kan vinden. Anders lopen hier nog wel meer Smit bouwers rond hoor die veel meer weten over het bouwen van die schepen. Even een ander vraagje, waarom 1:100??? waarom niet 1:50?? Wordt een echt imposant model dan hoor!! Ik ben bezig met de Witte Zee (3) in 1:50, ben nog in het begin stadium, maar je moet ergens beginnen nietwaar. Succes met de bouw en het is een goede gewoonte op het forum om je model in wording te fotograferen en de vorderingen op het forum te showen. Kunnen wij meegenieten van de bouw van één van de mooiste zeeslepers die ooit op de wereldzeeën heeft gevaren. ciao, Ronald
houd tijdens de bouw wel rekenig met het gewicht van het materiaal als je de zwarte zee IV gaat bouwen 1:100 gaat ze ongeveer 1540 gram wegen
wah!!! veel reacties op één dag ik voel me nou al thuis even een paar vragen beantwoorden: 1:100 omdat ik voor 1:50 geen ruimte heb... heb niet zo'n grote kamer en hem in de keuken bouwen is ook zo vervelend voor huisgenoten (ben student) ik had inderdaad gezien dat hier aantal zz-fanaten zitten die er van alles over kunnen vertellen (dus ronald, je bent meer dan welkom) ook mijn boot is een pre-begin stadium maar hoop over 3 weken met lijmen en plakken te beginnen ik hou jullie op de hoogte, dat beloof ik! groeten, maarten
Wanneer 1:100 inderdaad de "oude" Billing Boats schaal is, is een waarschuwing op zijn plaats: ik heb destijds veel problemen gehad met de stabiliteit. Ik heb zelfs de kielbalk moeten verwijderen om de accu zo laag te krijgen dat ze niet meer om kiepte. Nadat deze ingreep plaats had gevonden heb ik d'r nooit op een oor gehad. Misschien dat een grotere schaal hierin een oplossing zou kunnen brengen? (Niet direct naar 1:50, maar een "tussenmaatje"? Je kunt dan het gewicht relatief gezien lager brengen) Anderen dezelfde ervaring met de 1:100 ZZ? Wim
Dat klpt wat Wim zegt. Je moet zwaartepunt zolaag houden. Als het kan alles onder de waterlijn houden. Want als je aan varen bent,en je geeft roer uitslag gaat hij gelijk scheef vallen. Wat ik toen gedaan hebt is de kim kielen groter gemaakt. Dat werkte wel. groetjes huub
hmm, vergroten dus... maar werkte billing boats met de tekeningen van de werf dan? ik heb mijn tekeningen namelijk van smit zelf... groeten
Ik kan het mis hebben maar ik dacht dat de BB Zwarte Zee 1:90 was met een lengte van 100cm. :? Nog een smal bootje maar het word al beter en bij 1:75 wordt hij all 120cm bij bijna 17cm. :lol:
Is dat niet de versie met de kunststof romp? Er is daarvoor ook een versie geweest met een houten romp. Wim
De zwarte zee is bij billing met houten en met kunststof romp geleverd. De houten is 1:100 en de kunststof is 1:90. Bij mijn 1:90 zwarte zee heb ik een graupner 720BB Torque ingebouwd met een 12v Yuasa SW200 accu. Deze accu heeft dezelfde vorm en gewicht als een 6v10Ah. Bij de houten 1:90 zou ik met losse cellen gaan werken. Qua motor zou ik het bij een monoperm houden.
Hoi Ik ben bezig met de Witte Zee (zusterschip) maar van de bouwdoos van Zwarte Zee IV van Billing Boats. Ik heb in mijn model een Wedico bühler motor zitten en dat gaat perfect is niet zo duur als een monoperm maar geeft ook heel wat power. Ik heb trouwens een Rivabo messingschroef er onder zitten. Veel succes met de bouw.. Groeten Justin
Hoi Maarten, Als je de zoekfunctie gebruikt en je tikt in zwarte zee en vervolgens alleen het subforum werkschepen kom je al 39 berichten tegen. Waaronder ook berichten over de aandrijving Lees die eerst even door en mocht je dan nog vragen hebben........... Stel ze gerust en we zullen hier proberen er een antwoord op te vinden. ciao, Ronald